Vilken bok läser ni just nu?

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av fileoscar » 24 maj 2022, 10:44

Jag har nyligen sugit i mig Tonny Gulløvs historiska romaner "Tusenårsriket" och "En konungs ätt" och står nu i begrepp att fortsätta serien med "Bastarden" respektive "Järnbörd". Kul läsning så här långt och Gulløv verkar ha gjort sin research.

Alla böckerna handlar om Ulv Palnatoke och Danmarks födelse som samlat rike under 900-talet.

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Artesien » 26 maj 2022, 15:33

fileoscar skrev:
24 maj 2022, 10:44
Jag har nyligen sugit i mig Tonny Gulløvs historiska romaner "Tusenårsriket" och "En konungs ätt" och står nu i begrepp att fortsätta serien med "Bastarden" respektive "Järnbörd". Kul läsning så här långt och Gulløv verkar ha gjort sin research.

Alla böckerna handlar om Ulv Palnatoke och Danmarks födelse som samlat rike under 900-talet.
Jag gillar dem också. Kul och underhållande. Lyssnar på dem. Bra uppläsning. Ulv Palnatoke påminner kanske en aning om Uthred Ragnarsson.

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Artesien » 26 maj 2022, 15:36

Läser just nu The Burgundians av Bart Van Loo. Rekommenderas varmt. Boken blev en helt oväntad bestseller i både Belgien och Nederländerna. Mycket välskriven och underhållande.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 5 oktober 2022, 18:38

Har just börjat läsa Svante Päboos bok Neandertalmänniskan - På spaning efter försvunna gener (2014). Passar ju bra nu när han blivit nobelpristagare. Boken handlar om hans forskning kring DNA från bl a neandertalare. Klart intressant.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av karlfredrik » 10 oktober 2022, 18:03

Taylor, Jody:Tiden väntar inte på någon, 2013. Science fiction om tidsresor. Ibland kan historisk fictiion vara inspirerande, vad som skulle kunna hända om vi kunde resa tillbaka i tiden..

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Starkodder » 26 december 2022, 11:32

Har precis läst igenom den nya upplagan av Borgar i Skåne. Guide till historiska platser. Av Anders Ödman. Helium Press, 2022. Lika bra som förväntat, med förord av Gunnar Wetterberg. I listan finns 166 kända och mer okända platser i Skåne, av dessa är 44 beskrivna i texten (dock inte mina förslag ;) ). Handlar mest om medeltidsborgar, samt även några äldre. Kan rekommenderas.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Starkodder » 20 januari 2023, 13:18

Har just påbörjat Tom Shippeys nya " Beowulf and the north before the vikings", som trots att den är liten och tunn, verkar lovande.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Starkodder » 28 januari 2023, 11:58

Starkodder skrev:
20 januari 2023, 13:18
Har just påbörjat Tom Shippeys nya " Beowulf and the north before the vikings", som trots att den är liten och tunn, verkar lovande.
I TSs bok nämns Tolkiens eget bidrag till den eviga frågan hur man ska tolka händelserna vid Finnsburg, som är omnämnt i Beowulf. Tydligen finns det en egen bok av Tolkien som heter Finn and Hengest, där han reder ut begreppen. En sammanfattning finns i wikipediaartikeln:

https://en.wikipedia.org/wiki/Finn_and_Hengest

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av anganatyr » 28 januari 2023, 17:07

Starkodder skrev:
28 januari 2023, 11:58
Starkodder skrev:
20 januari 2023, 13:18
Har just påbörjat Tom Shippeys nya " Beowulf and the north before the vikings", som trots att den är liten och tunn, verkar lovande.
I TSs bok nämns Tolkiens eget bidrag till den eviga frågan hur man ska tolka händelserna vid Finnsburg, som är omnämnt i Beowulf. Tydligen finns det en egen bok av Tolkien som heter Finn and Hengest, där han reder ut begreppen. En sammanfattning finns i wikipediaartikeln:

https://en.wikipedia.org/wiki/Finn_and_Hengest
Boken finns här för den som är intresserad.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av anganatyr » 16 september 2023, 11:30

Jag har precis börjat läsa "Halland - och maktens landskap under äldre medeltid" utgiven av Kulturmiljö Halland år 2023. Den avhandlar bland annat hur Halland införlivades i Danmark. Många av kapitlen är skrivna av nu bortgångne Ing-Marie Nilsson som var den person som kunde Hallands tidiga medeltid bäst (enligt boken). Jag har inte kommit så långt ännu, men det verkar bli intressant läsning.

Skriv svar