ukiþila Ög Fv1965;54

Här kan du diskutera run- och bildstenar och liknande
tomte
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 september 2015, 07:19

ukiþila Ög Fv1965;54

Inlägg av tomte » 13 september 2018, 22:47

Jag har precis läst Fornvännen-artikeln om denna sten, och diskussionen om vad runföljden ukiþila skulle kunna stå för. En tanke poppade upp i mitt huvud på en möjlighet som Jansson inte tar upp i artikeln. Det gör han kanske rätt i att inte göra, för den kanske är direkt utesluten, men jag vill ändå kolla ,med någon som har bättre koll än jag på fornnordiskan.

Skulle något kvinnonamn kunna ha a- eller aR-genitiv? I så fall skulle det vara lockande att i runorna iþila försöka se namnet på pojkens moder i genitiv (ev. med utelämnat R). Omöjligt?

Inskriften lyder : haukR · risþi · ift · hifan · trik · kuml · ift · sun · sin · ukiþila · trik · alkuþan saR · hit · krimar

tomte
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 september 2015, 07:19

Re: ukiþila Ög Fv1965;54

Inlägg av tomte » 17 september 2018, 19:20

En titt på Wikipediaartikeln om runsvensk grammatik visar att feminina substantiv kan ha -aR-genitiv i singularis. Utelämning av ordfinalt R efter vokal förekommer i flera runinskrifter, t.ex. ifti för æftiR på Ög 183. Frågan är alltså om runorna iþil kan representera ett kvinnonamn? Förslag, någon?

Jag tänker mig alltså att ristaren med ift · sun · sin · ukiþila velat uttrycka "efter sin och iþils son".

Skriv svar