Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 10 augusti 2022, 08:53

Yngwe skrev:
7 augusti 2022, 19:30
Fast det står ju att Vinoviloth också är som dom, alltså som Finni, för några av de andra i gruppen beskrivs inte alls.
Jo, man kan göra den tolkningen, och det verkar också vara så de flesta tolkar det...

Men, problemet med Jordanes' text är ju att det ofta inte är helt klart exakt vad och vilka han syftar på.

Byter vi ut namnen mot bokstäver...

"Dehinc A, B, C [...] Sunt et his exteriores D, E, F, G [...] necnon et pares eorum H [...]"

"Sedan kommer A, B, C [...] Utanför dessa finns D, E, F, G [...] samt deras jämlikar H [...]"

... då ser det inte alls ut som att H bara skulle vara just G:s jämlikar.

Det är bara Jordanes' utvikning om Finni som får oss att göra den tolkningen. Poängen med beskrivningen är väl att understryka att Finni skiljer ut sig från de övriga folkslagen. Om Vinoviloth skulle vara som Finni blir ju Finni inte alls unika.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 10 augusti 2022, 10:10

Fast det är ju just så det står, att Finni är mildare än de andra, men att Vinoviloth är likadana. Det är den enkla raka läsningen.

Din variant innebär dels att Jordanes ska säga att Vinoviloth är likadana som några vars egenskaper inte är beskrivna, och dels att läsaren utan ledtråd ska förstå att det inte avser Finni vars egenskaper just beskrivits. Det håller jag för osannolikt då Jordanes utan tvekan skulle inse att det skulle vara en oklarhet.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 11 augusti 2022, 12:56

Starkodder skrev:
4 augusti 2022, 19:45
Har du möjlighet att justera kartan lite gällande utbredningen av Theutes i Skåne, så att den passar det du själv skrivit? Verkar som att den täcker in ungefärligt området för Luggude härad.
Så här kanske...

GRP2.png
GRP2.png (20.17 KiB) Visad 1200 gånger
De folkvandringstida bygdernas utbredning, efter Larsson (2020). Gula punkter är brakteatfynd.

https://www.researchgate.net/publicatio ... ll_gudarna

De fem folkens utbredningsområden är min egen tolkning (en modifikation av Weibulls, Svennungs och Areskougs tolkningar).

Lägg märke till ödemarken mitt i området för Luggude härad mellan Theutes, Vagoth och Bergio.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 11 augusti 2022, 17:55

En av brakteaterna från Kullabygden, Väsby nära Höganäs är slagen med samma stamp som Eskatorpsbrakteaten från Fjäre. Så här finns en koppling...

http://www.christerhamp.se/runor/gamla/dr/drbr66.html

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Starkodder » 11 augusti 2022, 19:34

Castor skrev:
11 augusti 2022, 12:56
Starkodder skrev:
4 augusti 2022, 19:45
Har du möjlighet att justera kartan lite gällande utbredningen av Theutes i Skåne, så att den passar det du själv skrivit? Verkar som att den täcker in ungefärligt området för Luggude härad.
Så här kanske...


GRP2.png

De folkvandringstida bygdernas utbredning, efter Larsson (2020). Gula punkter är brakteatfynd.

https://www.researchgate.net/publicatio ... ll_gudarna

De fem folkens utbredningsområden är min egen tolkning (en modifikation av Weibulls, Svennungs och Areskougs tolkningar).

Lägg märke till ödemarken mitt i området för Luggude härad mellan Theutes, Vagoth och Bergio.
Den mesta invändningen är nog att du delar Bjärehalvön mitt itu på längden, varför skulle det gå en gräns där?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 11 augusti 2022, 22:31

Starkodder skrev:
11 augusti 2022, 19:34

Den mesta invändningen är nog att du delar Bjärehalvön mitt itu på längden, varför skulle det gå en gräns där?
Gränserna är flytande mellan Bergio och Hallin samt mellan Hallin och Liothida. Inbyggarnamnet Hallin knyts, i min tolkning, inte till landskapet Halland utan till de skånska landformerna Hallands Väderö, Hovs Hallar och Hallandsås.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 12 augusti 2022, 07:16

Castor skrev:
1 augusti 2022, 21:57
Härader, som vi känner dem, är dock medeltida företeelser. Under folkvandringstiden ska Rååns dalgång ha varit en sammanhållen kulturbygd. Jfr kartan på sidan 87 (24) i Svennung-artikeln ovan…
”Vid vänstra kanten nedtill syns kulturbygden i Rååns dalgång”.
RÄTTELSE: Det är inte, som Svennung påstår, bygden vid Råån som syns på Granlunds Smålandskarta, utan snarare bygden vid Rönne å. Rååns dalgång ligger utanför kartan.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 12 augusti 2022, 08:56

Beträffande häradsnamnet Luggude (gammeldanska Lyuthgud), som av hävd brukar knytas till Jordanes’ Liothida, så verkar det vara en senare skapelse. Kanske, om man får spekulera lite, är Lyuth-Gud en vikingatida tappning av kristendomens Gud, tolkad som ”växandets gud” eller, kanske hellre, som folkgud*.

Det senare begreppet kan väl sägas vara analogt med saxiska Thiodgod
Thiodgod (al)mighty God/ (all)mächtiger Gott;
Murphy: ”mankind's God”, ”their clan's God”;
https://www.duo.uio.no/bitstream/handle ... sequence=1 (s. 89)

Och namnet Liothida kan väl härledas till verbet ”Leudaną” eller ”Liodan” (att växa) plus substantiveringssuffixet ”-ida” (från urgermanska *-iþō).
Namnet blir då analogt med engelska grow + -th = growth och skulle väl kunna syfta på en bördig slättbygd.

________________________________________________
*) Urgermanska *leudaną (att växa) och *liudiz (folk) kommer från samma urindoeuropeiska rot.

https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstr ... n/h₁lewdʰ-
-

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Starkodder » 12 augusti 2022, 13:10

Castor skrev:
11 augusti 2022, 22:31
Starkodder skrev:
11 augusti 2022, 19:34

Den mesta invändningen är nog att du delar Bjärehalvön mitt itu på längden, varför skulle det gå en gräns där?
Gränserna är flytande mellan Bergio och Hallin samt mellan Hallin och Liothida. Inbyggarnamnet Hallin knyts, i min tolkning, inte till landskapet Halland utan till de skånska landformerna Hallands Väderö, Hovs Hallar och Hallandsås.
Har svårt att tänka mig ens en osynlig gräns mitt på Bjäre, där det är pepprat med fornlämningar hela vägen.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 12 augusti 2022, 14:16

Gränserna mellan bygd och obygd kommer från Lars Larssons ”Guld till gudarna”. Historiska museets karta över södra Sveriges vikingatida bygder ger en liknande bild…

https://historiska.se/upptack-historien ... ige-jpg-2/

Att ett område klassas som ”obygd” behöver inte innebära att människor aldrig var där och nyttjade marken, speciellt inte i Skåne.

Skriv svar