Kind

Här kan du diskutera språkhistoria, ortsnamn och liknande.
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Kind

Inlägg av Carl Thomas » 12 oktober 2015, 16:02

I tråden "Land" har diskussionen börjat handla allt mer om Kind så kag öppnar en tråd där Kind kan diskuteras.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Kind

Inlägg av Carl Thomas » 12 oktober 2015, 16:31

WP skriver så här om Skärkinds Härad:

Namnet (1308 Skierkind) kommer från häradets namn, då denna socken var dessa huvudbygd. Förleden är skär, 'stenblock troligen syftande på en samlingsplats. Efterleden kind är 'land' av typ härad.[9]

9^ Mats Wahlberg, red (2003). Svenskt ortnamnslexikon. Uppsala: Institutet för språk och folkminnen. Libris 8998039. ISBN 91-7229-020-X

Kind ges här betydelsen "Land" ?

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Kind

Inlägg av Carl Thomas » 12 oktober 2015, 18:19

Jag kan knte öppna denna länk tyvärr, men sommaren nämns ett "Husaby Kind" i beskrivningen. Boken det handlar om verkar vara skriven på 1700 talet?

Någon som kan öppna boken oxh se vad som skrivs ?

https://books.google.se/books?id=P7NBAA ... nd&f=false

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Kind

Inlägg av Valdemar » 12 oktober 2015, 18:55

Tror det kan vara en referens till Husaby på Kinnekulle. Kinnekulle skrivs ibland i tidiga källor som Kindakulle och namnet är tydligt relaterat till ordet Kind.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Kind

Inlägg av Valdemar » 12 oktober 2015, 19:09

Det finns ett Kind Härad i Västergötland. Detta hette tydligen Angna Kind i de äldsta källorna. Kanske är så att Kinden ofta har haft en förled som är l relaterad till ett släktnamn. Angna är tydligen ett personnamn/släktnamn. Detta känns lite udda i relation till -hem som inte verkar ha samma koppling till släktnamn.

Hem-namnen verkar kunna kopplas till områden relaterade till natur/kult, som Gudhem, Alvhem och Bragehem. Är kinden relaterade till olika släkter? Kan man spekulera i att -hem är äldst och beskriver naturliga bygder med centrala funktioner i storgårdar som Gudhem och Varnhem. På detta läggs vid någon tidpunkt Kinden som motsvarar en struktur baserad på ätter för miltär samordning? Senare byts Kinden ut till Härader inspirerat från Danmark.

Ephraim
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 maj 2015, 22:46

Re: Kind

Inlägg av Ephraim » 12 oktober 2015, 22:06

Jag hittar ett belägg för kind i Samnordisk runtextdatabas, nämligen en sten från Gotland:
http://www.abdn.ac.uk/skaldic/db.php?id ... &table=mss

Här nämns vad som har tolkats som ortnamnet Västkinde. Jämför Väskinde socken/distrikt på Gotland:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Väskinde_socken

Ortnamnet <ueskini> bör stå i dativ (efter prepositionen ī), och det är värt att notera att det feminina ordet kind inte normalt hade dativ på -i. Det hade det inte heller haft om det omtolkats som ett svagt substantiv.

————

Som nämnt tidigare är många tidiga belägg för kind-namn annars just namn på härad eller socknar verkar det som. I konstruktioner som hamarkinda hæradh (där ändelsen -a är en gammal genitivändelse) behöver ju ordet kind inte tolkas som en geografisk indelning. Ordet kan helt enkelt tolkas som att det betyder ‘släkt, ätt’ eller rent av ‘stam, folk’, alltså de vilka häradet tillhör.

För att visa på en äldre geografisk indelning i kinder borde det därför vara mest intressant om det finns tidiga belägg för kind-namn som inte verkar motsvara härad eller socknar, eller för den delen någon annan geografisk indelning.
Carl Thomas skrev:Hittade denna beskrivning av ortsnamn som jag tycker belyser namngivning av geografiska områden mycket bra.
Se stycket närmast under "Kind".

http://runeberg.org/hgsl/4/0167.html

Här nämns Bankekind, Hanekind, Walkebo och Wifolka i ett och samma område. Min uppfattning är att hör bidde ätterna Banke, Hane, Walke oxh Wi. Det intressanta är namngivningen Walkebo och Wifolka som troligen skiljer sig i tid från Bankekind och Hanekind. Om de ör äldre eller yngre vet jag inte - mennja hoppas att Ephraim kanske kan ge oss sin bedömning av dessa två namnformer och deras ålder i förhållande till Kind?

Wifolka är absolut ett intressant namn som går att tolka på måna olika sätt.

Läs även nästa sida om fler Kind.

Thomas
Har ingen direkt uppfattning om deras respektive ålder. Orden folk, bo (isländska ) och kind är alla urgamla arvord så rent språkhistoriskt är det svårt att säga när de kan vara bildade.

Hanekind kan annars jämföras med Haninge som båda skulle kunna vara bildade till ett personnamn Hani/Hane (detta är vad Hellquist föreslår för Haninge, men det finns tydligen andra uppfattningar).

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kind

Inlägg av Yngwe » 12 oktober 2015, 23:10

Ephraim skrev: Som nämnt tidigare är många tidiga belägg för kind-namn annars just namn på härad eller socknar verkar det som. I konstruktioner som hamarkinda hæradh (där ändelsen -a är en gammal genitivändelse) behöver ju ordet kind inte tolkas som en geografisk indelning. Ordet kan helt enkelt tolkas som att det betyder ‘släkt, ätt’ eller rent av ‘stam, folk’, alltså de vilka häradet tillhör.

För att visa på en äldre geografisk indelning i kinder borde det därför vara mest intressant om det finns tidiga belägg för kind-namn som inte verkar motsvara härad eller socknar, eller för den delen någon annan geografisk indelning.
Instämmer helt. Hela diskussionen kokar ihop i två frågor

Hur ska kind tolkas?
Släkt, ätt, folk, grupp....?

Finns det belägg för ett tidigt landområde som kallas kind? Alltså inte x-kinds härad utan x-kind?
Från sen medeltid finns detta, men då kan det röra sig om ett ursprung i själva häradet.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Kind

Inlägg av Carl Thomas » 13 oktober 2015, 00:12

Yngwe,

1, kan tokas som: Släkt, ätt, folk, eller grupp. (Den exakta betydelsen i samtiden är okänd).

2, nej - inte mer än att ortsnamnsdorskare anser att Kind är ett äldre namn än Härad.

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Kind

Inlägg av Bäckahästen » 13 oktober 2015, 05:56

Ephraim skrev:Jag hittar ett belägg för kind i Samnordisk runtextdatabas, nämligen en sten från Gotland:
http://www.abdn.ac.uk/skaldic/db.php?id ... &table=mss

Här nämns vad som har tolkats som ortnamnet Västkinde. Jämför Väskinde socken/distrikt på Gotland:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Väskinde_socken

Ortnamnet <ueskini> bör stå i dativ (efter prepositionen ī), och det är värt att notera att det feminina ordet kind inte normalt hade dativ på -i. Det hade det inte heller haft om det omtolkats som ett svagt substantiv.

————

Som nämnt tidigare är många tidiga belägg för kind-namn annars just namn på härad eller socknar verkar det som. I konstruktioner som hamarkinda hæradh (där ändelsen -a är en gammal genitivändelse) behöver ju ordet kind inte tolkas som en geografisk indelning. Ordet kan helt enkelt tolkas som att det betyder ‘släkt, ätt’ eller rent av ‘stam, folk’, alltså de vilka häradet tillhör.

För att visa på en äldre geografisk indelning i kinder borde det därför vara mest intressant om det finns tidiga belägg för kind-namn som inte verkar motsvara härad eller socknar, eller för den delen någon annan geografisk indelning.
Carl Thomas skrev:Hittade denna beskrivning av ortsnamn som jag tycker belyser namngivning av geografiska områden mycket bra.
Se stycket närmast under "Kind".

http://runeberg.org/hgsl/4/0167.html

Här nämns Bankekind, Hanekind, Walkebo och Wifolka i ett och samma område. Min uppfattning är att hör bidde ätterna Banke, Hane, Walke oxh Wi. Det intressanta är namngivningen Walkebo och Wifolka som troligen skiljer sig i tid från Bankekind och Hanekind. Om de ör äldre eller yngre vet jag inte - mennja hoppas att Ephraim kanske kan ge oss sin bedömning av dessa två namnformer och deras ålder i förhållande till Kind?

Wifolka är absolut ett intressant namn som går att tolka på måna olika sätt.

Läs även nästa sida om fler Kind.

Thomas
Har ingen direkt uppfattning om deras respektive ålder. Orden folk, bo (isländska ) och kind är alla urgamla arvord så rent språkhistoriskt är det svårt att säga när de kan vara bildade.

Hanekind kan annars jämföras med Haninge som båda skulle kunna vara bildade till ett personnamn Hani/Hane (detta är vad Hellquist föreslår för Haninge, men det finns tydligen andra uppfattningar).
Verkligen intressant med runstenen på Gotland. Den informationen tackat jag för. :D

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Kind

Inlägg av Yngwe » 13 oktober 2015, 09:03

Carl Thomas skrev:Yngwe,

1, kan tokas som: Släkt, ätt, folk, eller grupp. (Den exakta betydelsen i samtiden är okänd).

2, nej - inte mer än att ortsnamnsdorskare anser att Kind är ett äldre namn än Härad.

Thomas

1 I flera av kind-häraderna är den gängse tolkningen inte ett personnamn, och dom har därmed ingen direkt koppling till någon ätts namn. I inget av fallen finns någon klart bevisad förklaring med personnamn. För övriga härader i Sverige kan jag inte påminna mig koppling till personnamn annat än i sekundär mening. Att kinden skulle vara knutna till en viss ätt skulle då göra dom helt unika.


2 Den forskare som sagts säga det, Thorsten Andersson, vad säger han egentligen? Jag har ingen lust att betala 300 spänn, så det vore ju bra om vi kunde få hans uttalande citerat.

Skriv svar