Waldemar,
Ja, detta är helt klart intressant
Men ett rike tror jag vi skall vara försiktiga med att utropa - och landskapslagarna kom runt år 1300.
Men - vad jag ser är ett område i slutet av 900 talet som i princip har upphört med att resa runstenar efter ca 200 års runstensresande - och ett annat område som fram till nu varit runstensfattigt där man nu blrjar resa runstenar med en "explosion" efter 1050 i runstensresandet med ca 1100 runstenar.
Det jag tycker mig se är ett kristet kulturellt sammanhållet område söder om en gräns dragen mitt i Mälaren under 800 talet.
jag tycker mig se hur kristendomen sakta förflyttar sig mot nordost, hur runstenarnas bilder och texter sakta förändras till rent kristna budskap upp till Denna gräns i Mälaren - och hur kristendomen kommer till Uppland egter år 1000 - och "exploderar" efter 1050.
i princip ligger alltså området söder om Mälaren 200 år före området norr om gränsen i Mälaren när det gäller kristendom, läs- och skrivkunnighet, samt övrig kunskap som kristendomen förde med sig.
Kungaborgen Nääs byggdes på på Visingsö medan man fortfarande reste runstenar i Uppland...
Om båda dessa områden haft en gemensam kung - varför var Uppland hedniskt så lång tid - medan kungarna var kristna? Får vi en förklaring här om varför Anund, skötkonung, Inge den äldre osv inte var populära i Uppland - vad säger källorna här egentligen? Sveaskolan omhuldade den romantiska bilden av hedniska blotande vikingar - men den bilden stämmer ju inte på 1000 talet - då blev ju Uppland nykristendom och kristna runstenar poppade upp som svampar ur jorden - just nör Skötkonung och Inge den öldre sägs ha "avsatts som Kungar på grund av att de nekat att blota" - här stämmer alltså inte ens dagens historie skrivning....
Kan vi koppla ihop vad Adam skriver 1087 - mitt under runstensexplosionen i Uppland - med ett tempel i Ubsola - och alla fragment av sönderslagna runstenar ristade med kortkvistrunor upphittade i svarta jorden i Birka - vad beröttar dessa om? Adam skriver ju på mönga ställen att "Birka ör Götarnas stad" och att "Götarnas land sträcker sig upp till Birka" - och just den utbredningen har runstenar ristade mes kortkvistrunor under 800 talet - det väcker en hel del frågor som vi måste hitta riktiga svar på.
Men bilden är inte helt klar och entydig. Här behövs mycket grävande i källor och mycket analytiskt tänkande - och arkeologiskt undersökande.
Problemet, som jag ser det, är att runstenar som är från 1100 talet har daterats till vikingatid - eftersom vikingatiden har förlängts till 1100 talet när det gäller runstenar och runfynd, detta av "traditionella skäl eftersom runstensrustande har djup tradition ned i vikingatiden"...jösses, vilket stolpskott hittade på detta? Det är en mental kullerbytta av största magnitud. Traditionen i Uppland är alltså högst 20 år gammal - för det ör ju just denna 20 år gamla "tradition" man hänvisar till = kristna runstenar ristade med de yngre långkvistrunorna...
Just denna märkliga datering har alltså medfört att vi har haft en fel bild (i alla fall jag) av runstenar i Uppland - och därmed har vår verkliga historia dolts - och Upplands historia framhävts - men förfalskad...
Sedan några år tillbaka används ett system för datering av runstenar till perioder genom att studera runstenarnas runslingor, drakarnas huvud och stjärtar, mm. Detta har medfört att Upplands runstenar har blivit ett par decennier yngre. Tydligen började runstensresandet ca 1030 - och pågick till ca 1130.
Systemet (Gräslunds system) är mycket intressant och det är absolut värt att läsa om de olika stilarterna och hur de åldersbestämts, drakar, ormar osv ritas "ovanifrån" med två ögon synliga till att börja med, först senare ristas de i profil - och blev allt mer avancerade.
Någon/några i beslutsfattande positioner har alltså medvetet fört oss bakom ljuset genom att förklara att Upplands traditionella runstensresande som är djupt förankrat ned i vikingatid medför att alla runstenar fram till in på 1100 talet skall ses som vikingatida runstenar. Denna djupt förankrade tradition ned i vikingatid är alltså ca 20 år gammal...
Samtidgt skriver man på Riksantikvarieämbetet att den yngre runraden med 16 runor, med dess variationer, började användas ungefär samtidigt i hela landet... Och att: kortkvistrunor är en sorts stenografivariant av långkvistrunor - och att: kortkvistrunor är en enklare form av långkvistrunorna sommanvänds i Uppland.
Sånt här ser jag som ren hittepåhistoria av värsta slag - och vi bör nog fråga oss varför man år 2016 beskriver vår historia på detta sätt.
Gräslunds system för datering av runstenar är framtagen från Upplands runstenar. Jag misstänker att detta system inte går att direkt överföra på äldre runstenar söder om Mälaren - utan att modifieras till dessa äldre runstenar och deras bildspråk
Naturligtvis skall vi koppla ihop Eskilstunakistor, gravhögar osv och se vilken bild detta ger oss av kristnandet, kulturen söder om gränsen i Mälaren - samt jämföra med hur det ser ut norr om denna gräns.
Sammanfattningsvis: under den tid man fortfarande reste nykristna runstenar norr om Mälaren byggdes Nääs Kingaborg på Visingsö av en Kung som var kung över båda Götaländerna samt delar av Småland - troligen även över dal oxh delar av Värmland samt, kanske, delar av Närke. Nääs byggdes mellan VG oxh ÖG - på mark som tillhörde Småland. Kanske skall vi alltså här se början på ett rike?
1087 publicerade Adam sin bok om Nordens kristnande. Han skriver om ett tempel som heter Ubsola som ligger inte långt från Zitun och Birka, han skriver att Birka är Götarnas stad och att Gltarnas land sträcker sig upp till Birka. Adam nämner inget namn på det område där Zitun, Birka och templet Ubsola finns.
1087 är alltså mitt i den tid det reses ca 1100 kristna runstenar i Uppland.
Här någonstans är det alltså käpprätt fel i vår historia...
Thomas
Historia är färskvara.