Gantigoth eller Gauthigoth

Här kan du diskutera språkhistoria, ortsnamn och liknande.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av Yngwe » 8 augusti 2022, 12:10

Jag har flera gånger påtalat att den latinska texten inte nämner något Gauthigoth, utan ett Ganthigoth!

Det kan ju verka som en obetydlig skillnad men det visar såväl en tendens och är avgörande i försöken att lokalisera stammen genom att tolka etymologin bakom namnet.

Jag kan konstatera att i de latinska texter jag finner står det Gantigoth. Jag kan också se att när Svennung i Fornvännen 65-02 återger stammarna i latinsl form skriver han o kså Gantigoth. Dessutom kan jag se att Henrik Schuck 1907 skriver "Folknamnwt Geatas i den fornengelska dikten Beowulf" så skriver han tydligt att källans Ganthigoth måste läsas Gauthigoth och avse göt goterna.

Det är alltså med all tydlighet just så att källans Gantigoth översätts för att passa en fördörståelse.

I otaliga trådar försöker man här förstå och placera stammarna i Getica. Men man är inte särdeles intresserad när felläsningen påpekas, i vissa fall avfärdar man det till och med som hittepå.

Det här är en del av en tendens där man också medvetet använder sig av sk fakta, till exempel utdaterad kartor, fast man rimligen vet att de inte är korrekta, och i vilket fall helt klart förstår att den så kallade faktan borde kontrolleras innan den framförs...

Det borde i alla fall nu vara klart att det står Gantigoth och att det nog inte ska översättas med götgoter

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av AndreasOx » 8 augusti 2022, 16:15

Ganthem på Gotland antas innehålla gant = tok, galning. Gantigoth = de galna goterna?!
Enligt sid 6 i http://sprakochfolkminnen.diva-portal.o ... TEXT01.PDF finns det 3 Gant- namn i Västsverige (Larv, Töllsjö, Fryksände).

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av dersa » 8 augusti 2022, 17:06

Den här diskussionen verkar inte kunna leda till något konstruktivt, För det första finns ingen originalskrift bevarad, gissar att Yngve inte läst den äldsta bevarade kopian?? Fast den kanske finns på nätet, i så fall posta gärna en länk. För det andra så lär det vara omöjligt att idag veta om någon skrivit fel. För det tredje vet vi att originalet ens var skrivet på latin?? osv....

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av Castor » 8 augusti 2022, 17:39

Olika avskrifter skiljer sig säkert åt. Men i den handskrift som finns i Vatikanens bibliotek* tycker jag i alla fall att det ser ut som gauthi.

Gauthigoth.JPG
Gauthigoth.JPG (26.79 KiB) Visad 2947 gånger
Gauthigoth2.png
Gauthigoth2.png (17.53 KiB) Visad 2947 gånger

Namnet ser dessutom ut att vara särskrivet - gauthi goth.

Gauthi motsvaras ganska väl av grekiska Gautoi hos Prokopios.

_______________________________________________
*) Codex Vaticanus Palatinus Latinus 920 (s. IX), fol. 53 r. Se Svennung, J. "De nordiska folknamnen hos Jordanes".
https://raa.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av Valdemar » 8 augusti 2022, 18:31

Castor

Har noterat samma sak.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av Yngwe » 8 augusti 2022, 18:33

Men ställ er då frågan varför latinska skrifter idag har gantigoth, och varför såväl Svennung som Schuck i sina latinska återgivanden också skriver så och till och med beskriver varför de ändrar stavning?

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av Castor » 8 augusti 2022, 19:29

Gör de? Var?

Av vad jag har läst använder Svennung genomgående Gauthigoth.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av Visi » 8 augusti 2022, 21:03

I färg.
https://digi.vatlib.it/view/bav_pal_lat_920
Gå till 52v, rad 16 (som börjar med ordet Finnaithae).
Tycker nog det står Gauthi goth i alla fall just här.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av Yngwe » 9 augusti 2022, 01:20

Castor skrev:
8 augusti 2022, 19:29
Gör de? Var?

Av vad jag har läst använder Svennung genomgående Gauthigoth.
Om ambitionen finns, så orkar du läsa vad jag skrivit och finner då källan, i båda fallen noggrant angiven.

Om inte, ja då har du väl bekräftat vad jag skrev, att man inte vill granska!

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Gantigoth eller Gauthigoth

Inlägg av Castor » 9 augusti 2022, 10:17

Ledsen, men jag hittar inget "gantigoth" (eller "ganthigoth") i vare sig Schücks eller Svennungs skrifter.
Henrik Schück skrev:Sedan Jordanes hunnit så långt i sin beskrifning fortsätter han: "Efter dessa följa ahelmil, finnaithae, feruir, gauthigoth, ett tappert folkslag, mycket benäget för krig." [...]

Gautigoth [...] är utan tvifvel Gaut-goterna d. v. s. goterna vid Gaut eller Götälfven.
https://archive.org/details/folknamnetgeata00schgoog

Skriv svar