Timmermän, byggmästare eller arkitekt?

Här kan du diskutera historisk teknik.
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Timmermän, byggmästare eller arkitekt?

Inlägg av karlfredrik » 24 oktober 2020, 21:58

Engelska Wikipedia skriver:
Throughout ancient and medieval history, most of the architectural design and construction was carried out by artisans—such as stone masons and carpenters, rising to the role of master builder. Until modern times, there was no clear distinction between architect and engineer. In Europe, the titles architect and engineer were primarily geographical variations that referred to the same person, often used interchangeably.[4][5]


Filippo Brunelleschi is revered as one of the most inventive and gifted architects in history.[6]
It is suggested that various developments in technology and mathematics allowed the development of the professional 'gentleman' architect, separate from the hands-on craftsman. Paper was not used in Europe for drawing until the 15th century but became increasingly available after 1500. Pencils were used more often for drawing by 1600. The availability of both allowed pre-construction drawings to be made by professionals.[7] Concurrently, the introduction of linear perspective and innovations such as the use of different projections to describe a three-dimensional building in two dimensions, together with an increased understanding of dimensional accuracy, helped building designers communicate their ideas.[7] However, the development was gradual. Until the 18th-century, buildings continued to be designed and set out by craftsmen with the exception of high-status projects.[7][8]

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Timmermän, byggmästare eller arkitekt?

Inlägg av Bäckahästen » 25 oktober 2020, 10:26

Att de hade svårt att skilja mellan arkitekt och ingenjör i början är nog ganska självklart. Det är väl först senare det blivit två yrkesgrupper. Idag håller väl bara arkitekten i det estetiska uttrycket och inget annat.

Däremot håller jag inte med om att arkitekter höll i högstatus projekt. Än idag håller snickare ofta i utformningen av mindre byggnader som tex villor. Arkitekter och byggingenjörer kopplas oftast in vid större och mer komplicerade byggnationer, eller de som vill ha en statusvilla och då kopplar in en arkitekt. Min far var byggmästare innan han gick i pension. Han började som lärling i 4,5 år innan han blev fullbetald snickare efter godkänt gesällprov. Sedan var han tvungen att jobba som snickare i 30 år innan han kunde ansöka om att försöka bli byggmästare hos byggmästarföreningen. Där fick han sedan göra ett mästarprov innan han fick kalla sig byggmästare. Det kallar jag gedigen utbildning. Skillnaden som jag ser det är att en byggmästare har börjat från grunden och faktiskt kan bygga hus. En arkitekt har bara den teoretiska utbildningen (och ansvarar oftast bara för det estetiska uttrycket, hållfastheten får byggingenjören ta hand om) och har aldrig byggt ens en villa. Det är en stor skillnad där. Det går att doktorera i ämnet simning (vilket simsätt är snabbast, vilket är energisnålast, vilket ger mest allsidig träning osv, osv, osv), men för att verkligen förstå vad simning innebär måste man hoppa ner i vattnet och faktiskt simma! Därför tar jag riktigt illa vid mig när någon försöker snacka ner hantverkare, medan tex arkitekter höjs till skyarna. Själv jobbar jag inom åklagarmyndigheten med akademisk utbildning, men efterfrågar gärna min fars visdomsord än idag. Den viktigaste skolan är livets skola som han brukar säga.

Skriv svar