För det första tycker jag att du gjort ett väldigt intressant arbete där du går tillbaka till originalkällorna istället för att använda en massa tolkningar gjorda av tidigare forskare. Man ser då också hur osäkra många etablerade tolkningar då också är. Ett väldigt spännande arbetssätt tycker jag.
Punkt nummer 16 tycker jag är intressant då båtar och skepp är mitt område.
16. Båttypen
Suiones skildrade båtar har inte överensstämt med några svenska utgrävda fynd. Beskrivningen passar
väl in på mindre paddelfarkoster olämpliga för långfärd, och passar utmärkt i exempelvis Oders delta.
Per Persson skriver så här i sin översättning:
Härefter följa i själva Oceanen svionernas samhällen, som utom genom män och vapen äro starka genom flottor. Fartygens form avviker (från den vanliga) däruti, att en i båda ändar befintlig förstäv bildar en till landning alltid färdig framsida. Man varken betjänar dem med segel eller fäster åror i rad vid sidorna. Roddverket är löst, som på vissa floder, och flyttbart på båda sidor, allteftersom omständigheterna fordra.
N. E Hammerstedt skriver följande i sin:
Härefter komma ute i själva oceanen svionernas folkområden, vilka äro mäktiga icke allenast genom manskap och vapen utan även genom flottor. Skeppens byggnad är därigenom egenartad, att icke allenast framutan även bakstammen bildar en för landning lämplig stäv. Varken föra de segel eller fastgöra de årorna i rad längs skeppsborden. Lösa, såsom det brukas på åtskilliga floder och flyttbara allt efter förhållandenas krav, lika användbara åt ömse håll, anbringas årorna.
Om man utgår från att Tacitus egentligen menar paddlar istället för åror (som även du verkar göra i ditt arbete när du kallar dem mindre paddelfarkoster), så har flera sådana fynd gjorts i Skandinavien. Redan på stenåldern fanns stockbåtar med paddlar. Av de mer välbevarade fynden finns Hjortspringsbåten från Danmark som med C14-metoden är daterat till omkring år 300-400 f.Kr. Samma båttyp finns på svenska hällristningar redan under bronsåldern.

Själva fyndet på Nationalmuseum i Köpenhamn.

Rekonstruktion av Hjortspringsbåten.
Allt handlar givetvis om hur Tacitus text ska tolkas. Vad var det egentligen han menade? Var det paddlar eller åror?
Din hypotes står ju inte och faller med båtarna dock.