Sodom och Gomorra

Här kan du diskutera historiens religioner.
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Sodom och Gomorra

Inlägg av karlfredrik » 30 april 2020, 20:27

1 På kvällen kom de två änglarna till Sodom, och Lot satt då i Sodoms port.✱ När Lot fick se dem reste han sig för att möta dem, och han föll ner med ansiktet mot jorden 2 och sade: ”Mina herrar, kom med till er tjänares hus. Tvätta era fötter och stanna över natten. Sedan kan ni fortsätta er färd tidigt i morgon.” De svarade: ”Nej, vi stannar på torget✱ över natten.” 3 Men han bad dem så enträget att de vek av och kom in i hans hus. Han ordnade en festmåltid åt dem och bakade osyrat bröd✱, och de åt.
4 Innan de hade lagt sig omringades huset av männen i staden, Sodoms män, både unga och gamla, allt folket utan undantag. 5 De ropade på Lot och sade till honom: ”Var är männen som kom till dig i natt? Skicka ut dem till oss så att vi får ligga med✱ dem.”
6 Då gick Lot ut till dem i porten, stängde dörren efter sig 7 och sade: ”Mina bröder, gör inte så illa! 8 Jag har två döttrar som aldrig har legat med någon man. Låt mig skicka ut dem till er, så kan ni göra vad ni vill med dem. Gör bara inte något mot de här männen, eftersom de har kommit i skydd under mitt tak.”
9 Men de svarade: ”Flytta på dig!” De sade vidare: ”Han har kommit hit som främling, och nu vill han bli vår domare! Nu ska vi göra mer ont mot dig än mot dem.” Och de trängde sig med våld mot Lot och stormade fram för att spränga dörren.
10 Då räckte männen ut sina händer och drog in Lot till sig i huset och stängde dörren. 11 Männen utanför huset slog de med blindhet, både små och stora, så att de förgäves försökte finna dörren.
1 Mosebok 19
Det intresanta är att man i staden Ebla har grävt ut mer än 20 000 lertavlor från 2200 f Kr, och några av dem nämner städerna Sodom och Gomorra. Det fanns !
Se:Allsan Garellik: Om bibeln och dess Värld,Stockholm 2011