Ledningsplats Björn

1520 - Nu
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av Leif » 12 maj 2015, 08:46

Patronhylsan ut som en vanlig 7,62 nato, för kort för att vara 6,5 mauser, för stor för 5,56 (223) och definitivt ingen 9mm parabellum om man skall utgå från de vanligaste militära kalibrarna.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av anganatyr » 13 maj 2015, 22:00

Hur har det gått med grävningarna Anton?

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av Anton » 13 maj 2015, 22:55

anganatyr skrev:Hur har det gått med grävningarna Anton?
Det går bra! Förrutom att det inte grävts så mycket det senaste, haha. ;)

Lånar mina kamraters bilder, då min egen kamera för tillfället inte går att använda.

Efter en avtorvning och framgrävning av rasmassorna ni såg på de första bilderna har nu grävmaskinen fått göra sitt jobb. Det som ursprungligen var en liten springa nere i marken där vi skymtade betong och metal har nu visat sig vara först ett, och sedan två, skyddsrum från andra världskriget. Dessa har efter två dagars grävmaskinsarbete nu öppnats. Det är tydligt att de, vid något tillfälle (vi har ännu ej daterat detta), övertäckts med flera ton sten. Inga av dem är plomberade eller liknande - tre dörrar saknas, och en fjärde står på glänt. Båda två skyddsrummen är delvis vattenfyllda.

Bild

Bild

Under tiden detta pågått har vi studenter ägnat oss åt att lära känna området, och inventera lämningarna. Många olika tidsskikt har blivit tydliga, och vi har dokumenterat många olika platser. Själv ägnade jag mig idag åt vad som troligtvis är fundamenten till ett trätorn från 1940-talet, i vilket en 20mm luftvärnskanon satt.

Arbetet avbryts nu över kristihimmelfärd, men vi är tillbaka på måndag och en vecka framåt. Då fortsätter inventeringen, och en mängd olika småuppgifter kommer utföras. Bland de objekt som ska undersökas är ett troligt 1800-talstorp där kulturväxter från torptiden ska inventeras. En vaktkur från Björns sista år där soldatgraffiti ska dokumenteras (många könsord kan jag lova). Kommunikationssystem ska tittas på så väl som baracker. Provgropar ska förläggas runt omkring det gamla dasset, och runt vad som troligtvis är "fundament" så att säga till ett av hemvärnets tält under 1990-talet, bland många andra platser. Själv hoppas jag gräva inne i ett av de många skydd för Saabs T18b som finns utspridda (idag bestående av stora jordvallar). Et cetera. Mycket att se fram emot.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av Yngwe » 14 maj 2015, 00:35

T18b ! Oh, med Bofors 57'an var det något alldeles extra! :D

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av Anton » 17 maj 2015, 20:57

Yngwe skrev:T18b ! Oh, med Bofors 57'an var det något alldeles extra! :D
Ja, ska bli kul att gräva lite där dessa har stått. ;)

Tillbaka ut i fält imorgon bitti, och en vecka framåt.

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av Anton » 21 maj 2015, 19:27

Utgrävningen närmar sig sitt slut! Vi åker hem imorgon. Lägger upp bilder så fort jag kan.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av anganatyr » 23 maj 2015, 17:42

Nu är vi nyfikna på de nya fotona Anton. Hur gick grävningen?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av anganatyr » 8 juni 2015, 17:34


Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Ledningsplats Björn

Inlägg av Anton » 28 juni 2015, 19:28

anganatyr skrev:Nu är vi nyfikna på de nya fotona Anton. Hur gick grävningen?
Det gick bra! Jag har haft allvarliga datorproblem majoriteten av juni, och därefter varit ruskigt upptagen (utgrävning), så det har inte blivit av att lägga upp bilder. Kommer dock förhoppningsvis snart! :)

Skriv svar