Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av Historikus » 28 april 2022, 17:12

Proveniens des Codex 129

Der Codex 129 der Domstiftsbibliothek Merseburg besteht heute aus 221 Pergamentblättern, die eine Höhe von 22-22,3 cm und eine Breite von 19 cm aufweisen (S. XX).

Fol. 1r - 8r: Das Merseburger Nekrologe beginnt heute mit dem 17. Märtz. Die ersten Blätter enthielten ein Kalendar, das nur an 123 (von 285 möglichen) Tagen Einträge von Heiligen festen enthielt, die von einer Hand des 10. Jahrhunderts geschrieben wurden.

Das Kalendar, deutet stark auf St. Galler Provenienz. Als typische St. Galler Feste im Kalendar der anlegenden Hand sind anzusprechen: 15. Oktober Vigilia Sci. Galli; 16. Oktober Depositio Sci. Galli; 17. Oktober ‚Dedicatio basilicae eiusdem‘; 23. Oktober Octava Sci. Galli; 15. November Vigilia S. Otmari confessoris; 16. November S. Otmari abbatis.

Die besondere Hervorhebung der Feste des Gallus und Otmar durch Vigil und Oktav wird noch ergänzt um die am 14. November verzeichnete ‚Commemoratio defunctorum fratrum‘, die zu diesem Tage auch in allen St. Galler Kalendaren begegnet und – wie die anderen angeführten Feste - gleichsam eine Erkennungsmarke für Kalendarien St. Galler Herkunft darstellt: Es handelt sich in allem Fällen um St. Galler ‚propia stricta‘.

Die Hs. 129 der Domstiftsbibliothek Merseburg ist also aller Wahrscheinlichkeit nach in St. Gallen geschrieben worden (S. XXI)

Kilde: „Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg”, von Gerd Althoff und Joachim Wollasch, Hannover 1983 (MGH Libri mem. N. S.).
________________________________________

Oversat:

I dag består Codex 129 fra ’Domstiftsbibliothek Merseburg’ af 221 pergamentark, der er 22-22,3 cm høje og 19 cm brede (side XX).

Faksimile 1r - 8r: I dag begynder Merseburg-nekrologen med den 17. marts. De første blade indeholdt en kalender, der kun indbefattede 123 hellige festdage (ud af mulige 285) skrevet af én (samme) hånd fra det 10. århundrede.

Kalenderen antyder i særdeleshed en herkomst fra (klostret) St. Gallen. De følgende nævnte bør være typiske St. Gallen festdage i Kalenderen skrevet af samme hånd: 15. oktober, Vigilia Sci. Galli; 16. oktober Depositio Sci. Galli; 17. oktober ’Dedicatio basilicae eiusdem’; 23. oktober Octava Sci. Galli; 15. november Vigilia S. Otmari confessoris; 16. november S. Otmari abbatis.

Den særlige tyngde på Gallus og Otmars festdage ’ved Vigil og Oktav’, kan suppleres med den 14. novembers ’Commemoratio defunctorum fratrum’ (mindehøjtidelighed for de afdøde brødre), som ligeledes findes i alle Sankt Gallen-kalendere på denne dag og - ligesom de øvrige nævnte festdage - er en slags identifikation for kalendere af St. Gallen-oprindelse; det er i alle tilfælde St. Gallen ’propia stricta’.

Håndskriftet Codex 129 fra ’Domstiftsbibliothek Merseburg’ er derfor med stor sandsynlighed nedskrevet i St. Gallen (side XXI)

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av Historikus » 28 april 2022, 17:30

Das Merseburger Totenbuch, Codex 129, faksimile 6r

Ohtric . & Auico . ø

Ohtricus et Auico obierunt

https://www.dmgh.de/mgh_libri_mem_n_s_2 ... _00112.jpg

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av Historikus » 29 april 2022, 12:28

Faksimiles 1r - 8r.

Som det ses af teksten i faksimile 6r indledes selve 'commemorationen' i oktober måned (OCT) med K[a]l[endae]. Ingen tvivl om at det viste er et udsnit af et kalenderværk.

Ud for bogstavet G læses teksten for den 7. oktober således -

7 G - Nonas S . Marci . c . Sergii . Bachi . M . Ohtric . & Auico . ø Listin . ø

I en refererende kilde af Merseburger dødebogen, er teksten fortolket til, som følger -

7 G - Nonas S. Marci conf. Sergii Bachi mart. Ohtricus et Auico obiit. Listin obiit.

Side 242, XIII. Das alte Merseburger Todtenbuch.

Kilde: Neue Mitteilungen aus dem Gebiete historisch-antiquarischer Forschungen, von J.O. Opel, Nordhausen 1867.

https://zs.thulb.uni-jena.de/rsc/viewer ... _00271788
________________________________________

Udfyldes S.c.M. og ø. efterfølgende, lyder den endelige tekst således -

7 G - Nonas Scorum . Marci . confessor . Sergii . Bachi . Martyris . Ohtricus et Auico obierunt. Listin obiit.

Det angiver så en naturlig opdeling af teksten i sektioner, som vist nedenfor.

1) Scorum . Marci . confessor .
Festdag for Saint Marcus (paven) i Rom, der døde år 336.

2) Sergii . Bachi . Martyris .
Festdag for Sergius og Bacchus, der led martyrdøden ca. år 303.

3) Ohtricus et Auico obierunt.
Fest- og dødsdag for Ohtric og Avico. I register Magadaburgiensis nævnes Ohtric som magister scolae og custos; Avico nævnes samme sted som frates.

4) Listin obiit.
Fest- og dødsdag for kapellan Listin.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av Historikus » 2 maj 2022, 11:40

Ohtricus monachus Magdeburg

Ohtric var elev af ærkebiskop Adalbert af Magdeburg på Cathedral-skolen ved Magdeburg Cathedral. Efter sin teologiske og filosofiske uddannelse overtog Ohtric ledelsen af denne skole, hvor han successivt underviste flere succesrige elever, eksempelvis som Wigbert af Merseburg, Adalbert af Prag, Bruno af Querfurt og den senere Bremen-skoleleder Thiadhelm .

I året 978 gik Ohtric i tjeneste hos kejser Otto II som kapellan og kejserpræst - og forlod Magdeburg. Året 980 indstilles han som mulig kandidat til ærkebiskopembedet i Magdeburg, der på det tidspunkt bestrides af ærkebiskop Adalbert (†20. juni 981).

På en rejse med kejseren til Benevento (Beneventum) i Italien i starten af Oktober, bliver kapellan Ohtric syg ved ankomsten og dør et par dage senere den 7. oktober 981.

Kilder:
> Ohtrich. In: Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon (BBKL). Band 6, Bautz, af Matthias Hardt, Herzberg 1993.
> Magdeburger Persönlichkeiten. Hrsg. durch den Magistrat der Stadt Magdeburg, Dezernat Kultur. imPuls Verlag, af Martin Wiehle, Magdeburg 1993.

________________________________________

I kilden ’Annales Magdeburgenses’ A. (anno) 980-982. MGH SS 16; side 156, står der -

Linje 13: “Sic ergo Ochtricus cassatus, dum mox reverti ad suos disponens Beneventum devenisset, subito infirmatus, obiit septima die mensis Octobris (døde den syvende dag i oktober), et ibidem sepultus”;

https://www.dmgh.de/mgh_ss_16/index.htm ... 6/mode/1up
________________________________________

I kilden ’Monvmenta Germaniae Historica’ af Georgivs Heinricvs Pertz, Hannoverae MCCCCXXXVIIII; MGH SS 3; Thietmari Chron. Lib. III.

Beretningen år 981 begynder i afsnit 8, side 762.

Side 763, år 981, linjerne 28 til 36 står der -

Linje 28: ”Ohtricus vero Beneventum” [ . .]

Linje 36: ”Nonas Octobris moritur ac sepelitur” (dør i Oktober og begraves); fodnote 36: ”Ita etiam Calend. Merseburg” (ifølge Merseburg kalenderen)”.

https://www.dmgh.de/mgh_ss_3/index.htm# ... 3/mode/1up
________________________________________

I kilden ’Annalista Saxo’, A. (anno) 981. MGH SS 6; side 628 står der -

Linje 51: ”Ochtricus vero Beneventum” [. . ]

Linje 56: “Nonas Octobris moritur ac sepelitur” (dør Oktober og begraves);

https://www.dmgh.de/mgh_ss_6/index.htm# ... 8/mode/1up

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av Historikus » 4 maj 2022, 10:31

Auico Capellanus

Efter en grundig research af personen Kapellan Auico (Avico) synes denne kun at være omtalt af Thietmar af Merseburg. Thietmar var tysk biskop og historieskriver og levede fra den 25. juli år 975 til den 1. december 1018. Thitmars ordination til biskop af Merseburg skete i 'Neuburg an der Donau' den 23. & 24. april år 1009.

Thietmar, der var af fornem slægt, skrev perioden 1012-18 en krønike om 900-tallets saksiske konger og kejsere, med udgangspunkt i bispedømmet Merseburg - til oplysning for sin efterfølger i embedet.

Krøniken skriver årene 982-83 -
”Mistui, Abdritorum dux, Homanburg, ubi sedes episcopalis quondam fuit, incendit atque vastavit”. [ . .] ”et id mihi indicavit Avico, capellanus tunc eius, et spiritualis frater meus postea effectus”.
Oversat:
»Mistui, hertugen af Obodriterne, satte ild til Homanburg hvor bispesædet plejede at være, og ødelagde det. [ . .] og dette blev fortalt til mig af Avico, som dengang var hans Kapellan og senere blev min åndelige bror«.

Se tråden om Thietmar af Merseburg -
https://www.skandinavisktarkeologiforum ... =28&t=1937

Analyse
For en datering af nekrologens første anvendelse i Merseburg kan den nævnte fastlæggelse af Påsken den 27. marts anvendes. Hele tre år i det 10. årh. kan komme på tale, nemlig årene 970, 981 og 992, hvor den første biskop Boso af Merseburg netop modtog sin indvielse året 970. Et andet fikspunkt for en datering er notater indført i nekrologen af Thietmar selv. Det beviser, at håndskriftet Codex 129 har været i Thietmars besiddelse - og brug - i hans tid som biskop af Merseburg fra år 1009.

Kilde: Neue Mitteilungen aus dem Gebiete historisch-antiquarischer Forschungen, von J.O. Opel, Nordhausen 1867, side 226.
https://zs.thulb.uni-jena.de/rsc/viewer ... e_00271788

Ifølge nekrolog Merseburg dør Ohtric og Avico samme dag den 7. Oktober (Ohtricus et Auico obierunt). Thietmars store interesse for saksiske kejsere, konger og gejstlige, gør, at han har kendt til nekrologens informationer om både Ohtric og Avico. Når Thietmar personligt har haft Codex 129 i hånden og studeret indholdet, må han have vidst at der er tale om året 981. Det forklarer hvorfor Thietmar i sin krønike år 982 kalder Avico for sin åndelige broder. Avico er da død.

Kommentar
> Ødelæggelse af Hamburg år 982-83, kan ikke bekræftes af de arkæologiske undersøgelser.
> At abodritterfyrsten Mistivoi får skyld for ødelæggelsen synes heller ikke plausibelt, da fyrsten år 984 møder op til kejser Henrik II’s påskestævne (herredag) den 23. marts i Quedlinburg. Det ville han næppe gøre, hvis han forinden havde brændt Hamburg af.

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av jancro » 4 maj 2022, 17:05

Historikus, hur kan Avico förtälja för Thietmar om händelser 982-983 om han enligt Thietmar? är död redan 981?

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av Historikus » 4 maj 2022, 18:41

Historikus skrev:
4 maj 2022, 10:31
Thietmar var tysk biskop og historieskriver og levede fra den 25. juli år 975 til den 1. december 1018. Thitmars ordination til biskop af Merseburg skete i 'Neuburg an der Donau' den 23. & 24. april år 1009.
Kommentar
> Ødelæggelse af Hamburg år 982-83, kan ikke bekræftes af de arkæologiske undersøgelser.
> At abodritterfyrsten Mistivoi får skyld for ødelæggelsen synes heller ikke plausibelt, da fyrsten år 984 møder op til kejser Henrik II’s påskestævne (herredag) den 23. marts i Quedlinburg. Det ville han næppe gøre, hvis han forinden havde brændt Hamburg af.
jancro skrev:
4 maj 2022, 17:05
Historikus, hur kan Avico förtälja för Thietmar om händelser 982-983 om han enligt Thietmar? är död redan 981?
Jancro;
Fint! Har tænkt over det!
Avico og Thietmar levede begge i perioden 975-981. Plausibelt er det, at Thietmar kan have mødt Avico i denne periode. Men rigtigt er det, at Avico ikke kan have berettet om begivenheder i Hamborg år 982-83, der endnu ikke har fundet sted. Hele dette afsnit af Thietmar synes at være et opdigtet mirakelskrift, der bygger på både Guds tegn, Kristus mirakel og Mistivois syner, hvilket gør historien ret usandsynlig - og synes at være mytisk. Intet her er troværdigt. Hvis Mistivoi (†990/995) mistede forstanden, må det have været efter hans deltagelse i kejserens 'herredag' år 984.

Thietmars tekst 982-83. Mistui, hertugen af Obodriterne, satte ild til Homanburg hvor bispesædet plejede at være, og ødelagde det. Men hvilket mirakel Kristus udførte her fra himlen, må hele kristendommen høre. En gylden hånd steg ned fra de himmelske sæder og nåede med udstrakte fingre ind midt i branden og vendte fyldt tilbage for alles øjne. Hæren undrer sig over dette, den rædselsslagne Mistuwoi undrer sig, og dette blev fortalt til mig af Avico, som dengang var hans Kapellan og senere blev min åndelige bror. Men jeg tolkede det sådan med ham, at de helliges relikvier på denne måde blev rejst til himlen af den guddommelige hånd og havde skræmt fjenderne og bragt dem på flugt.

Senere mistede Mistui forstanden og blev holdt i lænker. Efter at være blevet nedsænket i vand, der var blevet velsignet, råbte han: ”St. Lawrence brænder mig!” Men før han nåede at blive befriet, døde han elendigt.
Kommentar: De sidste linjer er tilføjet på et senere tidspunkt end hovedteksten.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av Yngwe » 4 maj 2022, 20:22

Eller så är det helt enkelt så att han lever under de åren. För oavsett mängden ord så verkar hela resonemanget från Historikus ändå gå tillbaka på nekrologiens uppgift att dom dog samma dag, som övertolkats till att de dog samma år.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av AndreasOx » 5 maj 2022, 06:55

Dessutom är den normala tolkningen av "et id mihi indicavit Avico, capellanus tunc eius, et spiritualis frater meus postea effectus" är, vad jag förstår, att Avico är hans levande andlige bror.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Die Totenbücher von Merseburg, Magdeburg und Lüneburg

Inlägg av Historikus » 5 maj 2022, 12:03

Historikus skrev:
4 maj 2022, 18:41
jancro skrev:
4 maj 2022, 17:05
Historikus, hur kan Avico förtälja för Thietmar om händelser 982-983 om han enligt Thietmar? är död redan 981?
Jancro;
Fint! Har tænkt over det!
Avico og Thietmar levede begge i perioden 975-981. Plausibelt er det, at Thietmar kan have mødt Avico i denne periode. Men rigtigt er det, at Avico ikke kan have berettet om begivenheder i Hamborg år 982-83, der endnu ikke har fundet sted. Hele dette afsnit af Thietmar synes at være et opdigtet mirakelskrift, der bygger på både Guds tegn, Kristus mirakel og Mistivois syner, hvilket gør historien ret usandsynlig - og synes at være mytisk. Intet her er troværdigt. Hvis Mistivoi (†990/995) mistede forstanden, må det have været efter hans deltagelse i kejserens 'herredag' år 984.
Jancro;
Nu er det sådan, at Thietmars krønike i teksten ikke synes opdelt kronologisk efter årstal. De estimerede årstal er påført efterfølgende af historiske granskere i vor samtid. Perioden 982-983 er nok skønnet ud fra at teksten nævner fyrst Mistivoi. Efterfølgende er denne fortælling i dansk sammenhæng blevet udbygget med, at Harald Blåtand sammen med fyrst Mistivoi skulle plyndre Hamborg år 983. Denne udbygning med basis i teksten på Runestenen fra Sønder Vissing (rejst i kirken) med indskriften ”Tove Mistivis datter Harald den Godes Gorms søns kone lod gøre disse kumler efter sin mor” der anses for at være rejst af Harald Blåtands dronning. Hun kendes ikke fra andre kilder. Sådan kan historieskrivning udvikle sig - men er det historisk?

Hvad står der rent faktisk i Thietmars håndskrift? Efterfølgende vises en ’ren’ afskrift af teksten, hvori der i parentes er påført fakta-årstal. Under afsnit 11 findes notatet med Mistivoi og Avico – og som du ser - helt uden fakta-årstal.

https://www.hs-augsburg.de/~harsch/Chro ... _chr3.html
Kilde: BIBLIOTHECA AUGUSTANA, Thietmarus Merseburgensis ca. 975 – 1018, Chronicon Liber III(tertius) cod. Dresd.

Efterfølgende vises her den relevante faksimile af Thietmars håndskrift (043b).
https://www.mgh-bibliothek.de/etc/thiet ... ar043b.jpg
https://www.mgh-bibliothek.de/thietmar/fol.0047.html
Senast redigerad av 2 Historikus, redigerad totalt 5 gång.

Skriv svar