Theustes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4402
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Theustes

Inlägg av Yngwe » 13 augusti 2023, 13:50

Vilket område avser detta Theuste eller Teuste. För det är väl rimligen samma sak. Folket som Jordanes beskriver som Theustes och det folk som bor i området som beskrivs som Teuste, sist i listan efter inledningen "Nomina insularum de regno sueuorum". Alltså det vi kallar Florenslistan skriven runt 1120.

Då är det alltså ett känt svenskt område, inte danskt!

Småland
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 november 2022, 15:52

Re: Theustes

Inlägg av Småland » 13 augusti 2023, 13:55

Varför inte tjust vid västervik lika gärna?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4402
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Theustes

Inlägg av Yngwe » 13 augusti 2023, 14:22

Ja varför inte? Finns det några argument emot?

Ville bryta ut denna fråg ur Jordanestråden för att få fokus just på detta.

Bothniensis
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 maj 2019, 21:42

Re: Theustes

Inlägg av Bothniensis » 13 augusti 2023, 19:37

Mycket intressant. Det var länge sedan jag hörde om Florenslistan. Intressant därför att den visar att Katolska kyrkan betraktade Sverige som en nation tillsammans med Norge och Danmark redan år 1100. Och synnerligen intressant för att den räknar upp landskapen. Men som ni ser nedan har rubrikerna hamnat fel.

Metropolis ciuitas Lunda. Prouincia danorum.
Nomina ciuitatum in norgueca.
Ciuitas Lunda.
[ny sida]
Roskeada. Othensia. Hethabia. Ripa. Arosa. Vibiarga.
Birgila. Nomina ciuitatum in suethia.
Alpsa. Biargina. Nithirosa.
Scara. Liunga. kaupinga. Tuna. Strigines. Sigituna. Arosa.
Nomina insularum. de regno sueuorum.
Gothica australis. Gothica occidentalis. Guasmannia. Sundermannia. Nehr. Tindia. Fedundria. Atanht. Guthlandia. Guarandia. Findia. hestia. Helsingia. Guarmelande. Teuste.

Korrekt version:

Prouincia danorum.
Metropolis ciuitas Lunda.
Ciuitas Lunda. Roskeada. Othensia. Hethabia. Ripa. Arosa. Vibiarga.
Birgila.
Nomina ciuitatum in norgueca.
Alpsa. Biargina. Nithirosa.
Nomina ciuitatum in suethia.
Scara. Liunga. kaupinga. Tuna. Strigines. Sigituna. Arosa.
Nomina insularum. de regno sueuorum.
Gothica australis. Gothica occidentalis. Guasmannia. Sundermannia. Nehr. Tindia. Fedundria. Atanht. Guthlandia. Guarandia. Findia. hestia. Helsingia. Guarmelande. Teuste.

De två senaste akademiska uttolkningarna sammanfattas som följer:
Lovén 2020:
Gothica australis Östergötland
Gothica occidentalis Västergötland
Guasmannia Västmanland
Sundermannia Södermanland
Nehr Närke
Tindia Tiundaland (i Uppland)
Fedundria Fjädrundaland (i Uppland)
Atanht Attundaland (i Uppland)
Guthlandia Gotland
Guarandia Värend (i Småland)
Findia [troligen Finland]
Hestia [troligen Estland]
Helsingia Hälsingland
Guarmelande Värmland
Teuste Tjust (i Småland)

Nyberg 1991:
Gothica australis Östergötland
Gothica occidentalis Västergötland
Guasmannia Västmanland
Sundermannia Södermanland
Nehr Närke
Tindia Tiundaland (i Uppland)
Fedundria Fjädrundaland (i Uppland)
Atanht Attundaland (i Uppland)
Guthlandia Gotland
Guarandia Värend (i Småland)
Findia [Finland eller Finnveden (Småland)]
Hestia [rimligen Estland]
Helsingia Hälsingland
Guarmelande Värmland
Teuste Tjust (i Småland)

Jag tycker nog att det finns anledning att titta på andra alternativ än Tjust i Småland, med tanke på var det kommer i uppräkningen, även om två välrenommerade akademiker hävdar annat i sina artiklar.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4402
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Theustes

Inlägg av Yngwe » 14 augusti 2023, 00:00

Förstår inte alls vad du menar B. Ordningen ger väl inga indikationer än rent spekulativa. Jag menar att det är en övertro att det ska följs mönstret för Hallands floder , som för övrigt är helt beroende på var msn bor.

Om inte Teuste är Tjust, v.v. motivera i förståelig text.

Bothniensis
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 maj 2019, 21:42

Re: Theustes

Inlägg av Bothniensis » 14 augusti 2023, 08:41

Yngwe skrev:
14 augusti 2023, 00:00
Förstår inte alls vad du menar B. Ordningen ger väl inga indikationer än rent spekulativa. Jag menar att det är en övertro att det ska följs mönstret för Hallands floder , som för övrigt är helt beroende på var msn bor.

Om inte Teuste är Tjust, v.v. motivera i förståelig text.
Den reviderade ordningen rörde endast rubrikerna på länderna under vilka biskopssätena tillhörde. Där är alla tre uttolkarna eniga om att Norge hamnat fel. Gällande uttolkningen av landskapen är Nyberg och Loven i stort sett eniga. Det som skiljer är att Nyberg öppnar upp för möjligheten att Findia är Finnveden och inte Finland, medan båda landar i att Hestia är Estland och inte Gästrikland.

Sven Tunbergs artikel "En romersk kalla om Norden vid 1100-talets början", i UUs årsbok 1913 framhåller den geografiska kunskapen bakom listan och att uppräkningen av biskopssätena följer geografin. Gällande landskapen menar han dock att Findia är Finnveden, Hestia är Gästrikland och Teuste är Tjust. Med den läsningen menar även jag att läsningen av Teuste som Tjust blir mer rimlig.

Tillägg.

Jag är f ö helt enig om att läsningen av Jordanes, genom att förlägga folkstammar till i stort sett varje vattendrag längs Skånes och Hallands kuster, skaver rejält. Om Theustes rimligen är Tjust, krävs ett rejält omtag kring den "sanning" som Svennung etablerade.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4402
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Theustes

Inlägg av Yngwe » 14 augusti 2023, 10:36

Ok, då är jag med!

Det borde i vilket fall vara klart att Florenslistans Teuste inte kan avse Tjuteån i Skåne. Om det varit ett "landskap" hade vi väl förmodligen känt til det. Dessutom ligger det då i fel land.

Frågan är då om det finns andra alternativ än den gängse tolkningen som Tjust?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Theustes

Inlägg av AndreasOx » 15 augusti 2023, 07:16

Det enda medeltida häradsnamn som liknar Teuste är Tössbo i Dalsland: Thyssi. För mig är det inget alternativ. Dvs att Teutes i Florenslistan avser Tjust är för mig det avgjort mest sannolika. Däremot att Jordanes 600 år tidigare avser samma Tjust är inte alls givet. Att namn "försvinner" vet vi ex Dapre för Frosta härad i Skåne. Och vi vet inte vad Uppåkra hette... Theustes kan etymologiskt betyda folk-ställe.

Castor
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Theustes

Inlägg av Castor » 15 augusti 2023, 10:28

Flera av de äldsta och mest ansedda handskrifterna, t.ex. Valenciennes-manuskriptet från 800-talet, har Theutes i stället för Theustes.

Theutes.png
Theutes.png (102.33 KiB) Visad 2836 gånger

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4402
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Theustes

Inlägg av Yngwe » 15 augusti 2023, 11:38

AndreasOx skrev:
15 augusti 2023, 07:16
Det enda medeltida häradsnamn som liknar Teuste är Tössbo i Dalsland: Thyssi. För mig är det inget alternativ. Dvs att Teutes i Florenslistan avser Tjust är för mig det avgjort mest sannolika. Däremot att Jordanes 600 år tidigare avser samma Tjust är inte alls givet. Att namn "försvinner" vet vi ex Dapre för Frosta härad i Skåne. Och vi vet inte vad Uppåkra hette... Theustes kan etymologiskt betyda folk-ställe.

Absolut, men det får ju då gälla för samtliga namn , det kan vara en slump att det låter som senare namn.

Skriv svar