Vinlands geografi

Här kan du diskutera historisk geografi.
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vinlands geografi

Inlägg av anganatyr » 16 augusti 2016, 11:10

Det har ju förekommit en hel del falska "bevis" för vikingarnas resor till Amerika, men detta tar nog ändå priset.
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vinlands geografi

Inlägg av anganatyr » 16 augusti 2016, 11:21

Här är lite om det DNA man funnit bland islänningarna från en indiankvinna som fått en dotter med en "viking".
http://news.nationalgeographic.com/news ... ce-europe/

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vinlands geografi

Inlägg av anganatyr » 16 augusti 2016, 11:29

Hittade denna PDF på nätet.
http://www.historicalgeophysics.ax/sp/10.pdf

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vinlands geografi

Inlägg av anganatyr » 16 augusti 2016, 11:53

Det finns en karta som visar Nordamerika som kallas Skáholt-kartan gjord av den isländske läraren Sigurd Stefánsson år 1570. Denna karta finns inte kvar idag, men år 1690 gjorde islänningen Thordur Thorlaksson en kopia av kartan. Denna kopia finns idag i Det kongelige bibliotek i Köpenhamn. På kartan finns longitud och latitud.

Här är kartan.
Bild

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Bäckahästen » 16 augusti 2016, 12:47

När upphörde vikingarnas bosättning på Grönland? :D

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Ättelägg » 16 augusti 2016, 16:52

Intressant karta, felaktigheter gällande latituder, skevhet i landsträckning i förhållande till väderstreck och longituderna förstår jag mig inte på, men i det stora en ganska beskrivande karta där de europeiska verkar mer korrekta och där nordamerika får en märkligt rak kust i norr - syd... men om man får förmoda är denna del ej speciellt känd utifrån koordinater utan sannolikt framräknad utifrån distanser och mer en ruttbaserad förenkling av sjömän, isf blir profilen mkt intressant. Helland skulle kunna beskriva n.amerikas utskjutande del av Newfoundland och Labrador, den kommande bukten st Lawrence bukten, markland som nowa Scotia, kommande bukt som sträckan maine-cape cod, och vinland iså fall staten Connecticut och new york där udden iså fall Long Island (Manhattan lär betyda ön med de många kullarna (gravar?) ;) ). Eller alternativt maine-rockport (ipwich bay) med Massachusetts by som vinlands viken och Cape Cod som vinlandsudden vilket gör den av tidvatten starkt påverkade inre delarna av Cape cod bukten, Kingston och Plymouth.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 16 augusti 2016, 18:03

Kartan är intressant och det är talande att Newfoundland saknas. Det är svårt att få ihop de historiska källorna (katan, om den nu är äkta, och sagorna) med de arkeologiska fynden på Newfoundland...

Enligt Google Translate står det för övrigt följande efter A på kartan:

Dessa är de för vilka engelska kom, ett namn som kommer att förgås av brist på, så att säga, eller kallt, eller i solen, och torkade upp, torkade upp med brinnande.

Tror inte att översättningen är helt korrekt... :D

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 16 augusti 2016, 18:15

Bäckahästen skrev:När upphörde vikingarnas bosättning på Grönland? :D
På 1400-talet om jag inte minns fel.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vinlands geografi

Inlägg av anganatyr » 16 augusti 2016, 18:18

Visst är denna karta äkta, däremot finns det en förfalskning från ca 1900 som kallas Vinlandskartan.
http://www.kb.dk/da/nb/tema/webudstilli ... Thorlacius
Efter koordinaterna på kartan verkar spetsen uppe på Vinland vara L'Anse aux Meadows om jag har gjort rätt (det är dock inte min starka sida).

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Vinlands geografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 16 augusti 2016, 19:59

OK, då förstår jag.

G, alltså Helluland översatt till svenska av Google:

Region av stenig, ofta nämns i historien om detta.

Skriv svar