Outlaw King - ett ljus i höstmörkret

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Outlaw King - ett ljus i höstmörkret

Inlägg av Artesien » 16 november 2018, 10:21

Om någon till äventyrs har missat att Netflix har haft den goda smaken att producera en rackans ambitiös storfilm i medeltidsmiljö tar jag med glädje tillfället att rekommendera Outlaw King som helgnöje. Själv såg jag filmen förra helgen och det var en mycket angenäm upplevelse. Denna film som handlar om Robert the Bruce tar tidsmässigt vid ungefär där filmen Braveheart slutade.

För den historiskt intresserade, och vi här på SAF är väl det, är Outlaw King en fest. Jag upplever det som att allt utanpåverk är klockrent – kläder, frisyrer, vapen, borgar etc. Karaktärsbeskrivningarna är givetvis tolkningar (förutom Bruce själv och jag kommer till det nedan) men de verkar vila på vad man vet om dessa personer. Edward I är magnifik som maktmänniska och kraftkarl, hans son en livsfarlig pajas, Aymer de Valence - greven av Pembroke - lysande och brutal på samma gång, Bruce den äldre planerande och taktisk osv. Stjärnan bland alla dessa är James Douglas - en av alla dessa ”larger than life” karaktärer vars liv förbluffar oss 800 år senare. Den relativt okände skådespelaren Aaron Taylor-Johnson gör en enastående tolkning av denne legend som skottarna kallade ”The Good Sir James Douglas” och engelsmännen ”the Black Douglas”. Allt han gör i filmen stämmer väl med vad han gjorde i verkligheten!

Ätten Douglas, inklusive den svenska grenen, för sedan 1300-talet ett hjärta i sitt vapen till minne av att Robert the Bruce vid sin dödsbädd bad James Douglas ta med sig Bruce-s hjärta till Jerusalem för att begravas där. Douglas gjorde som hans vän bett honom. Han bar hjärtat i liten låda runt halsen. På väg till Palestina, i Spanien, drogs han in i en strid mot de lokala morerna och i ett hopplöst läge, när han räddat livet på en av de sina, slängde han hjärtat mot fienden innan han höggs ihjäl. You couldn’t make it up som det heter på nysvenska.

Så har vi the Bruce själv. Initierade historiker i Skottland säger sig gilla filmen, inte mint för miljön, men är kluvna inför filmens huvudperson. Verklighetens Bruce verkar ha varit lite av en korsning mellan Frank Underwood och General Patton eller som Fiona Watson säger ” he was Macbeth with a happy ending”. Filmens Bruce är i jämförelse kanske lite väl soft. Händelser händer honom istället för att det är han som driver framåt. Annars bra och sympatiskt tolkat av Chris Pine.

Själv har jag bara två betänkligheter vad beträffar det historiska och det är en scen där det skjuts brinnande pilar. Jösses, det är ovärdigt för denna produktion. Det andra är språket. Givetvis pratade inte Longshanks drottningens engelska med sina lorder utan franska.

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Outlaw King - ett ljus i höstmörkret

Inlägg av Artesien » 16 november 2018, 13:04

Skall givetvis vara:

Karaktärsbeskrivningarna är givetvis tolkningar men de verkar vila på vad man vet om dessa personer (förutom Bruce själv och jag kommer till det nedan).

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Outlaw King - ett ljus i höstmörkret

Inlägg av Yngwe » 16 november 2018, 14:22

Blev positivt överraskad av denna film, även om den är våldsam så är den befriad från naturalistiskt effektsökeri, och det känns annorlunda och fräscht! Som Artesien säger, en angenäm upplevelse!


Den får 4 stenyxor av 5 möjliga av mig!

Skriv svar