Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Här kan du diskutera historiens religioner.
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Inlägg av Bäckahästen » 24 oktober 2020, 09:09

Soar skrev:
24 oktober 2020, 00:16
Bäckahästen: ursäkta otydligheten. Det jag menade var att detaljer i kyrkorummet, som inventarier eller särskilda byggnadsdelar eller "installationer", av kulturhistoriker inte sällan föreslås ha kopplingar till olika delar av Europa. Några exempel jag letade fram är att Husaby kyrkas stora torn ska vara inspirerat från Karolingisk arkitektur, i Vreta fanns från tidigaste delen av 1100-talet ett baptisterium, vilket nästan bara fanns i sydeuropa. Eriksbergs gamla kyrka visar enligt Bråthen på influenser från England, och jag har för mig att detsamma har sagts om kryptan i Varnhem. Dalby kyrka i Skåne ska ha Hildesheims katedral i Tyskland som förebild, och där är väl den tyska kopplingen i övrigt också relativt väldokumenterad.

Dessutom tyder undersökningen av själ-stenarna på att en stor del av de tidigkristna gravmonumenten, typ Eskilstunakistor, kanske kan kopplas till tyskarna.
Men varför tar du upp arkitektur i den här tråden istället för i tråden om artikeln i Populär arkeologi? Dessutom i form av någon luddig pik? Mycket märkligt beteende. Säg din åsikt i berörda tråd istället.

För det första är det stor skillnad på år 700 och 1100-talet. Det är mellan 400-500 års skillnad!

För det andra så användes latin inom den katolska kyrkan. Arkitekt på latin betyder byggmästare från början.

Sen vet jag inte vad du vill komma med inspirerat från olika delar av Europa? Kan inte en murare eller en byggmästare hämta inspiration från andra länder, det klarar bara den som valt yrket arkitekt (i den moderna betydelsen av ordet)? De andra är för korkade för att klara detta? I så fall är det en väldigt sjuk människosyn, som ligger nära elitismen och därmed nazismen. Alltså väldigt grumligt vatten! Människan hade samma intelligensnivå redan på stenåldern som idag.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Inlägg av Valdemar » 24 oktober 2020, 09:18

Soar

Både Skara och Lödöse har fynd från de allra första åren av 1000-talet. Exempelvis finns tyska mynt från början av 1000-talet i Lödöse. Högst 1/3 av stadens yta är utgrävd. Det finns naturligtvis många andra vikingatida föremål från Lödöse i form av keramik, vapen mm. Det är inga skarpa gränser i hur föremålen ser ut, så detta är knivigt. Rune Ekre ansåg att staden anlades senast runt 1050.

Svärden från ön utanför är definitivt vikingatida men är inte från stadsmiljön. Det skall finnas dendrodateringar av enskilda stolpar från 900-talets slut.

En säker datering av när staden anlades skulle kräva nya grävningar på fler platser.

Skara Domkyrka är väl rätt säkert daterad tillbalka till första åren av 1000-talet? Att staden inte var speciellt stor trots Adams formulering är en annan sak.

Det finns nu dokumenterat minst 3 vikingatida handelsplatser i Älven. Alla verkar vara från den äldre delen av vikingatiden. Antingen finns fler handelsplatser från sen vikingatid eller så är kanske både Kungahälla och Lödöse vikingatida.

Flera gånger nämns Skara Hamn och på kartor ser man Skara vid Göta Älv. Jag skulle inte vara förvånad om Skara Hamn egentligen menas Lödöse och att båda städerna anläggs alldeles i början av 1000-talet. Kanske av kungamakten efter slaget vid Svolder, dvs av Olof.

Spekulerar en del här, men detta är ingen exakt materia.

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Inlägg av Soar » 24 oktober 2020, 23:49

Bäckahästen: jag får tacka för att du hänvisar till tråden där ni diskuterar arkitekturbegreppet, och ber dig ha överseende med att jag inte uppdaterat mig om denna diskussion. När jag nu har läst den förstår jag att du uppfattade mitt tidigare inlägg som en pik, vilket verkligen inte var meningen. Avsikten var ingen annan än att spinna vidare på det här med själstenarna. Om Brates teori om stenarna stämmer borde ju de tyskorienterade respektive engelskorienterade kyrkliga influenserna avspegla sig i mer än bara runinskrifterna. Alltså till exempel i byggnadskonsten. Hoppas vi kan fortsätta i vänskapliga ordalag!


Valdemar: intressant med detta om stolparna i Lödöse, men är det inte lite magra fynd för att vara från en hel stad? 1/3 av ytan är i mina ögon en stor del... Men jag läste något i flykten om några tidiga tyska mynt som hittats på platsen, vet du något om dem? Och vad finns det som talar för att Kungahälla är från ca 1000?

Skara domkyrkas tidigaste skede är ganska vedertaget daterad till ca 1060, både arkeologi och skriftliga källor pekar på det. Dock: i ett tidigare skede gjordes flera gravläggningar i kalkstenskistor på samma plats, och domkyrkan uppfördes inte på stadsområdets högsta punkt. Så någonting fanns där ju innan. Detta alltså enligt mastodontverket Skara före 1700, som visserligen har några år på nacken.

Även ett protoLidköping har väl föreslagits som Skara hamn, men jag tycker nog hamnen i den lilla Afsen är mest intressant i sammanhanget. Vilka kartor handlar det om?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Inlägg av Valdemar » 25 oktober 2020, 08:08

Det finns hundratals fynd från vikingatiden från Kyrkbäcken vid Ytterby. Detta är en del av Kungahälla som är från äldre vikingatid snarast. Detta innebär att det är en lucka för sen vikingatid i Kungahälla.

Lödöse
Mynten lämnades in 1917 till grävningsledaren och är myntade i Worms (1014-1024) Henrik II. Svärden är från ön utanför strax nedströms och är Vikingatida. Det finns mycket keramik av en sort som är lika vanlig under vikingatid som under tidig medeltid osv. För att få en exakt datering behövs dendrodatering från ett tydlig första gatunät eller liknande. Någon sådan undersökning finns ej.


- vikingatida svärd finns från Ekholmen i Älven
- 2 vikingatida stridsyxor finns från TIngberg strax utanför staden

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Inlägg av Bäckahästen » 25 oktober 2020, 10:02

Soar skrev:
24 oktober 2020, 23:49
Bäckahästen: jag får tacka för att du hänvisar till tråden där ni diskuterar arkitekturbegreppet, och ber dig ha överseende med att jag inte uppdaterat mig om denna diskussion. När jag nu har läst den förstår jag att du uppfattade mitt tidigare inlägg som en pik, vilket verkligen inte var meningen. Avsikten var ingen annan än att spinna vidare på det här med själstenarna. Om Brates teori om stenarna stämmer borde ju de tyskorienterade respektive engelskorienterade kyrkliga influenserna avspegla sig i mer än bara runinskrifterna. Alltså till exempel i byggnadskonsten. Hoppas vi kan fortsätta i vänskapliga ordalag!
Då förstår jag. :D Timingen mellan de båda trådarna var perfekt.

Då ber jag om ursäkt för att jag brusade upp och om du tagit illa vid dig av något jag skrivit så tar jag tillbaka det. Förlåt Soar.

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Inlägg av Soar » 31 oktober 2020, 21:03

Du är givetvis förlåten, Bäckahästen. :D Fint av dig att be om ursäkt.

Valdemar: tackar för informationen. Är ju intressant att mynten är tyska.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Inlägg av Valdemar » 1 november 2020, 01:37

Om nu faktiskt Svolder hände som i sagan. Vi borde se ett Bohuslän och Älvsyssel under kunglig kontroll efter år 1000 e kr. Logiskt med att anlägga Skara och Lödöse för en kristen kung.

Rent arkeologiskt saknas perioden ”sen vikingatid” i regionen. Gissar på Lödöse och delvis Kungahälla som bästa kandidaterna

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Olika kristna missioner i Skandinavien under vikingatid

Inlägg av Soar » 4 november 2020, 19:36

Åter till själstenarna. Här har vi ju faktiskt saken utredd, i alla fall för Upplands och Östergötlands del:https://www.academia.edu/25876741/Vikin ... _S_151_165

Skriv svar