Religionsbytet

Här kan du diskutera historiens religioner.
Carl Thomas

Re: Religionsbytet

Inlägg av Carl Thomas » 17 september 2016, 17:36

K-A,

Alla som har fel har inte alltid 100% fel - och alla som har rätt haf inte allrid 100 % rätt - oavsett tidsaspekten. Där är vi mycket överens :)

Jag ser fram mot ditt kommande i lägg.

Thomas
Historia är färskvara.

kalle_anka

Inlägg av kalle_anka » 17 september 2016, 21:27

Carl Thomas skrev:K-A,

Alla som har fel har inte alltid 100% fel - och alla som har rätt haf inte allrid 100 % rätt - oavsett tidsaspekten. Där är vi mycket överens :)

Jag ser fram mot ditt kommande i lägg.

Thomas
Haha helt rätt! Ett bra citat och komma ihåg :)

Ja får se när det blir, är väl inte så mycket nya saker men är det någon mer som vet något om denna utgrävning?

Är en utgrävning i Guv. Vladimir, Ryssland på 1850-talet med svenska fynd i gravarna:

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 18 september 2016, 08:13

Här är lite om Bysantiska mynt i Skandinavien.
https://www.academia.edu/28224713/How_w ... kly_digest

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 18 september 2016, 14:03

Allting är relativt. Även om religionsskiftet gick betydligt smidigare i Sverige än på andra platser - kan man nog glömma att det skulle genomförts helt på fredlig väg och helt utan offer. I synnerhet i Svealand.

Min bild av 1000-talets Uppland är en region präglad av rädsla och paranoia. Konkurrerande kungar som kämpar mot varandra. En liten kristen elit som manifesterar sin religion (och sin egendom) med hundratals runstenar. För majoriteten var väl fortfarande hedningar? Blot-Sven som blotar på tinget och har ihjäl en missionär.

Bara det faktum att eliten var tvungna att manifestera sitt ägande påvisar väl att det var oroliga tider?

I historieböckerna kan man mest läsa om de kristna kungarna som tvingas backa för hedningarna i Uppland. men det vore intressant att veta vilka hedningarna var och hur stor andel av folket de utgjorde? Den ende som är känd är mig veterligen Blot-Sven, som det är stora frågetecken om han verkligen har existerat. Finns det några runstenar från 1000-talet i Uppland med torshammaren?

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 18 september 2016, 14:52

kalle_anka skrev:Först vill jag säga att det är en intressant diskussion i tråden. Själv tycker jag mig se att östra delen av Sverige plus Gotland och Öland var under starkt inflytande av den östliga delen av kyrkan.

Kommer göra ett längre inlägg om detta när tid finns. Men denna idé verkade inte vara helt främmande för historikerna för hundra år sedan. Ibland måste man av vissa anledningar börja gå tillbaka även när det gäller folk/historiker/arkeologers syn på saker och ting.
Dessa har jag mest läst saker om i fornvännen men dessa är mycket inne på kontakten med öst:
Ture J:son Arne
Carl R Af Ugglas
Erik Floderus
Bengt Thordeman
Husk også Toni Schmid’s bog om kristendommen i Sverige, mener den er fra 1934.
Find denne artikel: Darkness in the East, af John Lind.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 18 september 2016, 15:45

Waldemar,

http://www.academia.edu/3445321/Runsten ... _mobilitet

Intressant länk sommkag tror du gillar.

Thomas
Historia är färskvara.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 18 september 2016, 17:24

Darkness in the East af John Lind, som BalticSea anbefaler er en meget grundig sag, som er tilgængelig på nettet og skrevet på et klart engelsk. Jeg har læst den i et stræk. Tak for tipset.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 18 september 2016, 17:49

Thomas

Den artikel du länkade till har jag läst och den är ju oerhört intressant. Det är tydligt att man i Götaländerna har en tradition med kristna kistor ovan mark som från början har hällar som är rent "runstensmässiga". Så medan man i Uppland gick från få runstenar (före 1020?) till en explosion i sen vikingatid/medeltid så såg det helt annorlunda ut i Götaland. Runstensmodet kom ett par generationer tidigare och följdes av kistor med runstenslika hällar som följdes av stavkorshällar som följdes av liljestenar.

Det som för mig är mest slående är att Götaländerna har en tradition hos eliten som skiljer sig både från dansk tradition och från Uppländsk. Sen verkar det finnas ett möjligt danskt inflytande på runstensmodet under början av 1000-talet.

Jag tycker det finns mycket i arkeologin som stärker tesen om att Uppland var ett område där man höll på gamla traditioner längre och en storman som Blot-Sven passar väl in i den bilden.

Sen är det väl lite intressant att Adam säger att Birka/Adelsö är Götarnas stad i Svionernas land. Varför skrev han inte att Sigtuna var Götarnas stad eller att Sigtuna var Danernas stad? En tanke är att Uppländska kristna stormän kontrollerade Sigtuna.

Sigtuna som en kristen stad och brohuvud mot ett mer konservativt Uppland är väl inte speciellt spekulativt? Kristna stormän i Mälardalen bjuds in av en kristen kung att anlägga gårdar/kyrkor i staden.
Om nu Segersäll var från Mälartrakten så kanske det är hans ättlingar som kontrollerar staden. Samtidigt är Stenkils/Rödes ätter med kopplingar till Götaland etablerade på Adelsö.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 19 september 2016, 04:17

Waldemar,

ja, Götaländerna har en lång kontinuenlig tradition av runstenar och det är inga problem att följa denna utveckling under hela vikingatiden och vidare in i medeltid via olika gravformer fram till slutligen liljestenar på 1200 talet. I princip slutade man resa runstenar under slutet av 900 talet, dessa ersattes med gravhällar osv skrivna med runor. Jag har inte gått igenom samtliga runstenar i VG och ÖG, någon kan alltså vara från 1000 talet.

Ja, man kan utan vidare se Birka som en eventuell kristen utpost under 800 talet. Ansgar reste från Skåne landvägen via Skara och Tälje till Birka. Hur kristet var då VG under 800 talet? Inga källor finns om detta, men kristna gravar dyker upp i VG under 800 talet. Så det fanns troligen en hel del kristna invånare i VG. Skara var en för sin tid stor stad med några hundra invånare. Troligen fanns det en del kristna invånare. Kanske var majoriteten i Skara kristna? Kanske skall vi se tidiga städer som byggda av kristna som samlats runt en kyrka? Spekulation naturligtvis - men det bör tas i beaktande.

Kortkvistrunor användes söder om Mälaren under 800 talet - och ca 15 fynd har gjorts i Birka ristade med kortkvistrunor, inklusive 8 fragment av runstenar hittade i svarta jorden. Birka bör därmed tillhöra området söder om Mälaren under 800 talet - eller minst under delar av 800 talet.

Sigtuna grundades som en kristen stad. VG kungen Skötkonung tillverkade mynt i Sigtuna, så gjorde även Knut... Sigtuna kan ha grundats av Segersäll ca 970, även han var ju kristen, i alla fall en tid... Sigtuna var en unik stad med sitt gatunät och tomter. Varifrån kom denna idé ?

Uppland kristnades under 1000 talet, eller mitten på 1000 talet. Sigtuna bör alltså ha varit en kristen utpost i ett hedniskt land. Men några Upplänningar borde ha varit kristna, var det vanligt folk eller var det eliten? Eller - hade Tinget i detta område beslutat att Kristna fick bygga en kristen stad med kyrkor och allt?

Kungarna vid denna tid stod under tingen. Vid tingen fattade man majoritetsbeslut. Kanske var det de fria männen som fattade beslut att Sigtuna skulle byggas? Värt att tänka igenom. Sveriges historia ör dess Kungars historia sades det - men jag tror att Sveriges tidiga historia är dess Landstings historia :)

Adam skrev ju på flera ställen att Birka är Götarnas stad, och att götarnas land sträcker sig upp till Birka. Detta hade han troligen fått från Kung Eatridsson av Danmark. Samtidgt borde han då fått informationen att Birka ödelades ca 970 - men han skriver alltså 1087 som om Birka fanns... Det väcker en del frågor...

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 19 september 2016, 09:28

Thomas
Jag tror att Birka fanns kvar i form av en viktig kungsgård på Adelsö. Det fanns väl även tydliga lämningar och kanske en by på själva Birka.

Det fanns många andra handelsplatser på 800-talet i Skandinavien som inte är kända. Härom året hittades en vid Trollhättan vid Göta Älv med fynd från 700/800/900-talet (vikter, mynt mm). Sedan tidigare känner vi till platser som Köpingsvik, Åhus och Löddeköpinge mm.

Sen finns i princip inga yngre runstenar från hela Halland och Bohuslän/Göta Älvdalen. Lödöse anläggs runt 1050 och därifrån saknas runstenar helt. Vid Göta Älv har det funnits minst 2 köpingar som föregått Lödöse, (Grönköp och Gamla Köpingen), även runt dessa saknas runstenar. Kungahälla anläggs ca 1070 och dess föregångare låg intill, vid Ytterby och inte heller här finns några runstenar.

Runstenar med äldre runraden finns i området och dessutom flera medaljonger med äldre runraden. Kanske är avsaknaden av runstenar i detta område viktigt. Kan detta område ha varit under Dansk/Norsk kontroll? Enligt sagorna var detta område Alvhem (från Göta Älv till Romme Älv i Norge). Enligt sagan upphör detta rike vara självständigt runt år 900 e kr.

Längre fram i sagorna beskrivs Älvmynningen som bebodd av Älvagrimmar som strider mot norrmännen. Så det verkar som området (södra Bohuslän-Älvsyssel) återtog någon form av självständighet under 900-talet. Kungahälla blev anlagt vid Norges yttersta gräns och strax före anlades Lödöse en kort sträcka uppströms. Det finns indikationer på att Lödöses första fas bestod av gårdar/kungsgårdar och kanske ett tidigt kloster.

Mellan Kungahälla och Lödöse ligger Nödinge med några mycket speciella tidigmedeltida gravar. Detta område borde vara kristet redan före år 1000 e kr. Jag har för mig att Claes Thelliander anser att det helt saknas "hedniska gravar" i Västsverige efter mitten av 900-talet. Så runstenarna i centrala Västergötland från 900/1000-talet "behövdes" inte längs kusten då kristendomen var tidigare där?

http://www.lodose.eu/wp-content/uploads ... upning.pdf

Skriv svar