Kvänland

Här kan du diskutera historisk geografi.
Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Kvänland

Inlägg av Ättelägg » 26 maj 2016, 10:53

Angående Kvänland har vi norrmännens benämning av finskspråkiga invandrare från främst tornedalen från 1500-talet och framåt som Kvener, som dessutom är en officiell norsk minoritet numera.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kvener

Området där dessa kom ifrån är väl beskrivande nog. Sammantaget kan vi spåra folknamnet från 800-talet till nutid och den geografiska placeringen av kvänland blir tämligen tydlig i mina ögon. Frågan är huruvida Kvänland som fristående enhet kan bekräftas eller inte? Själv tycker jag nog att indicierna från de tidiga källorna nog ger utrymme för detta och likaså den tidiga medeltida förmågan till att hävda överhöghet över de nordligaste områdena i Sverige/Finland verkar ha varit liten från sydligare makter som Sverige och Novgorod och likaså gällande Norge. Ett maktvakuum som lär ha gynnat en självständig lokal makt som gick under namnet Kvänland i omgivningens ögon.

En liten passus här från mig är Adams benämning av Terra Feminarum har en viss likhet med Tacitus beskrivning av Sitonerna, så frågan är om det bara är en slump, en akademisk slutsats utifrån Tacitus och namnlikhet eller om det finns någon substans här?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kvänland

Inlägg av Yngwe » 26 maj 2016, 13:49

De norska kvänernas invandring tillskrivs än 1800-talet, än 1700-talet och då och då även 1500-talet.

Det första dilemmat är att det finns ingen riktig botten i detta, det enda som redovisas är de äldsta uppgifterna om när dom fanns där, och att man påvisar invandring.... Kvänanger är ett etablerat ortsnamn redan på 1500-talet (ska försöka hitta min källa till detta igen) och enligt ruska Wikipedia så omnämns det i en sådan kontext redan 1496. Vad jag kan se finns det inga källor som ger besked på att de inte fanns dör tidigare.

Sen kommer det fler dilemman, ett när man försöker identifiera ett Kvänland som någon slags modern stat med väl definierade gränser, ett annat när man förutsätter att Kvänland skall vara det enda namn som används på området. Den tidiga termen Norrbotten skulle ju kunna vara ekvivalent med ett Kvänland....

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: Kvänland

Inlägg av Bengt Johjansson » 26 maj 2016, 14:31

Några tips i sökandet:
Kalevala

Sök efter

louhi
https://www.google.se/search?q=louhi&bi ... DY4QsAQIMg

kokkolintu
https://www.google.se/search?q=kokkolin ... 66&bih=643

pohja
https://www.google.se/search?q=kokkolin ... C+kalevala+

kokkolintu eller kokko = kungsörn på meänkieli
och
pohja = botten

louhi var härskarinna över pohja.
Bengt Johansson-Kyrö

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kvänland

Inlägg av Yngwe » 26 maj 2016, 15:55

Kopplingen är utan tvekan intressant Pohja/Botten Norrbotten/Pohjola... det finns en klar logik i detta.
Pohjola kan ju sägas vara mytisk, men knappast Norrbotten, och inte Pohjanmaa heller...

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: Kvänland

Inlägg av Bengt Johjansson » 26 maj 2016, 16:14

En annan sak som jag såg, när jag tidigare läste i Kalevala, var att där stod mie (jag) och sie (du), som vi säger i meänkieli. I finskan säger man minä och sinä.
Bengt Johansson-Kyrö

Castor
Inlägg: 1026
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Kvänland

Inlägg av Castor » 26 maj 2016, 18:22

Ättelägg skrev: Adams benämning av Terra Feminarum har en viss likhet med Tacitus beskrivning av Sitonerna, så frågan är om det bara är en slump, en akademisk slutsats utifrån Tacitus och namnlikhet eller om det finns någon substans här?
Den enda gemensamma nämnaren är ju kvinnor. Tacitus omtalar en kvinnlig hövding (eller motsvarande), något som säkert var vanligare än man tror, medan Adam skriver om ett Kvinnoland som snarast hör hemma i myternas och fantasins värld. I Historia Norwegiae kan man också läsa om detta. Efter omnämnandet av bl.a. kvänerna, står det i den engelska översättningen:
[...] when certain shipmen were trying to return to Norway from Iceland, they were driven by contrary tempests into the wintry region and at last made land between the Greenlanders and the Bjarmians where, so they claimed, they found […] a country of maidens […]
Detta tycker jag är ett starkt indicium på att Kvänland och det fabulerade Kvinnolandet knappast kan vara samma sak.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kvänland

Inlägg av Yngwe » 26 maj 2016, 22:41

Vad är det som gör Adam av Bremens Terra Feminarum mytiskt? Översättningsmässigt finns ju inga frågetecken, att sen Kvänum möjligen inte alls har med kvinna att göra är en helt annan fråga som dessutom saknar svar.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Kvänland

Inlägg av Wurner » 27 maj 2016, 10:35

Yngwe skrev:[...]
Sen kommer det fler dilemman, ett när man försöker identifiera ett Kvänland som någon slags modern stat med väl definierade gränser, ett annat när man förutsätter att Kvänland skall vara det enda namn som används på området. Den tidiga termen Norrbotten skulle ju kunna vara ekvivalent med ett Kvänland....
Precis. Man kanske med fog kan påstå att det fanns men jag misstänker att det blir mycket svårt att beskriva vad det faktiskt var med så värst goda belägg. Ett politiskt definierat område (ett "rike" vad det nu kan tänkas innebära), ett geografiskt område, ett "kulturgeografiskt" område (varhelst kvänerna uppehöll sig / där som man pratade ett annat språk) eller ett negativt definierat område (Kvänland=den del av norden som inte tillhör de nordiska ("germanska") rikena/gemenskapen, den del i norr som saknar gemensam styrning ...) eller en kombination eller variant av något ovanstående.

Jag blev genom tråden påmind om att jag har Kalevala i bokhyllan och tänker läsa den den närmsta tiden men det är nog vanskligt att dra hårda slutsatser från sånger nedtecknade och justerade (utan dokumentation om vad som justerats!) för att skapa en bra "story" på 1800-talet för att uttala sig om faktiska förhållanden under medeltid och tidigare.

Bengt Johjansson
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
Ort: Jukkasjärvi

Re: Kvänland

Inlägg av Bengt Johjansson » 27 maj 2016, 10:53

Kvänland nämns av flera oberoende källor, men hur står det till med Sapmi? Finns Sapmi nämnd alls någonstans historiskt? Vad jag vet så har man tolkad skridofinn på gamla kartor till att vara samer, och det verkar tunnt i mitt tycke, att av det göra samer till ursprungsfolk i dag, av såpass lite.
Kan inte diskussionen bli historiskt jämförande - Kvänland kontra Sapmi? Det är ju här som skon egentligen klämmer.
Bengt Johansson-Kyrö

Castor
Inlägg: 1026
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Kvänland

Inlägg av Castor » 27 maj 2016, 12:19

Yngwe skrev:Vad är det som gör Adam av Bremens Terra Feminarum mytiskt? Översättningsmässigt finns ju inga frågetecken, att sen Kvänum möjligen inte alls har med kvinna att göra är en helt annan fråga som dessutom saknar svar.
Adam av Bremen kopplar ju ihop Kvinnolandet med amazonerna, vilka definitivt hör hemma i mytologin. Det är väl inte helt otroligt att Adam kom i kontakt med samma typ av mytflora, skepparhistorier och annat som författaren till Historia Norwegiae hade tillgång till. HN förlägger "Jungfrurnas land" någonstans mellan Grönland och norra Ryssland, medan AaBs Terra Feminarum inte verkar ligga långt från Finska viken. Berättelsen om hur Emund Slemmes son blev förgiftad låter mest av allt som en skröna. Hur som helst anser jag att det finns starka skäl att ifrågasätta tolkningen att Terra Feminarum skulle vara Kvänland.

Skriv svar