Asaguden Ull
-
Bäckahästen
Asaguden Ull
Jag håller just nu på att läsa en bok där guden Ull nämns. Hans namn skall betyda "den som utsänder glans, den strålande, den härlige", men det kan också betyda "den utomordentligt sköne". I de texter som finns bevarade skall Ull vara rättsordningens beskyddare och i Atlekvädet i Eddan talas det om att svära vid Ulls ring. Ringen var tydligen en symbol för Ull som var beskyddare av tingsfred och rättsäkerhet. Guden förknippas också med vintern, samt vinteridrotter som skidåkning och skridskoåkning.
Är det någon som vet mer om Ull?
Finns det några figurer/statyer som anses föreställa Ull från tiden?
Är det någon som vet mer om Ull?
Finns det några figurer/statyer som anses föreställa Ull från tiden?
-
Carl Thomas
Re: Asaguden Ull
Historia är färskvara.
-
Carl Thomas
Historia är färskvara.
-
Carl Thomas
En för mig okänd sida skriver om Ull: http://www.fornjot.se/ull.htm
Den bild jag personligen har av Ull är att han är en bronsåldersgud som vävts in bland Asagudarna. Han tillhör alltså en äldre religion än Asareligionen. När Asareligionen kom hit vävdes Ull in bland dem. Tor och Ull har samma mor - men Ull har en annan far från ett tidigare äktenskap. Ull ör alltså äldre än Tor vilket kan vara en förklaring till tidigare dyrkan av Ull - oxh henom släktskapet med Tor är han en Gud. Det hela blir en förklaringsmodell och en fortsättning av den äldre religionen in i Asareligionen.
Offerplasers namn, Vi, som i Ullevi, skulle då kanske vara äldre än Asareligionen - men ändå ingå i den?
Jag har inte läst att Ull skulle vara rättsordningens väktare. Jag vill gärna ha en källa till den uppfattningen om du har en sådan, det är intressant om vi kan härleda en bronsåldersgud till en rättsordning - och rättsordningen i sin tur kan hänföras till bronsåldern
speciellt om det går att visa på att rättsordningen skulle fungerat genom Ting. Spekulativt naturligtvis - men intressant.
Thomas
Den bild jag personligen har av Ull är att han är en bronsåldersgud som vävts in bland Asagudarna. Han tillhör alltså en äldre religion än Asareligionen. När Asareligionen kom hit vävdes Ull in bland dem. Tor och Ull har samma mor - men Ull har en annan far från ett tidigare äktenskap. Ull ör alltså äldre än Tor vilket kan vara en förklaring till tidigare dyrkan av Ull - oxh henom släktskapet med Tor är han en Gud. Det hela blir en förklaringsmodell och en fortsättning av den äldre religionen in i Asareligionen.
Offerplasers namn, Vi, som i Ullevi, skulle då kanske vara äldre än Asareligionen - men ändå ingå i den?
Jag har inte läst att Ull skulle vara rättsordningens väktare. Jag vill gärna ha en källa till den uppfattningen om du har en sådan, det är intressant om vi kan härleda en bronsåldersgud till en rättsordning - och rättsordningen i sin tur kan hänföras till bronsåldern
Thomas
Historia är färskvara.
Den bästa redogörelse jag sett är Rydbergs (Undersökningar i germanisk mythologi). Rydberg visar att Ull är väl integrerad i släktskap och händelseförlopp som har motsvarigheter i vedisk mytologi (hänvisningar är spridda så jag länkar inte specifika sidor men sök gärna i verket exempelvis så här)
Av det vill jag gärna dra slutsatsen att Ull var en del av "paketet" när indo-europeisk religion spred sig till våra trakter.
Av det vill jag gärna dra slutsatsen att Ull var en del av "paketet" när indo-europeisk religion spred sig till våra trakter.
-
Carl Thomas
Hittade ett forum för forna seder som diskuterade Ull...
http://www.asatro.nu/forum/index.php?topic=292.0
Thomas
http://www.asatro.nu/forum/index.php?topic=292.0
Thomas
Historia är färskvara.
-
Carl Thomas
Historia är färskvara.
-
Bäckahästen
Tack för all info! 
Angående tingets gud hos germanerna:
Inom åtminstone det tyskspråkiga området ansågs guden Tyr (tyska Zies , engelska Tues ) vara tingets gud, vilket lustigt nog har satt spår än i dag i den tyska benämningen på tisdag, Dienstag.
Inom delar av Tyskland valde de skrivkunniga kyrkliga att ersätta tingsguden Zies namn med en latiniserad variant, Mars Dingus (Dingus för ting ) för tisdag. (Så fick man bort en hednagud till bland veckodagarna, liksom Odens ( Wutan, Wodan ) dag ersattes med Mittwoch , midvecka.)
Detta språkbruk spred sig över större delen av det tyskspråkiga området, och Ziestag ersattes av Dingestag, idag Dienstag.
Inom alemanniskan (bl a Schweiz ) lever Ziesdi ? kvar som benämning på tisdag.
Inom åtminstone det tyskspråkiga området ansågs guden Tyr (tyska Zies , engelska Tues ) vara tingets gud, vilket lustigt nog har satt spår än i dag i den tyska benämningen på tisdag, Dienstag.
Inom delar av Tyskland valde de skrivkunniga kyrkliga att ersätta tingsguden Zies namn med en latiniserad variant, Mars Dingus (Dingus för ting ) för tisdag. (Så fick man bort en hednagud till bland veckodagarna, liksom Odens ( Wutan, Wodan ) dag ersattes med Mittwoch , midvecka.)
Detta språkbruk spred sig över större delen av det tyskspråkiga området, och Ziestag ersattes av Dingestag, idag Dienstag.
Inom alemanniskan (bl a Schweiz ) lever Ziesdi ? kvar som benämning på tisdag.