Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 27 maj 2015, 13:40

Yngwe skrev: Jag är ingen jurist, men som jag förstår det så är det ingen allemanslag som ger dig rättighet att ha aktiviteter på annans mark, utan det är markägandets villkor som är begränsade. Ditt markägande Leif ger dig alltså rätt att bruka mark och vatten , men ingen rätt att hindra andra från att beträda den och utföra aktiviteter.
Så länge som aktiviteterna inte stör din möjlighet att bruka mark och vatten som du äger, så omfattas det helt inte av den rätt ditt ägande medför. Du är alltså inte "målsägare" om någon går med detektor, slagruta eller letar ädla metaller, och om du blir förbannad, så är det nog lite elakt sagt för att din känsla för vad som är ditt är något större än vad juridiken säger...
Kanske inte hindra folk från att gå. Men gräva. Grävandet kan klassas som åverkansbrott enlg brottsbalken kap 10. Att gå på fel mark likaså.
Senast redigerad av 2 Leif, redigerad totalt 27 gång.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Yngwe » 27 maj 2015, 14:10

Leif skrev:
Yngwe skrev: Jag är ingen jurist, men som jag förstår det så är det ingen allemanslag som ger dig rättighet att ha aktiviteter på annans mark, utan det är markägandets villkor som är begränsade. Ditt markägande Leif ger dig alltså rätt att bruka mark och vatten , men ingen rätt att hindra andra från att beträda den och utföra aktiviteter.
Så länge som aktiviteterna inte stör din möjlighet att bruka mark och vatten som du äger, så omfattas det helt inte av den rätt ditt ägande medför. Du är alltså inte "målsägare" om någon går med detektor, slagruta eller letar ädla metaller, och om du blir förbannad, så är det nog lite elakt sagt för att din känsla för vad som är ditt är något större än vad juridiken säger...
Kanske inte hindra folk från att gå. Men gräva. Grävandet kan klassas som åverkansbrott enlg brottsbalken kap 10. Att gå på fel mark likaså.
Absolut, som sagt, aktiviteten får inte bryta mot det som omfattas av lag och rätt. Att vända på en tuva i en hage lär dock knappast vara ett brott om man sen vänder tillbaka tuvan. Om en förening däremot arrangerar återkommande metalldetektor-aktiviteter på din mark, ja då blir det besvärligt. Då kan det tolkas som att man faktiskt brukar marken, och det omfattas ju av äganderätten, och berör alltså dig som markägare.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 27 maj 2015, 14:30

Föreslår att ni läser föreningens remissvar (som jag länkade tidigare) där vår jurist har gjort en omfattande utredning kring Allemansrättens gränser.

För att det ska vara straffbar åverkan måste nämnvärd skada kunna bevisas av målsägande. Ömsesidigt respektfullt bemötande är ju dock att föredra i alla situationer. Detta ämne har dock inget att göra med KML eller metallsökartillstånd, så gränsar till OT.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 27 maj 2015, 15:13

Det som slår mig när jag läser svaret är att något motsvarande den svenska allemannsrätten inte finns i speciellt många andra europeiska länder med liberal metallsökarlagstiftning vilket innebär att ett fritt metallsökande blir friare i sverige än många andra länder.
Samt regler kring fynd där jag förstått det som att markägaren på vissa håll har del i det som hittas ifall det har ekonomiskt värde. Inte som i sverige där den som hittar äger (vilket skapade ont blod i Vittene då den första guldringen hittades på annans mark).
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Yngwe » 27 maj 2015, 15:27

Olle!

Jag har läst remissvaret, och det är i stort sett samma slutsatser som den förening jag var aktiv i kom fram till. Vi ägnade oss åt organiserat friluftsliv och behövde då också klargöra vad allemansrätten innebär.


Leif,
Återigen ett exempel. En guldring nedgrävd på min mark är ju inte på något sätt min, den omfattas helt enkelt inte av min äganderätt. Känslan av orätt om någon annan hittar något på ens mark bygger på en uppfattning om "mitt" som inte har stöd i lagen. Jämför med en stor och fin kantarell i din skog. Om jag hittar den skulle du väl inte göra anspråk på den? :D

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 27 maj 2015, 15:42

För mig som markägare (nu har jag alltså lyft av mig arkeologhatten) är det stor skillnad mellan något som ligger över mark och något som ligger under. Inte för att jag bryr mig så värst mycket om det som ligger under utan för att man måste gräva genom min mark för att nå dit. För mig är det en stor skillnad. Hade jag ägt en sandstrand hade jag inte brytt mig, där rör sig massorna ändå. En nyplöjd åker har jag inte heller några problem med. Men så fort en markyta etablerats upplever jag det som ett problem.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 27 maj 2015, 16:01

Leif skrev:Det som slår mig när jag läser svaret är att något motsvarande den svenska allemannsrätten inte finns i speciellt många andra europeiska länder med liberal metallsökarlagstiftning vilket innebär att ett fritt metallsökande blir friare i sverige än många andra länder.
Samt regler kring fynd där jag förstått det som att markägaren på vissa håll har del i det som hittas ifall det har ekonomiskt värde. Inte som i sverige där den som hittar äger (vilket skapade ont blod i Vittene då den första guldringen hittades på annans mark).
Jag instämmer. Om vi så småningom ser en liberalisering bör detta kompletteras med t.ex. lagändring där inlösenersättningen fördelas mellan upphittaren och markägaren. I Storbrittanien vill jag minnas att det är lagstadgat om 50/50. Detta borde kunna bidra till att markägare blir mer positivt inställda till detektorer över sina åkrar.

Jag tror dock inte att inskränkningar i allemansrätten vore något positivt. Markägarskap i Sverige har en annan innebörd än i många andra länder. Vi har en unik rörelsefrihet genom allemansrätten som måste värnas. Likväl som det finns respektlösa individer som gör överträdelser på privat mark finns ju även markägare som har ett respektlöst bemötande mot besökare. Detta är något vi kan hantera i det civila samhället och genom kulturen inom hobbyn. Det är inget som kan/bör lagstiftas bort.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 28 maj 2015, 10:47

Olle skrev: Jag tror dock inte att inskränkningar i allemansrätten vore något positivt. Markägarskap i Sverige har en annan innebörd än i många andra länder. Vi har en unik rörelsefrihet genom allemansrätten som måste värnas. Likväl som det finns respektlösa individer som gör överträdelser på privat mark finns ju även markägare som har ett respektlöst bemötande mot besökare. Detta är något vi kan hantera i det civila samhället och genom kulturen inom hobbyn. Det är inget som kan/bör lagstiftas bort.
Det finns starka markägarkrafter som lobbar för att allemannsrätten skall inskränkas. Särskilt avseende kommersiella intressens möjlgiheter att verka i skog och mark. En tydligare reglering kan såklart även få konsekvenser för enskildas möjligheter. Personligen ser jag allemannsrätten som en skyldighet mer än en rättighet, inte störa inte förstöra. Klarar man det, fine with me.

Sedan är det en annan sak att folk inte utnyttjar allemannsrättens möjligheter. Jag tror att vi skulle kunna avskaffa allemannsrätten i tysthet utan att någon märkte något. Detta förutsatt att vi såg till att de 1-2% av sveriges natur/skogar mm som är tätortsnära förblir tillgängliga. Det är nämligen på dessa marker som 19 av 20 besök i naturen sker visar Lisa Hörnsten i sin avhandling Outdoor recreation in swedish forests...

Ang LRFs lobbying: http://kkuriren.se/ledareasikter/kronika/1.1139312

På sätt och vis är det OT, samtidigt har det med kontexten att göra så jag tycker nog att inlägget är relevant.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Leif » 28 maj 2015, 10:51

Olle skrev:Om vi så småningom ser en liberalisering bör detta kompletteras med t.ex. lagändring där inlösenersättningen fördelas mellan upphittaren och markägaren. I Storbrittanien vill jag minnas att det är lagstadgat om 50/50. Detta borde kunna bidra till att markägare blir mer positivt inställda till detektorer över sina åkrar.
I praktiken kommer det ju inte att spela så stor roll med tanke på att vi bara undantagsvis pratar annat än växelpengar. Men det har en mycket stor symbolisk betydelse för markägaren. Nu skall vi bara få till en ändring av minerallagen också. ;-)
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Yngwe » 28 maj 2015, 11:25

Ska man avvara andel för lingonen också?

Om alla strök ett "det är mitt" och ett "det vill jag ha själv" om dagen vore världen en bättre plats. :D

Markägarna vill ha "sin del" av något som inte är deras del mer än någon annans. Jag kan förstå synpunkter när någon plockar lingon i kommersiell regi, det är ju att likna vid att man brukar den tycker jag. Men att hävda del i hobby- eller husbehovs-aktiviteter är ju att kräva att få något mer än det man köpt eller ärvt.

Skriv svar