Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 18 augusti 2022, 21:12

Valdemar skrev:
18 augusti 2022, 19:10
Visi och Castor

Tycker jag fått nya vinklar på Mixi och Euagreotungi.

Kul att se texten i de äldsta källorna.


Visi, du kan ha rätt. Det spelar egentligen inte så stor roll i det hela. Gens, Genus, Gentus osv är oerhört komplexa företeelser. Begreppet Gens är som det verkar inte det samma i äldre romartid som under yngre. I äldre tid motsvarar det ungefär ”klan” med en specifik urfader. I senare perioder som vid Jordanes tid användes det mer ”löst”. Trots eviga diskussioner här, har ingen kunnat hitta någon akademisk källa som utreder begreppen Nationum, Gens och Genus (som används av Jordanes under 500-talet).
Egentligen helt otroligt att det inte fastnat att hominum genus är ett uttryck med känd betydelse och som är lika lätt att förstå språkligt som faktumet att du och jag är av människosläktet, men att du trots det inte är släkt med mig.

Precis som med Folk är Gens ett vitt begrepp vars betydelse i vart enskilt fall måste förståsi relation till sammanhanget.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Valdemar » 19 augusti 2022, 08:25

I princip kan Gens och Hominum Genus betyda samma sak, dvs ”ras” eller ”människoras”.

Från början är dock ett Gens mycket mer begränsat och motsvarar snarare ”Klan” dvs en “ätt”. Dessa har en gemensam urfader ( som Svearna hade Frej och Goterna hade Gaut/Oden). Utifrån detta framstår Gautigoth som ett Gens då deras förled är just Gaut/Oden som Jordanes (Gapt/Gaut) skriver är (Goternas urfader).

Nu vet vi inte om Gens hade denna tydliga avgränsning så sent som på Jordanes tid, antagligen inte. Det användes rätt frikostigt för olika grupper och ibland för städers invånare. Från början var det ett smalare begrepp än Nationum och Populus, men hur använde Jordanes det?

I sagorna beskrivs kungarna bland Svearna som angelägna om att härleda sig till Frej. De beskriver sig som en typisk Gens/Ätt/Klan. Detta rimmar dock illa med Jordanes som kan kalla mycket större entiteter för Gens. Ett gens som motsvarar en skotsk klan är en mindre företeelse än ett stort förbund som Sueberna.

Någon struktur där man har ett övergripande Gens med underliggande Nationum har jag inte hittat exempel på. Att försöka göra ett Gens till ett paraply som motsvarar ungefär ”Sverige” med mindre Nationum som skulle motsvara ”landskap” är en omöjlighet. Av någon anledning lägger Jordanes vissa epitet på några grupper. Detta är nog både intressant och viktigt.

Suehans - Gens - klan eller ras?
Gautigoth- Gent/Genus Hominum- Ras/ en människoras
Nationum - för flera -
Riki (Rike) - betyder detta att man hade en kung just där?

https://logeion.uchicago.edu/gens

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 19 augusti 2022, 08:34

En klassisk Valdemar... Helt plötsligt är allt bortglömt, och så börjar allt om från början igen, för vilken gång i ordningen... Tycker det räcker nu Valdemar.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Visi » 20 augusti 2022, 12:57

Det skulle kunna vara värdefullt att väga in vad Maria Nezbeda skriver i sina arbeten. Ett av hennes arbeten har titeln "The Use of gens, populus and natio in the Getica of Jordanes" (eller snarlik titel). Det lär nog finnas andra arbeten och andra titlar av samma författare. Hon är i alla fall verksam vid universitetet i Wien.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av AndreasOx » 20 augusti 2022, 13:11


Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2022, 13:25

Har vi inte haft uppe henne tidigare Visi? Kanske inte.

Har läst henne men vet inte om jag tycker det tillför något egentligen. Men kanske har du hittat något?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2022, 13:27

AndreasOx skrev:
20 augusti 2022, 13:11
Definitivt så. Se https://www.oeaw.ac.at/detail/news/reth ... erminology
Vad står där egentligen mer än att gens är ett flexibelt begrepp som kan avse lite olika saker i olika sammanhang?

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Visi » 20 augusti 2022, 13:38

Yngwe skrev:
20 augusti 2022, 13:25
Har vi inte haft uppe henne tidigare Visi? Kanske inte.

Har läst henne men vet inte om jag tycker det tillför något egentligen. Men kanske har du hittat något?
Minns inte. Men kan inte hitta hennes namn på forumet om jag söker efter hennes efternamn. Skrev mest in detta då hennes fokus var mitt i prick för delar av denna tråd.
Vet inte att det som går att hitta av henne just nu på nätet ger så mycket nytt (det får var och en själv bestämma) men det är väl alltid bra med referenser och vem vet vad hon kan komma att skriva i framtiden. Hennes namn kan vara värt att lägga på minnet med andra ord.
Senast redigerad av 1 Visi, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2022, 13:50

Ja absolut, alla referenser är ju bra.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av AndreasOx » 20 augusti 2022, 14:24

Yngwe skrev:
20 augusti 2022, 13:27
AndreasOx skrev:
20 augusti 2022, 13:11
Definitivt så. Se https://www.oeaw.ac.at/detail/news/reth ... erminology
Vad står där egentligen mer än att gens är ett flexibelt begrepp som kan avse lite olika saker i olika sammanhang?
och då förstår jag inte varför "hominum gens" måste ha en specifik betydelse

Skriv svar