Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Opager » 26 maj 2015, 19:36

Jag tror att vi kan skapa tryck i frågan genom att skaffa en metalldetektor och söka tillstånd för att använda den.

Ju fler som gör detta och skickar ansökningar till Länsstyrelserna desto större arbetsbörda blir det. Förr eller senare krackelerar det nuvarande systemet under volymerna.

Jag beställde min MD igår och håller på med min ansökan.

Men det gäller att vi uppträder ansvarsfullt.

Opager

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Bäckahästen » 27 maj 2015, 06:00

Är det ingen som vet hur lagen ser ut i andra länder som tex Danmark, Norge, Finland mfl? Hur fungerar lagen i praktiken i dessa länder? Så vi som inte är så insatta i frågan har något att jämföra med.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 27 maj 2015, 07:51

Gräset är alltid grönare på andra sidan. I tråden om danefae antyder jat att den danska liberala lagstiftningen har problem som brukaren kanske inte ser (eller vill se) men som flyter under systemet och på sikt är på väg att bryta upp det hela.

Det är ingen lätt fråga med en enkel quick fix. Det är väldigt motstridiga intressen som skall jämkas ihop och därutöver skall man hitta en finansiering i en tid då kulturarvsförvaltningen får dåligt uppräknade anslag, dvs i praktiken minskad kapacitet.

Om ett par veckor (midsommarveckan) skall jag till stockholm på en dragning om de nya föreskrifterna som raä tagit fram till följd av den justerade lagstiftningen från i fjor. Jag antar att metalldetektorer kommer upp. Skall försöka referera det hela efter mötet. Om där finns något relevant för denna tråd.

(Raä håller på föreskrifterna ännu så länge, skall tydligen offentliggöras i samband med dragningarna i midsommarveckan)
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 27 maj 2015, 10:05

Bäckahästen skrev:Är det ingen som vet hur lagen ser ut i andra länder som tex Danmark, Norge, Finland mfl? Hur fungerar lagen i praktiken i dessa länder? Så vi som inte är så insatta i frågan har något att jämföra med.
Den största skillnaden är att man i Danmark och Norge ser detektorister som en resurs istället för ett hot. I Danmark har man under årtionden arbetat fram en modell som får anses vara det främsta i världen när det kommer till att rädda det hotade kulturarvet, och låta den intresserade allmänheten bistå kulturmiljövården i detta. Där uppmuntras amatörer ge sig ut i ploglagrena för att undsätta hotade fornsaker. Detta genererar varje år tusentals föremål av högt källvärde till forskningen, samtidigt som amatören blir skäligt belönad. Resultatet av detta är att det inte existerar någon plundringsproblematik i Danmark, samtidigt som de hotade föremålen kan tas om hand. Som Lars nämner finns det dock även i Danmark problem vad gäller resursfrågan, men vad jag förstår låter man inte detta utgöra något hot mot kulturarvets bevarande.

Norge har vad jag förstår en mindre och yngre hobby, men kulturmiljövården har även där en positiv och konstruktiv inställning.

Till skillnad från våra grannländer i väst har den svenska kulturmiljövården historiskt sett konsekvent betraktat hobbyn som ett hot, och vägrat att inse nyttan med en seriös metallsökarhobby. Man ser hellre att kulturarvet destrueras under plogen än att amatörer bistår i det undsättande arbetet. Kommande generationer lär inte vara nådiga i sina domar mot de individer som bär ansvaret för att detta kulturarv går förlorat.

Finland har jag dålig koll på, tror inte att en liknande situation råder där.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 27 maj 2015, 10:32

Den historiska orsaken till situationen i sverig är plundringar på gotland och öland. Vilket gör att vi har de regler vi har, sedan typ 30 år.

Nu är ju plundringar fortfarande en realitet. I samband med stormskadeinventeringar i småland hittade jag grävda rektangulära hål på ett halvdussin platser. Alltså på registrerade och vårdade drive-in gravfält med fina skyltar och parkeringar. Som väl var så hade den absoluta majoriteten av alla platser jag besökte helt naturliga andra hål dvs skapas av väder, vind och djur (grävlingar och vildsvin som bökar eller räv som gräver efter sork). Där ledde polisanmälan ingenstans. Det är väl bara på gotland som någon åkt dit på senare år.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 27 maj 2015, 10:37

En sak som jag funderar på är markägaravtal. Är det något som lst brukar kräva för att ge tillstånd?

Mitt perspektiv när jag ställer denna fråga är som markägare och inte som kulturarvstjänsteman. Jag skulle nämligen bli skitförbannad om jag såg någon gå i mina åkrar, ängar och hagar med detektor oavsett om de hade tillstånd eller ej.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 27 maj 2015, 10:57

Leif skrev:Den historiska orsaken till situationen i sverig är plundringar på gotland och öland. Vilket gör att vi har de regler vi har, sedan typ 30 år.

Nu är ju plundringar fortfarande en realitet. I samband med stormskadeinventeringar i småland hittade jag grävda rektangulära hål på ett halvdussin platser. Alltså på registrerade och vårdade drive-in gravfält med fina skyltar och parkeringar. Som väl var så hade den absoluta majoriteten av alla platser jag besökte helt naturliga andra hål dvs skapas av väder, vind och djur (grävlingar och vildsvin som bökar eller räv som gräver efter sork). Där ledde polisanmälan ingenstans. Det är väl bara på gotland som någon åkt dit på senare år.
Den märkliga paradoxen i detta är ju att en utbredd seriös metallsökarhobby är det mest effektiva verktyget för att förhindra plundring. Det finns ingen anledning att källmaterialet ska ligga öppet i ploglagren, lättillgängligt för kriminella aktörer, och under hot för destruktion under plogen.

Att det har förekommit plundring, och synnerligen otäck sådan i Sverige är det ingen som förnekar. Det finns dock all anledning att ställa sig kritisk till obekräftade rapporter då många larm är, som Leif nämner ett resultat av okunskap. Man bör också vara medveten om att det kan finnas ideologiska och ekonomiska fördelar att se plundringsgropar vid sina lokaler. Projektpengarna tycks komma rullande oavsett om larmet var verkligt eller inbillat.

En relativt färskt exempel är ju Sanby borg där en oberoende undersökning visade att "plundringsgropen" sannolikt var hålet efter en flyttad sten som låg i vattenbrynet någon meter bort.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 27 maj 2015, 11:04

Leif skrev:En sak som jag funderar på är markägaravtal. Är det något som lst brukar kräva för att ge tillstånd?

Mitt perspektiv när jag ställer denna fråga är som markägare och inte som kulturarvstjänsteman. Jag skulle nämligen bli skitförbannad om jag såg någon gå i mina åkrar, ängar och hagar med detektor oavsett om de hade tillstånd eller ej.
Nej. Normalfallet är att LST upplyser om Allemansrättens gränser. Metallsökartillståndet ger inga friheter att agera bortom samma regler som gäller alla medborgare. Åkermark är vad jag förstår utesluten utan markägarens tillstånd. Att bara gå över växande gröda kan ju vara ett brott. I övrigt finns ett tolkningsutrymme, du kan läsa en gedigen juridisk utläggning om detta i SMF:s remissvar till RAÄ:s nya föreskrifter.

Föreningen förespråkar dock givetvis goda markägarrelationer och ömsesidig respekt.

Här kan du läsa remissvaret. http://sverigesmetallsokarforening.se/S ... 1.05-1.pdf

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Yngwe » 27 maj 2015, 13:34

Leif skrev:En sak som jag funderar på är markägaravtal. Är det något som lst brukar kräva för att ge tillstånd?

Mitt perspektiv när jag ställer denna fråga är som markägare och inte som kulturarvstjänsteman. Jag skulle nämligen bli skitförbannad om jag såg någon gå i mina åkrar, ängar och hagar med detektor oavsett om de hade tillstånd eller ej.
Det där är ju en intressant vinkling som blir allt aktuellare, och som också är relevant i fråga om metalldetektering. Man kan klart se tendenser i samhället att markägare anser sig ha en allt större rätt att bestämma över vad som sker där.

Jag är ingen jurist, men som jag förstår det så är det ingen allemanslag som ger dig rättighet att ha aktiviteter på annans mark, utan det är markägandets villkor som är begränsade. Ditt markägande Leif ger dig alltså rätt att bruka mark och vatten , men ingen rätt att hindra andra från att beträda den och utföra aktiviteter.
Så länge som aktiviteterna inte stör din möjlighet att bruka mark och vatten som du äger, så omfattas det helt inte av den rätt ditt ägande medför. Du är alltså inte "målsägare" om någon går med detektor, slagruta eller letar ädla metaller, och om du blir förbannad, så är det nog lite elakt sagt för att din känsla för vad som är ditt är något större än vad juridiken säger...

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 27 maj 2015, 13:39

Olle skrev: Det finns dock all anledning att ställa sig kritisk till obekräftade rapporter då många larm är, som Leif nämner ett resultat av okunskap.
kanske uttryckte mig lite oklart. Vi anmälde bara de platser där vi fann människospår, inte platserna med djurspår. Har man lite koll på djur är de olika spåren lätta att skilja åt, såväl mellan olika djur som mellan människa och djur. En slamkrypare som jag ramlade på en gång i västergötland var ett fint gravfält vid Vargön där någon grävt. Efter mycket fundernade landade jag i åsikten att någon förvisso grävt där, men att anledningen var att det var någon som grävt upp liljekonvaljer... Så den brydde jag mig inte om att lägga tid på att polisanmäla. För det skall man också vara medveten om, det tar tid att göra en bra polisanmälan. Det är inget man gör bara sådär om man vill att det skall bli seriöst.

Någon statistik över anmälda fall går inte att få fram på ett bra sätt eftersom det inte finns någon direktkod för metalldetektorbrott i polisens handläggningssystem (det katastrofala "pär").
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar