Granskogsfolket svenskarna

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Granskogsfolket svenskarna

Inlägg av Jerrark » 9 oktober 2020, 21:38

Om hur svenskarna finner sin andlighet i skogen.

T o m Tacitus nämns i programmet.
Följ med på en promenad i granskogen, som länge haft en särskild och närmast religiös betydelse för svenskarna. Det menar i alla fall den religionshistoriker som nu söker naturdyrkandets rötter.

För många svenskar är naturen och skogen helig och en del av oss får närmast en religiös upplevelse under en skogspromenad. Men hur kom det sig att världens mest sekulariserade folk skulle söka andlighet i skogen?

Religionshistorikern David Thurfjell, aktuell med boken Granskogsfolk, söker rötterna bland Tacitus germanska naturkult, bland tomtar och troll, 1800-talets naturromantik och moderniseringens dubbla sidor och vi möter honom under en skogspromenad förstås!
https://sverigesradio.se/avsnitt/1577964

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Granskogsfolket svenskarna

Inlägg av Anders i Uppsala » 7 januari 2021, 22:37

Av Sveriges dryga 10 miljoner invånare har ungefär 7,5 miljoner svensk bakgrund. Närmare 6 miljoner är medlemmar i Svenska kyrkan. Bland personer med utländskt påbrå är religiositeten antagligen högre, men färre är formella medlemmar i någon kyrka, muslimskt samfund, etc. Att svenskarna skulle vara ett av världens mest sekulariserade folk bör man ta med en rejäl nypa salt. Jämför till exempel Church of Scotland som bara har lite drygt 300 000 medlemmar i ett land med drygt 5 miljoner invånare.

Få svenskar är djupt religiösa, men kyrkan har en ganska stor roll i samhället. Sverige är snarare ett agnostiskt land med relativt få djupt religiösa men också relativt få renläriga ateister. I "världens mest sekulariserade land" är den socialdemokratiske statsministerns fru invald i Svenska kyrkans högsta beslutande organ kyrkomötet och den moderate oppositionsledarens fru studerar till präst. :)

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Granskogsfolket svenskarna

Inlägg av dersa » 8 januari 2021, 13:05

Anders i Uppsala, att Svenska Kyrkan har en såpass stor andel medlemmar kan nog i första hand bero på att i Sverige så har vi under lång tid fötts in i ett medlemskap,. För att inte vara medlem krävs ett aktivt val och handling, tror att vi är ganska ensamma om den ordningen.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Granskogsfolket svenskarna

Inlägg av Anders i Uppsala » 22 juni 2022, 16:48

Det är väl närmare 30 år sedan någon föddes in i medlemskap i Svenska kyrkan. Numera (sedan 1990-talet) är det dop som gäller för inträde. Jag antar dock att man även kan gå med som odöpt, liksom anmäla sig som medlem som i vilken förening som helst.

Jag håller med om att det kan vara svårt att jämföra länder. Jag tänker att kyrkan i länder med låg andel medlemmar (exempelvis Skottland) utför "tjänster" (t.ex. begravning) till icke-medlemmar på ett annat sätt än vad Svenska kyrkan gör. För visst måste man väl vara medlem i Svenska kyrkan för att få t.ex. en kyrklig begravning? Eller hur fungerar det? Jag menar alltså ceremonin, gravsatt blir man så klart oavsett.

Min bild är ändå att det finns en "bred mitt" i Sverige, som varken är rena ateister eller direkt troende. Jag tänker att man längre söderut i Europa ofta är ateist om man är till vänster och troende om man är till höger. De som tillhör "mitten" behöver inte välja sida här i Sverige, det finns väl t.o.m. präster i Svenska kyrkan som inte är så religiösa.

För att ta ett drastiskt exempel: I Spanien på 1930-talet mördade extremvänstern tusentals präster, i Sverige på 1930-talet styrde allt annat än extrema socialdemokrater, som börjat bygga det närmast socalkonservativa folkhemmet. Den socialdemokratiske statsministerns dotter var t.o.m. gift med f.d. ärkebiskopens son...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Granskogsfolket svenskarna

Inlägg av Kungsune » 23 juni 2022, 14:16

Kanske lättare att fråga hur många som har en gudstro i Sverige. Runt var 5:e utifrån enkätundersökningar vill jag minnas. Sedan är ju många lite allmänt odefinerbart flumtroende när de saknar vetenskapliga modeller. De flesta har väl någon gång varit där?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Granskogsfolket svenskarna

Inlägg av Starkodder » 2 juli 2022, 17:53

Man kanske kan se kristendomen som en slags parentes i vår långa naturdyrkan? Å andra sidan, även före kristendomen hade vi tempel avskärmade från naturen där man dyrkade människoliknande gudar. Samtidigt som man dyrkade träd, källor och och annan natur utanför templet. Religionen före kristendomen är öht svår att få grepp om.

Granskogsfolket kanske också är ett lite snävt begrepp med tanke på att granskog knappt fanns i södra Sverige för 2000 år sedan.

Skriv svar