Vilken bok läser ni just nu?

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 7 oktober 2015, 15:56

Tänkte det kunde vara intressant att höra vilka böcker ni håller på att läsa just nu?

Själv läste jag nyss färdigt Jan Fridegårds roman "Hallonflickan" från 1968. Den handlar om en sorts utomkroppslig tidsresa där huvudpersonen åker tillbaka till bronsåldern och möter Egtvedflickan. Även den svenska Hallonflickan, en kvinna från yngre stenåldern, dyker upp i handlingen. De två flickorna har ju bl a det gemensamt att man fann hallonfrön i anslutning till deras kvarlevor. Märklig men ganska fascinerande bok.

anganatyr
Inlägg: 3117
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av anganatyr » 7 oktober 2015, 17:08

Just nu läser jag Gunilla Larssons avhandling Ship and Society - Maritime Ideology in Late Iron Age Sweden (Aun 37). En intressant avhandling med nya fakta (även om jag inte håller med om hennes rekonstruktionsförslag av en del båtar i båtgravar).

anganatyr
Inlägg: 3117
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av anganatyr » 23 oktober 2015, 23:13

Jag har precis tänkt börja läsa Mälarens historia har format vår av Gunnar Skoglöv. Han tar upp mycket om Mälarens forna vattenvägar och problematiken kring vattenvägen genom Södertälje under vikingatid. Jag tror det blir intressant läsning.

karlfredrik
Inlägg: 890
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av karlfredrik » 23 oktober 2015, 23:21

Göran Hägg:anunzio. Visste inte att fristaten Fiume var andra landet i Europa med kvinnlig rösträtt, och först med att avkriminalisera homosex och haschrökning

anganatyr
Inlägg: 3117
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av anganatyr » 24 oktober 2015, 08:12

Blev lite nyfiken på Fiume som jag aldrig hört talas om. Här är en wikilänk.
Fristaten Fiume

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 18 december 2015, 20:55

Har precis börjat med Min europeiska familj - de senaste 54 000 åren, av Karin Bojs. Den handlar bl a om hur man med DNA-teknik kartlägger människans släktskap, vandringar och göranden i Europa. Karin Bojs har pluggat igenom en mängd avhandlingar och artiklar, rest i tio länder samt intervjuat ett sjuttiotal forskare för att kunna skriva sin bok, som också är en sorts personlig släktforskningsresa. Boken har nyligen belönats med Augustpriset.

Verkar bli en intressant läsupplevelse.


Om boken i DN
http://www.dn.se/dnbok/karin-bojs-vaver ... -historia/

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 18 januari 2016, 21:06

Har hunnit läsa ett bra stycke i boken. Den är klart medryckande och välskriven, med fakta framförda på ett lättbegripligt sätt och med en personlig touch. Den är klart värd sitt August-pris.

Här följer en intervju med Karin Bojs där hon berättar om boken och det enorma researcharbete som ligger bakom den.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6234761

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leif » 19 januari 2016, 12:57

inte riktigt arkeologi men väl modern populärkultur. Jag läser parallellt boken om Äventyrsspel samt boken Finna dolda ting. Miljöerna var ofta arkeologiskt inspirerade, och många arkeologer ur min generation har en bakgrund som rollspelare.
Bild Bild
(bilderna är länkade, det är förlagens officiella bilder)
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager
Inlägg: 748
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Opager » 19 januari 2016, 22:40

"Sorte Muld, Wealth, Power And Religion"," at an Iron Age Central Settlement on Bornholm"

Sorte Muld är den plats i Skandinavien där det har hittats flest guldgubbar. Utöver detta har det hittats många andra spektakulära guldfynd.

Trots fina fynd saknas det gravar här på östra sidan av Bornholm, liksom i Uppåkra.

Opager

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 23 februari 2016, 11:57

Jerrark skrev:Har precis börjat med Min europeiska familj - de senaste 54 000 åren, av Karin Bojs.

Här är ännu en intervju med Karin Bojs där hon berättar om sin bok
Min europeiska familj - de senaste 54 000 åren:
https://www.youtube.com/watch?v=l7T25Qw6_zY#t=69

Skriv svar