Utgrävning i Varnhem

1066 - 1520
Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Utgrävning i Varnhem

Inlägg av Anton » 28 juni 2015, 19:36

Hej allihopa!

Jag, och flera dussin andra studenter från Göteborgs Universitet, har den senaste veckan varit ute på grävning i Skaratrakten, närmare bestämt vid en kyrkruin belägen på en kulle ovanför Varnhems klosterkyrka. En del känner kanske till platsen - utgrävningar skedde där under perioden 2005-2008, om jag minns rätt. Det är det tidigaste kända kristna gravfältet i Sverige - vissa av gravarna har kunnat dateras till sent 800-tal.

Utgrävningen, som fokuserar i huvudsak på skelettgravar men även på närliggande boplatslämningar, sker för att möjliggöra att ett skydd byggs runt den lilla kyrkruinen på platsen, vilken annars riskerar rasa sönder. Kyrkan byggdes på 1000-talet, och har haft flera olika konstruktionsstadier. Efter att munkarna kom till Varnhem övergick den efter ett tag till att bli profan, och användes som bla. gjuteri. Den raserades troligtvis runt tiden för reformationen. Runt omkring finns uppskattningsvis 2000 till 3000 gravar, vilka ligger i en tydlig hierarki - de välbärgade längst upp på kullen vid kyrkans murar, trälarna vid foten.

Utgrävningen kommer pågå till nu på fredag, då vi slutligen packar upp. Hittils har vi hittat ruskigt mycket - framför allt skelettgravar, som sagt, men även en hel del annat intressant. Vi har en offentlig grupp på Facebook (https://www.facebook.com/groups/1639758 ... 7/?fref=ts) där information och bilder från utgrävningen delas, men jag tänkte jag kunde lägga upp lite här också för den som inte har Facebook. Varje dag hela kommande vecka hålls guidade turer kl. 13, och det är fritt att komma på besök även andra dagar mellan kl. 8 och 16.

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Utgrävning i Varnhem

Inlägg av Anton » 28 juni 2015, 19:46

Bilder (varning för mänskliga kvarlevor):

Bild
Del av kyrkruinen, närmare bestämt källaren.


Bild
Del av kyrkruinen.


Bild
Kvinnoskelett dyker upp, på den "kvinnliga" norra sidan av kyrkan. Hennes tänder visar att hon, trots hennes socialt högstående position nära kyrkan, antingen varit undernärd eller svårt sjuk som barn.


Bild
En nästan totalt förstörd spädbarnsgrav, vilken dök upp vid schaktning. Några revben syns till vänster, två pärlor som följt med barnet till höger.


Bild
Försiktigt omhändertagande av spädbarnsgrav, efter dokumentation.


Bild
Visning av järnåldersboplats. Här har bland annat stolphål, djurben, keramikfragment, en sländtrissa och ett bryne påträffats.


Bild
Keramikfragment från 900-tal, påträffat av en arbetskamrat.


Bild
Skelett av man, delvis framgrävt, vilket jag personligen hittade. Han låg i en svårt förmultnad träkista, vilken inte gick att omhänderta utöver småprover. Totalt bevarad. Ca. 170 lång, mycket kraftig näsa och haka, tecken på åldersskador på ryggraden men inte av hårt fysiskt arbete.


Bild
Personen ovans skalle, delvis framtagen.


Bild
Samma skalle, totalt framgrävd.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Utgrävning i Varnhem

Inlägg av anganatyr » 28 juni 2015, 19:58

WOW! Superhäftigt Anton!!! :D

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Utgrävning i Varnhem

Inlägg av Anton » 4 juli 2015, 10:32

Ja verkligen!

Hemma från utgrävningen nu. Lägger snart upp en massa spännande bilder - vissa av våra fynd är verkligen spektakulära.

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Utgrävning i Varnhem

Inlägg av Anton » 4 juli 2015, 10:33

(och ja, jag ska fixa bilderna - de verkar ha kollapsat lite.)

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Utgrävning i Varnhem

Inlägg av anganatyr » 29 augusti 2015, 07:26

Det har startats en ny tråd om urgrävningarna i Varnhem. Det vore roligt om du kunde skriva lite mer om när du grävde Anton (och gärna fler fina foton).
viewtopic.php?f=17&t=296

Skriv svar