Vikingaroman-julklappstips

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Artesien

Vikingaroman-julklappstips

Inlägg av Artesien » 21 december 2024, 08:43

Så här i stundande jultider och som svar i en gammal tråd om vikingaromaner rekommenderar jag Giles Kristians romansviter om de norska vikingarna Raven och Sigurd.

Dessa är rasande äventyr i Bernard Cornwells anda men tack och lov tillräckligt originella för att inte vara imitationer. Högt tempo och ogenerad underhållning.

Till skillnad från många andra författare av vikingaäventyr har Kristian en känsla för det genuina. Jag har svårt att beskriva exakt vad det är men jag tycker att man direkt känner om en författare eller en regissör förstår det nordiska. Bernard Cornwell, mästaren, gör det till exempel inte i sin romansvit om Uthred tycker jag (även om jag gillar Uthred och hans äventyr). Nordmännen är exotiska men inte äkta. De blir till karikatyrer. Cornwell är inte den värste syndaren, det finns mycket värre exempel men när det är rätt känner man det omedelbart (som i filmen The Northman).

Kristian är engelsman med norskt påbrå då hans mor stammar från trakten kring Bergen och enligt egen utsago spenderade han sin barndoms somrar i denna fagra trakt. Kanske är det denna kontakt med fjordarna och dess innevånare som får miljöer och karaktärer att kännas genuina.

Som ung man under 90-talet var Kristian sångare i det framgångsrika bandet Upside Down. Jag är fel person att kommentera då bandet var ett sk ”boy band” och denna onekligen populära genre gick mig fullständigt förbi trots att jag spenderade en icke oansenlig tid och peng på lokal under hela decenniet. Emellertid, mannen har onekligen en känsla för drama och stämning och det är möjligt att åren som popstjärna hjälpt honom därstädes.

Ett bra exempel på Kristians förmåga att skapa en god nordmannastämning utan klichéer finner man i denna suggestiva och fina kortfilm https://www.youtube.com/watch?v=Fr6svdKp5fs.

Böckerna lär inte vara översatta till något skandinaviskt språk och det är ett stort misstag av våra förläggare.

Ni hittar Kristina böcker on-line, tex på hand egen hemsida https://www.gileskristian.com/.