En slags jakthistoria om skogsbygden i nordligaste sverige.

Jag har precis läst färdigt boken Finna dolda ting. Den är extremt bra som nostalgitripp. Jag uppskattar verkligen den boken. Jag började själv med spelböcker och rollspel under 80-talet. Däremot håller jag inte med om att de som spelade mest var ungdomar från akademiska familjer, som det står i boken. De som jag spelade med var vanliga ungar från medelklassens villakvarter. Under 80-talet bodde det mest arbetarungar i dessa kvarter, även om det givetvis fanns ungar från akademiska familjer också. Oavsett vad så hade vi i alla fall roligt tillsammans oavsett bakgrund.Leif skrev:inte riktigt arkeologi men väl modern populärkultur. Jag läser parallellt boken om Äventyrsspel samt boken Finna dolda ting. Miljöerna var ofta arkeologiskt inspirerade, och många arkeologer ur min generation har en bakgrund som rollspelare.
![]()
(bilderna är länkade, det är förlagens officiella bilder)
Vem är det som har läst in boken?Jerrark skrev:Jag lyssnar just nu på ljudboksversionen av Tolkiens, Bilbo, en hobbits äventyr. Det var många år sedan jag läste den senast. Däremellan har jag också sett Peter Jacksons tre filmer som bygger på den. Och nu ligger jag alltså bekvämt avslappnad på kvällarna och lyssnar på denna trevliga bok, som ju är en föregångare till författarens ringtrilogi. Kul, spännande och nostalgiskt.
Danska kan vara lite tungt i början, men efter några sidor är det nog inga problem.Daniel K skrev: Jag funderar på att köpa den men jag är lite osäker på mina kunskaper i det danska språket ...