Vilka fornnordiska gudar finns avbildade?

Här kan du diskutera historiens religioner.
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Vilka fornnordiska gudar finns avbildade?

Inlägg av Jerrark » 23 mars 2016, 20:44

Jag minns en intressant tråd på Arkeologiforum om vilka gudar som finns avbildade i den fornnordiska konsten. Kunde vara trevligt att ta upp det ämnet även här.

I tråden på Arkeologiforum kom de fram till att bl a Tor, Oden, Frej, Frigg, Freja, Loke och eventuellt Vidar finns avbildade. Även andra gestalter än renodlade gudar avbildas, t ex Völund, Sigurd Fafnesbane, Regin och Fafner.

Vilka fler kommer ni att tänka på?


Jag länkar till tråden på Arkeologiforum:
http://www.arkeologiforum.se/forum/inde ... pic=5031.0

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vilka fornnordiska gudar finns avbildade?

Inlägg av Yngwe » 24 mars 2016, 08:55

Möjligen är det Ull som syns med skidor och båge på Bågsta runsten
Ull.jpg
Ull.jpg (210.34 KiB) Visad 7679 gånger

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vilka fornnordiska gudar finns avbildade?

Inlägg av Leif » 24 mars 2016, 10:08

Jag är helt övertygad om att det vimlar av gudar avbildade på hällristnignarna men jag är ytterst skeptisk till möjligheten att namnge dem.

De där ristade fotsulorna brukar ofta tolkas som spåren av en gud som av något skäl inte får avbildas.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vilka fornnordiska gudar finns avbildade?

Inlägg av Leif » 24 mars 2016, 10:09

På ett sätt får man allt betrakta såväl Jesus som helgonen som en slags guddomar för folket som levde här på medeltiden. Och såväl avbildningar av kristus som mängder av helgon har vi bevarade från åtminstone medeltid och frammåt.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilka fornnordiska gudar finns avbildade?

Inlägg av Jerrark » 6 juni 2021, 22:23

Här är en hällristning som åtminstone har en viss ytlig likhet med Tor. Frågan är dock om man kan göra en sådan koppling eftersom tidsavståndet mellan bronsåldern och vikingatiden är så stort.

Bild

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilka fornnordiska gudar finns avbildade?

Inlägg av Jerrark » 30 juni 2021, 16:54

Det finns en statyett från Lindby i Svenstorps socken i Skåne som i Historiska museets samlingar finns registerad som en Odenstatyett. Vissa har framfört åsikten att den kanske föreställer Tyr på grund av att den saknar en arm. Frågan är om den tillverkades med bara en arm, eller om armen fallit av senare. Som stöd för tolkningen att den föreställer Oden har anförts att dess högra öga bara avbildas som ett streck medan det vänstra avbildas mer naturligt.

Vad tror ni?

Bild

Skriv svar