Romaner om vikingatiden

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Romaner om vikingatiden

Inlägg av Jerrark » 8 juni 2016, 13:01

Någon som har några bra tips på romaner som handlar om vikingatiden?

Själv kan jag rekommendera bl a

Helmer Linderholm: De gåvo korpar föda (om Ingvarståget i Österled, 1036-1041. Mustig och spännande roman. Överhuvudtaget kan jag rekommendera nästan allt av Helmer Linderholm).

Frans G Bengtsson: Röde Orm (en självklar klassiker)

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Starkodder » 8 juni 2016, 21:03

Ödesdygnet! Av Åke Ohlmarks, och handlar om Ingjald Illråde och hur han får träffa alla sina föregångare inom Ynglingaätten.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Bäckahästen » 10 juni 2016, 04:48

Jag har läst en äldre bok som handlar om en träl som bl.a. får följa med till det stora blotet i Uppsala. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken heter. :D

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Wurner » 10 juni 2016, 09:28

Bäckahästen,
Är det Trägudars land av Jan Fridegård kanske?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Bäckahästen » 11 juni 2016, 21:01

Wurner skrev:Bäckahästen,
Är det Trägudars land av Jan Fridegård kanske?
Jag tror det är den. När jag läser bokens handling på wiki är det vissa saker som verkar bekanta och vissa jag inte känner igen alls. Men det är väl så det är med minnet. :D

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Leif » 13 juni 2016, 06:56

Gisle och Geir, en egenutgiven ungdomsroman som utspelas under vikingatiden av Ragnar Hambraeus.
http://www.gisleochgeir.se/
Helt ok, bättre än en hel del av de översatta nischade fantasy/historisk roman litteraturen som ges ut till "unga vuxna" idag.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Jerrark » 13 juni 2016, 18:06

Leif skrev: Helt ok, bättre än en hel del av de översatta nischade fantasy/historisk roman litteraturen som ges ut till "unga vuxna" idag.
Ser i länken du skickade att den refuserades av 16 olika förlag innan Hambraeus valde att ge ut den själv. Man undrar lite vad det är för fel med bokförlagen nuförtiden.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Leif » 14 juni 2016, 07:54

Förlagen ger ut säkra kort. Inget annat. Marginalerna just nu är lite för små för att de skall våga chansa. Jag vet inte hur många förlag som dissade min kompis Lars Wilderäng innan han valde att ge ut Midvintermörker på eget föralag. När han sålt lite drygt 1000 ex själv så tipsade tryckeriet (!) ett förlag om att han sålde. Då fick han kontrakt. I fjor sålde han väl sisådär 60.000 böcker totalt och snart kommer hans 5:e bok. Sedan kan det mycket väl vra så att det är billigare att översätta och ge ut en bok som man vet sålt hyfsat utomlands än att köpa in ett manus från en okänd författare.

Ser man till Historiska Medias bokserie "det medeltida...." så var de mycket noga med att identifiera vila landskap det fanns ett tillräckligt stort köparunderlag i innan de gick vidare och raggade författare till de olika delarna. Gissa varför landskapet Halland med sitt halvdussin kommuner inte gavs ut?
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Jerrark » 21 juni 2021, 19:38

Någon som läst Björn Andreas Bull-Hansens romanserie Jomsviking? Två delar har kommit ut på svenska, men det finns fler på norska.

Jomsviking
https://www.adlibris.com/se/bok/jomsvik ... 9178614936

Jomsviking - Vinland
https://www.akademibokhandeln.se/bok/jo ... 179035488/

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Romaner om vikingatiden

Inlägg av Artesien » 22 juni 2021, 15:38

Romaner om vikingar är väldigt inne just nu. Säkert pga succen med tv-serien Vikings. Själv är jag kanske den ende i hela norden som tycker att Vikings är ett exempel på cultural appropriation som det så ofta talas om nuförtiden. Om man, som de flesta hittils på denna tråd, håller sig i dåtiden rekommenderar jag "Sigmund härskaren" av Evertz Arnesson.

Annars är jag svag fär både Bernard Cornwells böcker on Uthred of Bebbanburgh och Tonny Gullovs böcker om Palnatoke. Den förres inflytande över den senare är iof uppenbar men han är ändå läsvärd. Inget finlir givetvis men kul och lättläst i hängmattan.

Skriv svar