Yngwe skrev: - "Men du förstår inte ditt problem va? Det som är galet? Trots att jag beskrev det rätt noga".
HaHaHA!! Är du från "orten" eller? Bror?
Yngwe skrev: - "I själva verket är den här dubbelheten ganska enkelt att förklara. Det är Svennungs försök att förklara något de inte begriper. Varför är Svearna med två gånger? Och varför är de senare nämnda längst av någon enhet dom inte kan identifiera? Man kan trösta honom med att inte heller Mierow lyckas göra det här. Och den springande punkten är att dom inte förstår skillnaden på gens och natio och tror att det är synonymer."
Jo, jag vet, du inbillar dig fortfarande att just din definition av "gens och natio" är den allena saligrådande och att du därigenom VET mer än alla andra. Men även här är din tolkning alldeles för snäv och fantasilös.
Jämför:
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 944#p31944
Ett "GENS" är ett folk/folkslag eller en nation, men kan även vara ett rike eller ett stamförbund. Folk/folkslag = en större grupp människor som delar gemensamma egenskaper gällande utseende och levnadsmönster. Begreppet folk är ofta kopplat till en nation, det vill säga en självstyrande eller självständig enhet med en egen befolkning som har utropat självstyre och gör anspråk på ett landområde. Folk kan även syfta på en språkligt eller religiöst särpräglad del av ett lands befolkning. Ett "NATIO" är ett släkte; en stam, klan, ätt, folkgrupp, som är en del av ett folk eller nation (gens).
Finni & Vinoviloth har många av dessa gemensamma egenskaper och skulle om man så vill kunna betraktas som ett gens - skiljaktigt från Suetidi. Det mest troliga är dock att detta "in hac gente" syftar på Scandza.
Skall inte trötta ut någon med en lång utläggning, men jag har snackat lite med min nya kompis AI, och efter att ha bollat en rad olika frågeställningar, kom vi fram till följande sammanfattning: I scenariot med "Finni-inskottet" (en tillagd marginalanteckning) blir "in hac gente" en direkt hänvisning till det skandinaviska folkhavet på Scandza. Det gör att hela inskottet blir en sammanhängande, fristående karaktäristik av ön: en beskrivning av dess mildaste nomadfolk i norr (Finni/Vinoviloth) och dess fysiskt mäktigaste germanska folk i söder (Suetidi ... varifrån även Dani härstammar?).
Yngwe skrev: - "Jag har som sagt Daniknuten kvar att lösa, med tänkte Adogit kunde vara bra sommar underhållning att resonera om...."
Om du tar till dig lite av det jag skriver skall du se att även Dani-knuten klarnar för dig. Den hänger nämligen ihop med marginalanteckningen om Finni, Vinoviloth och Suetidi (d.v.s. Scandzas TRE folk; Screrefennae, Adogit och Suehans). Lycka till!
Tror inte denna "pingismatch" ger så mycket mer, så själv kommer jag fortsätta diskutera med AI, som är betydligt mer logisk och har förmågan att se BÅDE de stora sammahangen och de grammatiska detaljerna. Det gäller bara att ställa rätt frågor. Ömsom fantasifulla, ömsom skeptiska.
*