Vinlands geografi

Här kan du diskutera historisk geografi.
Ättelägg

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Ättelägg » 11 augusti 2016, 16:52

De nordligare strömmarna från ishavet ändar någonstans efter nowa Scotia, ibland längre än så. Strömmen kyler av kusterna och någonstans efter nowa Scotia blir vattnen, därmed kusterna varmare. Ön Marthas Vineyard har exempelvis goda vinterförhållanden och mellan åren snöfria vintrar. Så Maine och söderut. Strömmen gör Nowa Scotia till en bekväm slutpunkt med mer krävande insatser för vidare färd. Dock vet vi väl inte idag hur långt strömmen rörde sig när det begav sig och å andra sidan har vi golfströmmen och Nowa Scotia och motsatt kustnäs som ett naturligt hinder för strömmen. Sannolikt torde Nowa Scotia stå för den mer reguljära trafiken till och från Grönland där vi har närhet till timmer och väldigt fiskrika vatten. Resor söder ut behöver inte vara mer än utforskande insatser. Main-myntet är intressant då det passar som handsken för handelsutbyte för nowa Scotia baserade vikingar då det är nära och Main med stora floder inåt land. Likaså kan man fundera över Kensington stenens placering. Helt otänkbart är det inte med nordbor per båt över de stora sjöarna tills dess ände. Något långt in i landet men å andra sidan har vi venendrey stenen än längre västerut. Känns som lite av överkurs men å andra sidan torde väl många av vikingarnas resor vara lite väl mycket i dagens värld, öppna båtar på nordatlanten med dåtidens kläder... Handel, plundring och nybyggaretag har visat sig många gånger i historien som en stark drivkraft. Idéer om ett bättre liv, jungfruliga marker, jakt på guld, ära eller varför inte en nordvästpassage?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 13 augusti 2016, 17:16

Kanske dessa två dokumentärer kan vara av intresse för trådens ämne?
http://www.svtplay.se/video/9726482/san ... ?info=visa

http://www.svtplay.se/video/9726574/san ... ?info=visa

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 13 augusti 2016, 20:41

Verkligen intressanta filmer! Tack! :D

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 13 augusti 2016, 20:54

Programmen var bra. Måste erkänna att jag inte riktigt gillar formatet och att det sas en del dumheter. Det känns lite "discovery".... Men innehållet var jätteintressant och det övervägde till ett bra betyg utan tvekan.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 13 augusti 2016, 21:07

Bosättningen vid Point Rosee var en ny uppgift för mig. :D
Undra om de grävt mer där sedan programmen gjordes?

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 14 augusti 2016, 00:24

Såg också programmen och tycker att de till största del var riktigt bra. Jag väntar nu bara på Mats G. Larssons bok, som jag beställt på bokborsen.se...

Men vad är vikingalämningarna på Newfoundland? Sagornas Vinland bör snarare vara Nova Scotia och New Brunswick. Och Markland är väl troligen Labradors Atlantkust och Quebecs kust mot S:t Lawrence-viken?

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 14 augusti 2016, 08:16

I programmen nämnes de grå valnötterna de hittat i vikingabosättningen. De växer på samma ställen som vildvin. Det tycker jag också är en ledtråd. :D

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 14 augusti 2016, 10:23

Grå valnöt växer dessutom kring insjöarna innanför Saint John, New Brunswick, som jag tror kan vara Hop:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Juglans_cinerea

Men jag tycker ändå att det är konstigt att sagorna verkar helt tysta angående Newfoundland, det enda ställe där man verkligen har hittat nordiska bosättningar i Nordamerika.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 14 augusti 2016, 13:16

Tack för den intressanta länken, Anders i Uppsala, :D framförallt spridningskartan över valnötens träd är givande.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 14 augusti 2016, 13:24

Skriv svar