Sveriges långa historia

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Yngwe » 30 april 2022, 22:17

AndreasOx skrev:
30 april 2022, 17:12
Min förståelse av vetenskapens nuvarande ståndpunkt är att vulkanutbrotten 536-540 hade relativt begränsad påverkan i norra Europa. Däremot försämrades klimatet generellt under 500-talet vilket hade en stor inverkan.
Här har jag uppenbarligen missat nåt. Kan du länka eller utveckla?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av AndreasOx » 1 maj 2022, 08:54

Jag hade delvis missförstått det - utbrotten hade en betydande och kvardröjande effekt som förstärktes av solaktivitetsminimum enligt https://en.m.wikipedia.org/wiki/Late_An ... le_Ice_Age

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Yngwe » 1 maj 2022, 12:53

Ok, då är jag lugn👍

Långebosse
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 augusti 2022, 11:24

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Långebosse » 6 september 2022, 14:14

Har precis läst färdigt boken och är förundrad. Författaren förfäktar enligt mig en gammaldags historieuppfattning att kulturutveckling och kulturpåverkan gått från nordost mot sydost, när det istället är tvärtom. Jag trodde att den akademiska historieforskningen hade nått konsensus gällande detta, men så är tydligen inte fallet. Vet någon hur boken blivit bemött av den akademiska världen och av t.ex. andra historiska författare typ Dick Harrison? Författaren påstår att boken beskriver historien om det som nu är Sverige, när det istället i stort sett enbart handlar om Mälardalen och lite Norrland. Baltikum och Finland beskrivs mycket mer än övriga delar av det som är landet Sverige.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Valdemar » 7 september 2022, 13:17

Han borde kallat den för Mälardalens historia eller något sådant. När det gäller Götar och Skåningar, som innefattar ungefär dagens Sveriges halva befolkning, är innehållet i princip helt frånvarande. Heruler i Bohuslän och Gautar/Beowulf på Gotland är bara hittepå som inte klarar en basal akademisk granskning.

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Artesien » 8 september 2022, 13:07

Det är väl egentligen inte så konstigt att det sker en lokalpatriotisk motreaktion mot den senaste forskningen. Folklanden norr om Mälaren har ju gått från att vara Sveriges vagga under 1900-talet till att bli en del av landet ungefär som andra landskap. Klart det svider för vissa hembygdsvurmare. Personligen har jag inget emot författaren så länge han håller sig till skönlitteratur. Problemet för mig börjar när han hävdar att hans fiktion är sanning.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Visi » 9 september 2022, 10:41

Artesien skrev:
8 september 2022, 13:07
Det är väl egentligen inte så konstigt att det sker en lokalpatriotisk motreaktion mot den senaste forskningen.
Så vad säger då den senaste forskningen?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Yngwe » 9 september 2022, 11:21

Artesien skrev:
8 september 2022, 13:07
Det är väl egentligen inte så konstigt att det sker en lokalpatriotisk motreaktion mot den senaste forskningen. Folklanden norr om Mälaren har ju gått från att vara Sveriges vagga under 1900-talet till att bli en del av landet ungefär som andra landskap. Klart det svider för vissa hembygdsvurmare. Personligen har jag inget emot författaren så länge han håller sig till skönlitteratur. Problemet för mig börjar när han hävdar att hans fiktion är sanning.
Författaren har ju uttalat inställningen att spekulation är lika viktig som fakta inom vetenska, detta då det driver utvecklingen framåt.

Problemet är ju dels att han inte är tydlig med att det är spekulation, och dessutom att han inte har spetsforsknarna som målgrupp, utan vanligt folk. Resultatet är att folk tror att han vet...

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Visi » 9 september 2022, 12:14

Tycker att Yngwes beskrivning är mitt i prick.

Artesien, ursäkta men tyvärr så ser jag mest tomma ord i din negativt laddade kommentar. Har du verkligen inget mer handfast att komma med?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Sveriges långa historia

Inlägg av Valdemar » 9 september 2022, 16:39

Sen lånar ett statligt museum (Uppsala) ut sitt varumärke och ger författaren en plattform som kan uppfattas som vetenskapligt förankrad. Det är som om Dag Stålsjö skulle fått sända sina program från Skaraborgs Museums plattform.

Listar några helt vilda spekulationer i boken:

- Heruler var från Bohuslän
- Gautarna i Beowulf var Gutar ( från Gotland)
- Sparlösastenen visar på Svears inflytande i väst
- Husabyar i väst visar på inflytande från öst
- Västergötland betalade skatter till Svear från 800-talet

Inget av ovanstående är baserat på forskning från de senaste 50 åren som har någon som helst akademisk trovärdighet.

Skriv svar