Vilken bok läser ni just nu?

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leif » 25 februari 2016, 09:37

Rune Samuelsson: legender från nordkalotten
En slags jakthistoria om skogsbygden i nordligaste sverige.
Bild
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Bäckahästen » 28 mars 2016, 10:24

Leif skrev:inte riktigt arkeologi men väl modern populärkultur. Jag läser parallellt boken om Äventyrsspel samt boken Finna dolda ting. Miljöerna var ofta arkeologiskt inspirerade, och många arkeologer ur min generation har en bakgrund som rollspelare.
Bild Bild
(bilderna är länkade, det är förlagens officiella bilder)
Jag har precis läst färdigt boken Finna dolda ting. Den är extremt bra som nostalgitripp. Jag uppskattar verkligen den boken. Jag började själv med spelböcker och rollspel under 80-talet. Däremot håller jag inte med om att de som spelade mest var ungdomar från akademiska familjer, som det står i boken. De som jag spelade med var vanliga ungar från medelklassens villakvarter. Under 80-talet bodde det mest arbetarungar i dessa kvarter, även om det givetvis fanns ungar från akademiska familjer också. Oavsett vad så hade vi i alla fall roligt tillsammans oavsett bakgrund. :D

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 17 april 2016, 16:53

Har just påbörjat boken Kung Kalle av Kurrekurreduttön av Joakim Langer och antropologen Hélena Regius. Här berättas den märkliga historien om den svenske sjömannen Carl Emil Pettersson som led skeppsbrott utanför ön Tabar i Melanesien. Väl där startade han en kopraodling och gifte sig också med en kvinna från ön vid namn Singdo. Tillsammans fick de nio barn, varav åtta överlevde.

Författarna till boken ger sig iväg ut på en resa till Tabar och möter också flera av Petterssons ättlingar och släktingar.

Det antas att Carl Emil Pettersson är förebilden till Astrid Lindgrens figur Efraim Långstrump som är kung i Söderhavet och pappa till Pippi Långstrump.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 22 juni 2016, 20:55

Jag lyssnar just nu på ljudboksversionen av Tolkiens, Bilbo, en hobbits äventyr. Det var många år sedan jag läste den senast. Däremellan har jag också sett Peter Jacksons tre filmer som bygger på den. Och nu ligger jag alltså bekvämt avslappnad på kvällarna och lyssnar på denna trevliga bok, som ju är en föregångare till författarens ringtrilogi. Kul, spännande och nostalgiskt.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Bäckahästen » 23 juni 2016, 06:00

Jerrark skrev:Jag lyssnar just nu på ljudboksversionen av Tolkiens, Bilbo, en hobbits äventyr. Det var många år sedan jag läste den senast. Däremellan har jag också sett Peter Jacksons tre filmer som bygger på den. Och nu ligger jag alltså bekvämt avslappnad på kvällarna och lyssnar på denna trevliga bok, som ju är en föregångare till författarens ringtrilogi. Kul, spännande och nostalgiskt.
Vem är det som har läst in boken? :D

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 23 juni 2016, 10:47

Det är en ganska gammal inläsning av Jörgen Cederberg.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 21:15

Romarriket – Den romerska republiken, Eva Queckfeldt, pocket, 2015.
Lättläst bra intressant bok.

Väcker vissa frågor som rent spekulativt också skulle kunna ha varit fallet också i vår egen forntid.

Ett par exempel:

1/ Enligt boken, s. 48-49, citat: "Kampen mellan patricier och plebejer" samt "Medan patricierna vanligtvis satsade på boskapsuppfödning som krävde stora ytor, ville plebejerna skydda och hägna in sina tegar".

2/ Enligt boken, s. 53, citat: "Patroner och klienter" samt "Klienterna var definitivt inga slavar, de var fria män. Däremot blev frigivna slavar alltid klienter till sina forne ägare".

Bäst att tillägga att boken handlar om Rom främst under perioden första början till och med att det börjar dyka upp kejsare. Men sanske kan det ovannämnda också ha gällt under senare tider?

Obs som ovan sagt spekulativt men:

Skulle det kunna ha varit en massa konflikter mellan typ jarlar/stormän och vanliga fria även i vårt land när det gäller vad jorden kan ge?
Då tänker jag mig att jarlarna/stormännen i högre utsträckning var boskapsuppfödare medan vanliga fria i högre utsträckning var odlande jordbrukare.

Skulle det kunna ha varit så att nyfriade slavar (förutsätter att vi verkligen hade en slavekonomi) inte fick flytta dit de ville utan hamnade direkt också de i ett "patron-klient"-förhållande med krav som gjorde det svårt att verkligen komma ifrån den forne slavägaren (krav på vilken jord som ska arrenderas eller göras dagsverken på)?
Och givetvis, kan man i vår forntid hitta något som liknar romarnas "patron-klient"-system? Typ eller jarl/storman-vanlig fri-system?
Och, vissa av stensträngarna och andra långa smala stenformationer man funnit på våra breddgrader, kan de ha markerat en gräns mellan områden där man odlar och områden där boskap får röra sig?

Lite roligt och intressant om det gick att hitta något liknande i vårt material (sagor, krönikor, arkeologisk material).

Hur som helst, en lättläst bra intressant bok (lite om mycket)!

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Daniel K » 22 december 2016, 23:13

På Sandbyborgs facebooksida rekommenderar man en ny bok som kom i år:

Jörgens Jensens Et kontinent i forandring

http://denstoredanske.dk/Danmarks_Oldti ... 0-600_e.Kr

Den ska tydligen vara väldigt intressant.

Är det nån här som har läst den? Jag funderar på att köpa den men jag är lite osäker på mina kunskaper i det danska språket ... :)

arnew
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 september 2016, 10:07

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av arnew » 23 december 2016, 16:21

Daniel K skrev: Jag funderar på att köpa den men jag är lite osäker på mina kunskaper i det danska språket ... :)
Danska kan vara lite tungt i början, men efter några sidor är det nog inga problem.

Jag har precis läst ut Peter S Welles "Teutoburgerskogen", handlar om slaget år 9 där Rom förlorade 3 legioner, kan med fördel följas upp med en resa till Kalkriese och det fina museet på platsen.
Jag kan även reka den norske författaren Tore Skeie som skrivit ett par böcker om norsk medeltidshistoria, " Alv Erlingsen" och Jomfruen av Norge".

jancro
Inlägg: 618
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av jancro » 23 december 2016, 18:48

Man kan läsa direkt från nätet i angiven länk:

Daniel K:
Jörgens Jensens Et kontinent i forandring

http://denstoredanske.dk/Danmarks_Oldti ... 0-600_e.Kr

Skriv svar