anganatyr skrev:Åter igen är frågan vilka fornminnen som läggs in på kartan. Är stensättningarna på Ryssberget daterade inom perioden? Är det någon som försökt sig på en nyetablering som dött ut efter en generation eller två? Självklart finns det spår efter människor även utanför dessa områden i form av tex jakt, fiske, vedbehov, tjärtillverkning mm mm. Men det betyder ju inte att människor bodde där permanent. För det behövs mer mat som nästan alltid betyder jordbruk som syns i tex pollenanalyser.Yngwe skrev:Ja jag misstänker också pollenanalyser, och det är ett trubbigt instrument som förutsätter att bebyggelse bara finns i direkt anslutning till omfattande uppodling. Och som FMIS visar finns ju spåren av folk utanför de områden som Svanbergs karta visar.anganatyr skrev:Det var länge sedan jag läste avhandling och jag kommer inte ihåg detaljerna. Svanberg går dock igenom problematiken och beskriver hur han har gått till väga. Om jag minns rätt så användes tex pollenanalyser för att se vilka områden som var uppodlade under perioden som en av flera metoder.
Och när det gäller Ryssberget , nja, det är ju inte ett stort område, och det är inte fyndtomt utan har ett antal spridda stensättningar. För mig ser det inte ut som ett område som fungerar avskiljande i ett större perspektiv. Det avbrott mitt i Blekinge som jag tidigare visat är betydligt markantare, inte minst eftersom det är ett avbrott även längs strandremsan.
Men som jag förstår det finns ett antal oundersökta stensättningar på Ryssberget som typologiskt (runda) tillhör hela järnåldern. Där finns också terrasseringar och hägnader i ganska stora mängder. Området har bla. använts för att hålla grisar (ollonsvin, förökar sig på annat vis än med pollen ) Där finns toponymer av typ som tillskrivs järnålden, t.ex. Hagstad och flera rydnamn som tillskrivs vikingatid eller tidig medeltid.
Som jag ser det få man ha goda argument för påståendet att området skulle vara obebott just under perioden 800-1000. Området kan givetvis ha fungerat som gräns ändå, men det rör sig knappast om någon slags kulturbarriär.