Skånes Historia-Ny bokserie på väg

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Opager

Skånes Historia-Ny bokserie på väg

Inlägg av Opager » 26 april 2016, 19:27

Gunnar Wetterberg skriver ett nytt verk om Skånes historia. Del ett kommer ut höst och handlar om Forntid och Medeltid.

http://tinyurl.com/grxcbqy

Opager

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Re: Skånes Historia-Ny bokserie på väg

Inlägg av Leif » 27 april 2016, 08:50

Gunnar Wetterberg, ett synnerligen spännande val av författare.
Jag har inte läst något av det han skrivit men av hans CV så är jag övertygad om att han är en av ganska få personer som har förmågan att skildra det hela utan att nödvändigtvis grotta ner sig i gamla sanningar eller ta allt för stor hänsyn till heliga kor.
Det återstår att se om jag har rätt...
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager

Inlägg av Opager » 27 april 2016, 22:52

Jag tycker det är kul att GW tar på sig denna uppgift. Första delen kan bli omfattande sidmässigt.

Har själv hört synpunkten från en professor i historia att det är ett omöjligt projekt, att skriva Skånes Historia, eftersom inget förlag skulle vara intresserat av att ge ut ett sådant verk.

Det finns dock möjligheter. Skånes historia har glömts bort både i Danmark och Sverige eftersom landsdelen har tillhört dessa två fraktioner och aldrig har passat in i historieskrivningen med dagens kartor.

Sven Rosborn har skrivit många bra böcker och artiklar men det har kommit mycket ny forskning och prospekteringsgrävningar de senaste 20 åren.

Vi får se vad som kommer i oktober i år.

Opager

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 28 april 2016, 07:35

Ibland krävs det en som inte är allt för insyltad i ämnet för att det skall bli bra, distansen är viktig. Gärna i kombination med en förmåga att ta till sig stora mängder material som kan ligga till grund. Det är inte för inte som idéhistorikern Maja Hagerman och inte personer av facket skriver några av de klart intressantaste och relevantaste populärt hållna böckerna om svensk förhistoria.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager

Inlägg av Opager » 28 april 2016, 22:23

Håller med Leif. Maja är utmärkt.

Balansen mellan detaljerna och en röd tråd är svår att mästra.

Finns intressanta frågor att fundera över:

-Varför har Bjärehalvön övervägande Bronsålderslämningar och mindre Järnålder?
-Uppåkranavet med jordbruksenheter runt Hjärup men enheter med liknande inriktning i Vikhem(Staffanstorp). Hängde detta ihop eller var det en konkurrent? Lägg till Önsvala med ett rejält långhus och gravfält(äldre Järnålder) där en mäktig kvinna begravs i vagnkorg under Vikingatiden.
-Västra Karaby med näraliggande platser som Dagstorp
-Borgeby, Trelleborg och Uppåkra.
-Relationerna mellan Kristianstadsslätten, Själland, Borgholm och Sydvästra Skåne under Järnåldern

Kan bli många böcker av dessa frågor.

Opager

Opager

Inlägg av Opager » 24 oktober 2016, 18:15

Jag har köpt ett exemplar och hunnit 77 sidor fram till bondestenåldern. Mycket bra bok så här långt.

Opager

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 24 oktober 2016, 19:04

Håll oss uppdaterade Opager. :)
Jag funderar på att köpa boken, den verkar bra.

Opager

Inlägg av Opager » 24 oktober 2016, 20:32

Håll oss uppdaterade Opager.
Jag funderar på att köpa boken, den verkar bra
anganatyr. Boken är ett säkert kort. Mycket naturvetenskaplig/arkeologisk spår och referenser.

Opager

Opager

Inlägg av Opager » 23 februari 2017, 18:42

Nu är jag klar med första delen av Gunnar Wetterbergs bok som sträcker sig från stenålderns början till 1350 e.Kr.

Det är egentligen två separata delar eftersom hela forntiden fram till vikingatidens slut är arkeologi och resten historia baserad på skriftliga källor. Jag tycker att GW kunde disponerat om verket med en egen forntidsdel eftersom det finns intressant arkeologisk forskning som inte kommer med. Då tänker jag främst på undersökningar längst den nya järnvägen mellan Kävlinge, Landskrona och Helsingborg.

Den historiska delen är intressant men lite tyngre att läsa. Danmark som rike bildas med Harald Blåtand och en viss stabilitet kanske fanns fram till Sven Estridsens död. Frågan om Skånes roll i det danska riket blir inte helt klar, kanske för att frågan är komplex. Det är mycket dansk inrikespolitik med stor oro bland kungarna som i de flesta fall bara sitter kortare perioder. Stabiliteten är större för ärkebiskoparna i Lund men deras roll är inte enbart religiös utan också politisk samt finansiell.

Det är mycket maktspel mellan olika tyska furstar och danska kungar. Olika delar av Danmark ligger tidvis i pant hos dessa tyska furstar. Även Hansan är en spelare i intrigerna i Danmark under 1200-1300 talet e.Kr.

Jag har svårt att se att Danmark blev ett rike före Valdemar Atterdag blev kung och alla panter tagits tillbaka eller lösts in.

En tung men mycket intressant bok med mycket detaljer och relationer under den historiska tiden.

Opager

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 24 februari 2017, 16:32

Måste få tummen ur och köpa boken!

Skriv svar