Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2022, 15:53

AndreasOx föreslår att du gör en sökning på forumet så ser du att begreppet hominum genus är väl förklarat.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Valdemar » 20 augusti 2022, 20:39

Andreas

Tycker det är intressant att resonera kring vad Jordanes uppgiftslämnare menade. Han verkar ha väldigt bra uppgifter och hur han använder begreppen kanske kan ge nya svar på hur samhället var organiserat. Gens kan ju betyda ”ras” och är då en variant på Genus Hominum ” människoras”. Gens var i äldre tider ( se min tidigare länk) ett mer strikt begrepp, motsvarande ”klan/ätt”. Det var t om exklusivt för vissa ätter. Det var definitivt ett snävare begrepp än Nationum eller Populos.

För Jordanes verkar det mer flytande i hur det används. Det verkar vara ett större begrepp och används vid beskrivning av stora germanska grupperingar. Var det rent slentrianmässigt han kallade Suehans, Gens (ras) och Gautigoth, Genus Hominum (människoras)?

Vad var ett Nationum, hade de inte en egen ”urfader” eller var de bara mindre enheter?


AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av AndreasOx » 21 augusti 2022, 07:34

Yngwe skrev:
20 augusti 2022, 15:53
AndreasOx föreslår att du gör en sökning på forumet så ser du att begreppet hominum genus är väl förklarat.
Var finns det referenser till dess givna betydelse i 500-talets latin? Jag hittar enbart https://skandinavisktarkeologiforum.org ... enS#p18997

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av AndreasOx » 21 augusti 2022, 07:40

Valdemar skrev:
20 augusti 2022, 20:39
Andreas

Tycker det är intressant att resonera kring vad Jordanes uppgiftslämnare menade. Han verkar ha väldigt bra uppgifter och hur han använder begreppen kanske kan ge nya svar på hur samhället var organiserat. Gens kan ju betyda ”ras” och är då en variant på Genus Hominum ” människoras”. Gens var i äldre tider ( se min tidigare länk) ett mer strikt begrepp, motsvarande ”klan/ätt”. Det var t om exklusivt för vissa ätter. Det var definitivt ett snävare begrepp än Nationum eller Populos.

För Jordanes verkar det mer flytande i hur det används. Det verkar vara ett större begrepp och används vid beskrivning av stora germanska grupperingar. Var det rent slentrianmässigt han kallade Suehans, Gens (ras) och Gautigoth, Genus Hominum (människoras)?

Vad var ett Nationum, hade de inte en egen ”urfader” eller var de bara mindre enheter?
Jag kan alldeles för lite om Jordanes och 500-talets latin för att försöka analysera något. Nezbeda skriver i den tidigare länkade artikeln:
"Furthermore, gens is used to depict groups of completely different size and function: Gens describes a large group of people including women, children and also pack animals on the migration through the European continent. Gens can stand for the close following of a leader, of a king. When gens is used to describe the entourage of a king, this can mean family members as well as elite soldiers. Gens can also mean a military unit."
"This example shows, that obviously the members of a gens were perceived as being tied together by such a strong intrinsic sense of solidarity, that peace would be garantueed."
"In contrast to the gentes, who are brought out of an officina, nationes come out of a vagina."
Så om jag förstår korrekt :
Nationum gemensam härstamning
Gens gemensam "styrning"

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 21 augusti 2022, 08:12

Enkelt uttryckt:

Gens, en grupp människor som är besläktade med varandra.

Natio, en grupp människor som är födda på samma plats.

Om man är född i t.ex. Bjärebygden tillhör man natio Bergio.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Visi » 21 augusti 2022, 10:25

Castor,

Din gens-förklaring är inte samstämmig med det AndreasOx har citerat från Nezbedas arbete.

Tycker du inte själv att du missar något när det gäller gens?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Castor » 21 augusti 2022, 10:56

Det kan nog sägas vara den mest ursprungliga definitionen av begreppet gens.
The term gens indicated primarily a group of persons unified by common descent and consanguinity. Scholars such as Sextus Pompeius Festus (2nd c. CE), Flavius Charisius (4th c. CE) or the fifth-century bishop of Sens Agroetius, to name but some examples, all defined gens in a biological sense, as a kinfolk. As such, gens expressed an exclusive concept of peoplehood, which granted membership, at least in theory, only by reason of shared blood.
https://www.oeaw.ac.at/imafo/read/what- ... out-people

För ett vandrande folk som goterna var det viktigt att definiera sig som ”gens” oberoende av födelseland.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 21 augusti 2022, 11:01

AndreasOx skrev:
21 augusti 2022, 07:34
Yngwe skrev:
20 augusti 2022, 15:53
AndreasOx föreslår att du gör en sökning på forumet så ser du att begreppet hominum genus är väl förklarat.
Var finns det referenser till dess givna betydelse i 500-talets latin? Jag hittar enbart https://skandinavisktarkeologiforum.org ... enS#p18997
I Getica bland annat, vilket du finner behandlat om du orkar läsa vad som skrivits på forumet flera gånger tidigare.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Visi » 21 augusti 2022, 12:02

Castor skrev:
21 augusti 2022, 10:56
Det kan nog sägas vara den mest ursprungliga definitionen av begreppet gens.
The term gens indicated primarily a group of persons unified by common descent and consanguinity. Scholars such as Sextus Pompeius Festus (2nd c. CE), Flavius Charisius (4th c. CE) or the fifth-century bishop of Sens Agroetius, to name but some examples, all defined gens in a biological sense, as a kinfolk. As such, gens expressed an exclusive concept of peoplehood, which granted membership, at least in theory, only by reason of shared blood.
https://www.oeaw.ac.at/imafo/read/what- ... out-people

För ett vandrande folk som goterna var det viktigt att definiera sig som ”gens” oberoende av födelseland.
Ok.

Men Jordanes skriver i Getica:
Ex hac igitur Scandza insula quasi officina gentium aut certe velut vagina nationum...
(Saxat från The Latin Library, se Getica IV:25)

Hur tolkar du då det gens-associerade ordet officina och det natio-relaterade ordet vagina?

Jag tolkar officina (gens) här som något som har med arbete eller varför inte handel, administration, militär, religion/kult eller dylikt att göra och vagina (natio) kopplar jag ihop med födelse, ursprung, släktskap etc.

Sedan om Jordanes håller sig till detta rakt igenom hela sitt verk Getica vet jag inte.

Jag kan givetvis ha fel.

Skriv svar