När blev Blekinge danskt?

1066 - 1520
Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Historikus » 19 juni 2019, 12:14

Historikus skrev:Jeg kan ikke forestille mig at landet (Blekinge) var autonomt!
Anganatyr skrev:Om du nu anser att Blekinge var danskt under andra halvan av 1100-talet så är det ju bara att lägga fram källorna och så har du motbevisat både mig, Thomas Persson med flera.
Det er dit emne og din research. Du har her været i gang i rigtig mange år nu, men stadig savner jeg fakta, der entydigt placerer Blekinge som provins i et alliance-sammenhæng før år 1231. Et problem som du åbenbart ikke har løst endnu. Jeg ser kun hypoteser og formodninger.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Historikus » 19 juni 2019, 15:24

Andrén 1985:72 skriver, at "antalet av lantkyrkor i Blekinge ca år 1200, är 24 stk". Der findes ingen stadskyrkor på det tidspunkt.

Kilde: SÄRPRÄGLAT side 55, 2004 Cecilia von Heijne.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 19 juni 2019, 17:12

Historikus skrev:
19 juni 2019, 12:14
Historikus skrev:Jeg kan ikke forestille mig at landet (Blekinge) var autonomt!
Anganatyr skrev:Om du nu anser att Blekinge var danskt under andra halvan av 1100-talet så är det ju bara att lägga fram källorna och så har du motbevisat både mig, Thomas Persson med flera.
Det er dit emne og din research. Du har her været i gang i rigtig mange år nu, men stadig savner jeg fakta, der entydigt placerer Blekinge som provins i et alliance-sammenhæng før år 1231. Et problem som du åbenbart ikke har løst endnu. Jeg ser kun hypoteser og formodninger.
Jag saknar fortfarande några som helst källor som stöder att Blekinge skulle ha varit danskt under andra halvan av 1100-talet.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 19 juni 2019, 17:15

Historikus skrev:
19 juni 2019, 11:44
Historikus skrev:Da der ikke findes andre samtidige kilder som bevis er dokumentationen for din påstand diskutabel.
Anganatyr skrev:Vad då inga källor? På förra sidan tog jag upp ett antal källor i mitt inlägg från 15 juni 12:52.
Skrev jeg ikke samtidige kilder ????

Adam af Bremens subjektive kirkehistorie skal nok tages med et gran salt. Et eksempel er at Adam påstår at Ansgar blev bispeviet år 831-32. I 2014 kom et forskerteam frem til, at et dokument fra år 834 var en forfalskning og at Ansgar fra 831 kun fungerede som missions-biskop i Hamburg frem til 845. Ærkebiskop blev han først år 864. Alle er klar over at Adam forvansker historien. https://www.academia.edu/23707318/Ansga ... n_i_Norden

Resten af dine nævnte kilder bygger på indicier og fortolkninger hvoraf flest af nyere tids litteratur. Heraf flere forskere der ikke altid er enige. Jeg savner noget entydighed.
Flera av dem är samtida och andra i nära tid. Vad har du själv lagt fram som stöder din hållpunkt????

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 19 juni 2019, 17:16

Historikus skrev:
19 juni 2019, 15:24
Andrén 1985:72 skriver, at "antalet av lantkyrkor i Blekinge ca år 1200, är 24 stk". Der findes ingen stadskyrkor på det tidspunkt.

Kilde: SÄRPRÄGLAT side 55, 2004 Cecilia von Heijne.
Vad vill du komma med detta? Självklart fanns det kyrkor??? Vad har kyrkor med danska kungamakten eller Danmark att göra vid denna tidpunkten?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av anganatyr » 19 juni 2019, 17:26

Historikus skrev:
19 juni 2019, 11:54
Historikus skrev:Generelt kan et kildefravær ikke anvendes som belæg for en følgeslutning om, at Blekinge ikke skulle være dansk før år 1231.
Anganatyr skrev:Necrologium Lundense är flera böcker skriven av klosterbröderna vid S:t Laurentius i Lund (Lunds domkyrka) för att hålla reda på dem som skänkt gåvor (ofta av jordegendomar) till kyrkan. Skriften finns bevarad i original. De olika böckerna i skriften är skrivna mellan ca 1123-1250. Inte på något ställe i hela Necrologium Lundense nämns Blekinge, orter i dåtidens Blekinge eller personer som bor i eller kommer från Blekinge.
Anganatyr,
Det er ikke 'good research practice' at anvende kildefravær som bevis. Forhør dig hos aktive akademikere.
Tex Thomas Persson är fortfarande aktiv, han skrev i årets Blekingebok från Blekinge museum. Mats Anglert använder frånvaron av Blekinge i källor som en intäkt på att Blekinge inte var en del av Lunds stift. Om Blekinge inte nämns som danskt i källorna så är det givetvis ett tecken på att Blekinge inte var danskt. Sen att du vill något annat är en annan sak. Vi har haft den här diskussionen i flera år och du har inte kunnat lägga fram en enda sak som stöder att Blekinge var danskt innan 1231. Från början vill du att Blekinge skulle ha blivit danskt efter slaget vid Svolder år 1000, som du var helt ensam om. Nu vill du att Blekinge ska ha blivit danskt under andra halvan av 1100-talet, men då är det ju bara att ta fram dina källor och bevisa din ståndpunkt. Vad väntar du på???

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Historikus » 20 juni 2019, 11:28

anganatyr skrev:
19 juni 2019, 17:12
Historikus skrev:
19 juni 2019, 12:14
Historikus skrev:Jeg kan ikke forestille mig at landet (Blekinge) var autonomt!
Anganatyr skrev:Om du nu anser att Blekinge var danskt under andra halvan av 1100-talet så är det ju bara att lägga fram källorna och så har du motbevisat både mig, Thomas Persson med flera.
Det er dit emne og din research. Du har her været i gang i rigtig mange år nu, men stadig savner jeg fakta, der entydigt placerer Blekinge som provins i et alliance-sammenhæng før år 1231. Et problem som du åbenbart ikke har løst endnu. Jeg ser kun hypoteser og formodninger.
Jag saknar fortfarande några som helst källor som stöder att Blekinge skulle ha varit danskt under andra halvan av 1100-talet.
Som sagt, er det din opgave at belyse hvilket tilhørsforhold provinsen Blekinge havde før år 1231.
Historikus skrev:Hvis Blekinge i den sidste halvdel af 1100-tallet ikke var dansk, hvilken alliance var området da en del af?
Jeg har vist ikke påstået at Blekinge var dansk i sidste halvdel af 1100-tallet ??? :D
Senast redigerad av 3 Historikus, redigerad totalt 20 gång.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Historikus » 20 juni 2019, 11:34

anganatyr skrev:
19 juni 2019, 17:16
Historikus skrev:
19 juni 2019, 15:24
Andrén 1985:72 skriver, at "antalet av lantkyrkor i Blekinge ca år 1200, är 24 stk". Der findes ingen stadskyrkor på det tidspunkt.

Kilde: SÄRPRÄGLAT side 55, 2004 Cecilia von Heijne.
Vad vill du komma med detta? Självklart fanns det kyrkor??? Vad har kyrkor med danska kungamakten eller Danmark att göra vid denna tidpunkten?
Det belyser, at Blekinges 24 kirker har været en del af en ærkesæde ca. år 1200. Jeg savner her info om hvilket ærkesæde, der er tale om? Se tidligere indlæg. Hvad har du her ???? :D

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Historikus » 20 juni 2019, 12:09

anganatyr skrev:
19 juni 2019, 17:26
Historikus skrev:
19 juni 2019, 11:54
Historikus skrev:Generelt kan et kildefravær ikke anvendes som belæg for en følgeslutning om, at Blekinge ikke skulle være dansk før år 1231.
Anganatyr skrev:Necrologium Lundense är flera böcker skriven av klosterbröderna vid S:t Laurentius i Lund (Lunds domkyrka) för att hålla reda på dem som skänkt gåvor (ofta av jordegendomar) till kyrkan. Skriften finns bevarad i original. De olika böckerna i skriften är skrivna mellan ca 1123-1250. Inte på något ställe i hela Necrologium Lundense nämns Blekinge, orter i dåtidens Blekinge eller personer som bor i eller kommer från Blekinge.
Anganatyr,
Det er ikke 'good research practice' at anvende kildefravær som bevis. Forhør dig hos aktive akademikere.
Anganatyr skrev:Om Blekinge inte nämns som danskt i källorna så är det givetvis ett tecken på att Blekinge inte var danskt.
Professor Niels Lund skrev på et tidspunkt en artikel "Fra vikingeriger til stater", hvor han side 14-15 skriver:
Lund skrev:Fra omkring år 600 ophører kilderne at omtale göterne, og det må vel betyde, at de var opslugt af sveerne som fortsat nævnes. Argumentet er et af de farligste, kildekritikken kender, argumentum e silentio. Det kan kun anerkendes, hvis man ikke kan forestille sig andre grunde til, at noget forsvinder ud af kilderne. Senere forskere har da også peget på, at Götalandene eksisterede i bedste velgående igen fra omkring år 1000, og intet tyder på, at de var genopstået for nylig.
Kilde: Fra vikingeriger til stater. Træk af Skandinaviens politiske udvikling 700-1200. / Lund, Niels. Norden og Europa i vikingetid og tidlig middelalder. København : Museum Tusculanum, 1993. p. 9-26.
Senast redigerad av 1 Historikus, redigerad totalt 21 gånger.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: När blev Blekinge danskt?

Inlägg av Historikus » 20 juni 2019, 12:25

Argumentum e silentio

Fandt dette eksempel fra Nettet :D

Frånvaron av motargument
Argumentum e silentio (argument till tystnaden), att hänvisa till att debattmotståndaren inte har kommit med motargument, och därför dra slutsatsen att denne har fel.

Exempel:
  • Efter fyra timmar har han inte kommit med något svar
  • Alltså har jag rätt

Skriv svar