Erik den Helige

1066 - 1520
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Erik den Helige

Inlägg av Carl Thomas » 25 november 2016, 14:33

Beklagar felet med Kongahella - som självklart ligger på Norska sidan :)

Gullberg verkar ha varit en handelsplats eller liknande och platsen där Gullbergs Fäste låg (nuvarande Skansen Lejonet) hade en äldre fortifikation av vallar. Tydligen har det funnits en försvarsanläggning (i alla fall en byggnation) där under lång tid.

Thomas
Historia är färskvara.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 25 november 2016, 17:32

Valdemar skrev: Det finns en/två gränser i Älven och jag vet inte exakt var gränsen mellan Lung och Hullsjö Bo låg.
Gränsen mellan Lung och Hullsjö gick söder om Bohus, i nuvarande Surte. Ale härad med Alvhem osv. hörde till Hullsjö. Och Utlanden låg omkring Göta älvs mynning. Se http://wadbring.com/historia/sidor/longbo.htm
Ser vi spår av en ledungsorganisation där Hullsjö bo använder Nordre älv, Lungs bo Göta älv, Gudhems bo Viskan och Vartofta bo Ätran? Är någon ledung belagd i Västsverige?
Wadbring beskriver vägen mellan Lödöse och Jönköping i detalj fram till Eklanda (S om Vårgårda), http://wadbring.com/historia/sidor/lagmansh.htm. Vet man hur vägen gick vidare österut mot Jönköping? Den kan mycket väl ha passerat Eriksberg.

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Erik den Helige

Inlägg av Artesien » 7 april 2018, 08:41

Mycket intressant tråd. Här är många frågeställningar som man skulle vilja se utvecklade. Personligen skulle jag gärna vilja ta del av det mtrl som Lars Otto refererar till 15/5/16.

Min egen kommentar rör diverse inlägg om engelska långbågar (Mr B, Valdemar mfl 16/5/16) och dess eventuella inverkan på svenska slag under tidigt 1200-tal.

Pilbågen i England fick som vapen sin klassiska slagfältsavgörande form först under det senare 1200-talet. Wkipedia sidan "english longbow" ger en bra redogörelse för det historiska förloppet och forskningsläget. Denna klassiska långbåge var mycket svår att lära sig hantera på ett effektivt sätt. Det är ingen tillfällighet att engelsmännens diverse fiender inte lärde sig behärska långbågen utan förlitade sig på det betydligt mer lätthanterliga armborstet - ett för övrigt mycket populärt vapen i Sverige under senmedeltiden.

Det är fullt möjligt att pilbågar hade en taktisk betydelse i Sverige under tidigt 1200-tal. Även de troligen små enkla och relativt svaga bågar som nordbor förfogade över dåförtiden borde, rätt använda, kunnat tillfoga skada på en lätt eller obepanrad fiende (men jag tvivlar på att pilarna skulle kunnat tränga igenom välgjorda ringbrynjor). Det är emellertid osannolikt att vi har att göra med klassiskt engelskt bågskytte a la Crecy och Azincourt.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Erik den Helige

Inlägg av Daniel K » 2 juli 2018, 18:35

En kort fråga:

Har DNA-analysen som gjordes på Eriks kvarlevor blivit offentlig än?

Om inte; varför dröjer det?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Erik den Helige

Inlägg av Carl Thomas » 2 juli 2018, 18:57

Kung Eriks DNA-undersökning mm visade att han ned 90% säkerhet var släkt med Magnus Ladulås samt att han levt minst 20 år i slutet av sitt liv i Västergötland.

Han blev ca 35 år gammal och han var Kung under en kort tid från ca 1156 till 1160.

En samtida Dansk anteckning säger att han var Kung i Västergötland.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Erik den Helige

Inlägg av Carl Thomas » 2 juli 2018, 19:13

Mer information om gravöppningen och tester samt beskrivningar av akelettet oxh dess skador:

http://jakobssonlab.iob.uu.se/pdfs_Jako ... n_2016.pdf

Thomas
Historia är färskvara.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Erik den Helige

Inlägg av Daniel K » 2 juli 2018, 19:18

Carl Thomas skrev:Kung Eriks DNA-undersökning mm visade att han ned 90% säkerhet var släkt med Magnus Ladulås samt att han levt minst 20 år i slutet av sitt liv i Västergötland.

Han blev ca 35 år gammal och han var Kung under en kort tid från ca 1156 till 1160.

En samtida Dansk anteckning säger att han var Kung i Västergötland.

Thomas
Thomas!!

Jo, alla de detaljerna är redan redovisade. Inkluderat hans stora ärr mitt i pannan.

Men DNA-analysen över Eriks Y-kromosomer är fortfarande inte offentlig. Varför vet jag inte.

Det som är intressant i sammanhanget är om (som vissa källor vittnar om) Erik hade engelska föräldrar.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Erik den Helige

Inlägg av Carl Thomas » 3 juli 2018, 03:37

Beklagar, jag borde ha läst tråden och uppdaterat mig innan jag skrev...samt kollat datum på det jag länkade till...

Thomas
Historia är färskvara.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Erik den Helige

Inlägg av Daniel K » 3 juli 2018, 14:19

Jag blir osäker på om det är jag som missat något. De flesta artiklar om undersökningen av Eriks kvarlevor är från 2016. Därefter ... ingenting.

I följande artikel från 2016:
https://www.uu.se/nyheter-press/nyheter ... yp=artikel

skriver man så här:

"I samband med att relikskrinet öppnades togs även prover för DNA-analys. Förhoppningen är att få resultat som ger ny kunskap om frågor om släktskap. Denna analys är ännu inte klar och förväntas dröja ytterligare ett år. Forskarna kan dock berätta att de har lyckats få fram DNA-information ur proverna."

Nu har det gått två år. Någon som vet vad man fick för resultat?

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Erik den Helige

Inlägg av Daniel K » 3 juli 2018, 14:22

Ytterligare en liten detalj.

På wikipedia kan man läsa följande om Erik den helige:

Forskargruppen lade 2016 fram sitt resultat att de var till 90 % säkra på att det stämde att kvarlevorna var Erik den heliges. Resultatet baserades på en preliminär DNA-jämförelse med Magnus Ladulås, åldersbestämning av skelettet och kol-14-metoden, samt att skelettets dödssätt passar med legenden om Erik den helige.

DNA-jämförelse med Magnus Ladulås? Mig veterligen har man aldrig hittat hans kvarlevor.

Eller?

Skriv svar