Svearnas historia stulen?

Här kan du diskutera historisk geografi.
AndreasOx

Re: Svearnas historia stulen?

Inlägg av AndreasOx » 13 januari 2023, 11:54

Utan att hinna kolla så, enligt sagan, erövrade Harald hårfager Bohuslän och Dalsland från "Sverige" som tidigare hade erövrat Bohuslän.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 januari 2023, 12:19

Ja och 100-150 år tidigare reser västgötarna en minnessten över forna sveakungar alldeles nära gränsen mot Dalsland. Det kan msn inte bara sopa under mattan!

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 januari 2023, 12:46

Alrek och Erik som omnämns på Sparlösastenen var ju ättefäder även för den norska kungsätten enligt sagorna så både Västgötar och Norrmän hade såklart ”arvsanspråk” på delvis samma områden.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 13 januari 2023, 15:12

Sparlösastenens tolkning är mycket omdebatterad. Detta tror jag är en vettig modernisering:
Sidan A: "Öjuls, Eriks son, gav, (likaså) gav Alrik."
Sidan B: "… gav … i gengäld. Då (?) satt fadern i Uppsala (?), fadern som … nätter och dagar. Alrik lu(bi)r fruktade (?) ej (?) Öjuls …"
Sidan C: " … att Sigmar (alt. Segerfrejdad) heter (må kallas) Eriks son … väldig strid (?) Efter Öjul (är stenen rest?) och tyd runorna där, de från gudarna stammande, som Alrik lubu ristade".

Många svårtolkade lakuner.
Framgår inte att Alrik och Erik är släkt.
En okänd fader satt i "ubsal".
Svear är inte omnämnda.
Öjuls och Sigmar är namn som inte finns i Ynglingatal (utan att kolla...).
Visst kan det tolkas som relaterat till Ynglingaätten men jag tycker det är alltför hårddraget och definitivt inte givet.

https://www.fotevikensmuseum.se/sweden/ ... arlosa.htm sammanfattar bildtolkningsproblematiken väl vilket jag tycker gäller även för texttolkningen:
Problemet med Sparlösastenen är att den är unik i sitt slag - det finns inte några liknande bildstenar. Detta innebär att några komparativa studier av samstämmiga och samtida motivval inte kan ske. Detta öppnar möjligheter för många tolkningar vilka alla tyvärr blir baserat på konstaterandet - vi vet inte!

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 13 januari 2023, 15:56

Sparlösa ligger nära Levene där kung Håkon Röde både var född och död enligt ÄVGL. Antagligen är han den kung som reste stenen på Adelsö, där en kung nämns, Håkon. Stenen är samtida med hans förmodade livstid. Samtidigt skriver Adam att Birka/ Adelsö är Götarnas stad i Svionernas land. Även Stenkil skall ha koppling till gården. Platsen är oerhört viktig av någon anledning. Det är nog inte långsökt att tänka sig att Sigrid Storråda och hennes ätt varit ägare.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 januari 2023, 16:02

AndreasOx skrev:
13 januari 2023, 15:12
Sparlösastenens tolkning är mycket omdebatterad. Detta tror jag är en vettig modernisering:
Sidan A: "Öjuls, Eriks son, gav, (likaså) gav Alrik."
Sidan B: "… gav … i gengäld. Då (?) satt fadern i Uppsala (?), fadern som … nätter och dagar. Alrik lu(bi)r fruktade (?) ej (?) Öjuls …"
Sidan C: " … att Sigmar (alt. Segerfrejdad) heter (må kallas) Eriks son … väldig strid (?) Efter Öjul (är stenen rest?) och tyd runorna där, de från gudarna stammande, som Alrik lubu ristade".

Många svårtolkade lakuner.
Framgår inte att Alrik och Erik är släkt.
En okänd fader satt i "ubsal".
Svear är inte omnämnda.
Öjuls och Sigmar är namn som inte finns i Ynglingatal (utan att kolla...).
Visst kan det tolkas som relaterat till Ynglingaätten men jag tycker det är alltför hårddraget och definitivt inte givet.

https://www.fotevikensmuseum.se/sweden/ ... arlosa.htm sammanfattar bildtolkningsproblematiken väl vilket jag tycker gäller även för texttolkningen:
Problemet med Sparlösastenen är att den är unik i sitt slag - det finns inte några liknande bildstenar. Detta innebär att några komparativa studier av samstämmiga och samtida motivval inte kan ske. Detta öppnar möjligheter för många tolkningar vilka alla tyvärr blir baserat på konstaterandet - vi vet inte!
Det finns bara en Alrek som suttit i Ubsola enligt Ynglingatal och det är en sveakung. Att det är en annan som omnämns på Sparlösastenen är i princip omöjligt.

Visi

Inlägg av Visi » 13 januari 2023, 16:45

Oerhört synd att det fallit bort delar från Sparlösastenen.
Tänk om en lokalt boende med mycket tid och energi kunde försöka leta reda på fragment. Någonstans måste det ju ha funnits. I bästa fall kanske de fortfarande finns kvar. (Jag är säkert på tok för naiv här).
Hur som helst så skulle jag inte våga dra slutsatsen att stenens nämda personer till varje pris måste ha med ynglingaättens noll/halv/hel-historiska kungar att göra.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 januari 2023, 16:49

Det vågar jag eftersom namnkombinationerna Uppsala, Alrek och Erik är tämligen säkra. Att den kombinationen skulle handla om andra är ytterst osannolikt.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 13 januari 2023, 17:09

Alrik satt inte i ubsal enligt Sparlösastenen. Det är en "fader" som satt där, om ubsal är ett ortnamn. Forskare kan även tänka sig att ubsal är ett appellativ dvs ett allmänt begrepp typ "hall".
Att Sparlösastenens inskrift handlar om sveakungar är tänkbart men inte alls säkert.
Enligt Ynglingatal levde bröderna Alrek och Erik kanske på 400-talet dvs 300-400 år före Sparlösastenen. Bägge namnen förekommer på flera andra runstenar.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 13 januari 2023, 17:17

Vem som satt i Uppsala är en tolkningsfråga. Fadern kan syfta på just Alrik men även vara hans far. Det har ingen betydelee för frågan. Dessa namn är knutna till en fader som satt i Uppsala. Skrivningen antyder en maktposition i en miljö som beskrivs Ubsala. Självklart är det svearnas kungasäte. Att uppsala är ett funktionsnamn äe jag också inne på. Dvs att sveakungens gård kunde vara på olika platser. Sala betyder samla och en gård där man uposamlar kungens rikedomar behöver inte vara specifikt ortsknuten.

Skriv svar