Thietmar af Merseburg

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Thietmar af Merseburg

Inlägg av Historikus » 28 januari 2022, 16:11

Afgørende ’lokaliteter’ i Thietmars liv er knyttet til Magdeburg. Her boede han fra 987 til 990 i Kloster Berge og fra 990 som medlem af domkapitlet. I Magdeburg blev han ’afgørende’ uddannet og stiftede bekendtskab med ærkebiskop Tagino (1004-1012), af hvem han blev ordineret til præst i 1004, og med Henrik II (1002-1024). Han skyldte dem begge sin ophøjelse til biskop af Merseburg i 1009.

Rent kvantitativt kan der fastlægges 87 destinationer for Thietmar, fordelt på i alt 40 forskellige lokationer. Samtidig viser de en betydelig bevægelsesradius allerede før hans indsættelse som biskop i maj 1009 (fig. 1). I denne fase af sit liv kan det bevises, at han har besøgt mindst 15 steder, hvor Magdeburg tydeligt skiller sig ud - ikke mindst på grund af sin uddannelse - både hvad angår antal og - selvfølgelig må dette kun forblive et gæt - hvad angår af opholdets længde.

Bortset fra to ophold i Augsburg besøgte han kun de andre steder én gang. Tilbage står endvidere at konstatere, at han tilbragte det meste af sin tid i Sachsen, men tilsyneladende hverken i Merseburg eller i det tilhørende bispedømme før sit valg og ordination. Dette ændrede sig kun marginalt i hans embedsperiode. I den forbindelse antyder forskningen af Thietmar, at denne synes at have ringe interesse i den slaviske befolkning.

Timeline – frem til Thietmar’s ordination til biskop af Merseburg i 1009.
  • Quedlinburg, vor 984 bis 987, Ausbildung bei der Tante des Vaters;
    Kloster Berge, 987 bis 990, Eintritt in das Kloster Berge;
    Magdeburg, ab 990-11-01, Aufnahme in das Domstift;
    Harsefeld, 994-06-23 nach, Der genaue Aufenthaltsort ist nicht bekannt;
    Magdeburg, 994-06-23 nach, Rückkehr Thietmars nach Magdeburg, von wo er gen Stade/Harsefeld aufgebrochen war;
    Köln, 1003/Herbst1004, Pilgerreise;
    Augsburg, 1004-03-21 nach,
    Gernrode, 1004-04-09, Palmsonntag in Anwesenheit der Königin;
    Magdeburg, 1004-04-12 bis 1004-04-17, Ostern; Gesamtdauer des Aufenthaltes nicht bekannt;
    Allstedt, 1004-12-21, Priesterweihe Thietmars, vgl. dazu Lippelt,
    Dortmund, 1005-07-07, Synode; Teilnahme vermutet bei Thietmar von Merseburg,
    Jüterbog, 1007-05-25 nach,
    Magdeburg, 1008-12-25 Lippelt,
    Rottmersleben, 1009-04-10 vor, Ladung Thietmars nach Augsburg;
    Magdeburg, 1009-04-10 vor bis 1009-04-10,
    Augsburg, 1009-04-19 bis 1009-04-23, Ostern; Thietmar erreicht Augsburg am 19. und wird am 20.4. vor den König geführt;
    Neuburg a. d. Donau, 1009-04-23 bis 04-24, Ordination Thietmars zum Bischof von Merseburg;
    Regensburg, 1009-04-24 nach, Hoftag;
Kilde: Thietmar on tour - Zum Itinerar des Bischofs von Merseburg, af Pierre Fütterer, 2021. Verlag Schnell & Steiner GmbH, Leibnizstraße 13, 93055 Regensburg.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Thietmar af Merseburg

Inlägg av Historikus » 28 januari 2022, 16:18

Bild

Abb. 1: Bekannte Aufenthaltsorte Thietmars von Merseburg vor seiner am 21. Mai 1009 erfolgten
Inthronisation.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Thietmar af Merseburg

Inlägg av Historikus » 30 januari 2022, 11:40

Thietmars krønike er skrevet mellem 1012 og 1018 og fortsatte til kort før hans død. Krøniken er dedikeret til hans bror Siegfried og henvender sig til hans efterfølgere i bispeembedet. Selvom Thietmar også gengav legender, forsøgte han at være troværdig og objektiv. Hans krønike findes i dag i flere manuskripter. I Dresden manuskriptet foretog Thietmar selv noter og rettelser.

Thietmar var velinformeret om sin tids begivenheder, ofte meget detaljeret og levende i fremstillingen; de sidste tre Krønikebøger (1014-1018) er skrevet nærmest som en dagbog.

Krøniken er et skatkammer af nyheder af enhver art, der rækker langt ud over det politiske niveau. Forskere skylder ham teksternes talrige indsigter i detaljerne i middelalderens omrejsende kongedømme, som ikke kan findes i nogen anden kilde.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Thietmar af Merseburg

Inlägg av Historikus » 3 februari 2022, 12:07

Thietmar. 982-83. Mistui, Abdritorum dux, Homanburg, ubi sedes episcopalis quondam fuit, incendit atque vastavit. Quid vero ibi mirabilium Christus operaretur e celis, attendat religio tocius christianitatis. Venit de supernis sedibus aurea dextera, in medium collapsa incendium expansis digitis, et plena cunctis videntibus rediit. Hoc admiratur exercitus, hoc stupet Mistu woi timoratus; et id mihi indicavit Avico, capellanus tunc eius, et spiritualis frater meus postea effectus. Sed ego cum eodem sic tractavi, reliquias sanctorum itinere in caelum divinitus collatas abisse hostesque terruisse atque fugasse.

Note: Erasis sex in sin. marg. versibus N in inferiore haec addidit: Post haec Mystuwoi in amentiam versus in vinculis tenetur; et aqua benedicta inmersus: ‘Sanctus’, inquid, ‘me Laurentius incendit!’ et antequam liberaretur, miserabiliter obiit (Dies eius emortualis Oct. 7 in Necrol. Merseb. Notatur).


Oversat:

Thietmar. 982-83. Mistui, hertugen af Obodriterne, satte ild til Homanburg hvor bispesædet plejede at være, og ødelagde det. Men hvilket mirakel Kristus udførte her fra himlen, må hele kristendommen høre. En gylden hånd steg ned fra de himmelske sæder og nåede med udstrakte fingre ind midt i branden og vendte fyldt tilbage for alles øjne. Hæren undrer sig over dette, den rædselsslagne Mistuwoi undrer sig, og dette blev fortalt til mig af Avico, som dengang var hans Kapellan og senere blev min åndelige bror. Men jeg tolkede det sådan med ham, at de helliges relikvier på denne måde blev rejst til himlen af den guddommelige hånd og havde skræmt fjenderne og bragt dem på flugt.

Senere mistede Mistui forstanden og blev holdt i lænker. Efter at være blevet nedsænket i vand, der var blevet velsignet, råbte han: ”St. Lawrence brænder mig!” Men før han nåede at blive befriet, døde han elendigt.

Kommentar: De sidste linjer skrevet med blåt, er tilføjet på et senere tidspunkt end hovedteksten.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Thietmar af Merseburg

Inlägg av Historikus » 4 februari 2022, 16:19

Thietmar. 984. Inde egressus Heinricus proximum pascha Quidilingeburg festivis perfegitj gaudiis. Quo magnus regni primatus colligitur, a quibusdam autem venire illo nolentibus ad omnia diligenter inquirenda nuntius mittitur. Hac in festivitate idem a suis publice rex appellatur laudibusque divinis attollitur. Huc Miseco et Mistui et Bolizlovo duces cum caeteris ineffabilibus confluebant, auxilium sibi deinceps ut regi et domino cum iuramentis affirmantes.

”Derfra rejste Heinrich II og afsluttede den næste påske i Quidilingeburg med festlige glæder. Her var rigets højeste stormænd forsamlet mens afbud sendes af enkelte, der ikke var villige til at komme for at blive informeret. Ved denne fest blev han officielt kaldt konge af sine tilhængere og dermed ophøjet til guddommelig lovprisning. Ligeledes kom hertil greverne Miseco, Mistui og Bolizlovo sammen med de andre usigelige”.

> Påskestævnet foregik den 23. marts (påskesøndag) i Quedlinburg. Det var fejring af påske efter gammel skik. De fleste af imperiets fyrster var dukket op på rigsdagen eller havde sendt observatører. Henrik blev hilst og hædret som konge med de foreskrevne lovsange, "lauderne" af hans saksiske tilhængere - de kirkefyrster, der havde sluttet sig til ham, og åbenbart også af biskopperne og nogle grever fra Bayern. Dietrich von Metz har sandsynligvis også været til stede. Af stor betydning var fremkomsten af de slaviske fyrster, hertugerne Mieszko af Polen og Boleslaw af Bøhmen, og Mistivoj af abodriterne, som havde fulgt Henriks kald, tilbad ham som konge og lovede ham troskab.<

Skriv svar