Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Opager » 30 maj 2015, 10:14

Var inte frågan ursprungligen om metallundersökningar i ploglager utförda av amatörer bör tillåtas eller inte?

Att förbjuda detta på jordbruksmark som inte är utmärkta som fornlämningar har sitt pris när föremålens förstörs under plöjningar och av att jordarna försuras. Dessutom använder man inte en gratis möjlighet till att få underlag för spridningskartor.

Uppåkra är ett bra exempel på när man tar hjälp av amatörer för att undersöka ploglager. Skulle jag själv gå där med metallsökare skulle jag riskera upp till 4 års fängelse. Under förra säsongen gick Håkan Svensson där med sitt gäng och gjorde tillåtna undersökningar.

Opager

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 30 maj 2015, 11:22

Opager skrev:Var inte frågan ursprungligen om metallundersökningar i ploglager utförda av amatörer bör tillåtas eller inte?

Att förbjuda detta på jordbruksmark som inte är utmärkta som fornlämningar har sitt pris när föremålens förstörs under plöjningar och av att jordarna försuras. Dessutom använder man inte en gratis möjlighet till att få underlag för spridningskartor.

Uppåkra är ett bra exempel på när man tar hjälp av amatörer för att undersöka ploglager. Skulle jag själv gå där med metallsökare skulle jag riskera upp till 4 års fängelse. Under förra säsongen gick Håkan Svensson där med sitt gäng och gjorde tillåtna undersökningar.

Opager
Jo. Självfallet vill man inte "gräva upp så mycket man kan" i alla miljöer, inte ens i Danmark. Många lämningar ligger bra och tryggt där de ligger, och bör lämnas orörda till framtida generationer. Det är framförallt i ploglagret amatörer kan göra nytta. Danmark består ju till största delen av åkermark, ungefär samma omfattning som Skåne.

En annan aspekt som vi inte delar med vårt grannland i samma utsträckning är ju de okända lämningar i skogsmiljö som riskerar falla offer under skogsmaskinerna. Skogsbruket är bevisligen hänsynslöst vad gäller registrerade lämningar, men vad gäller okända kan vi bara ana. Det är nog inte orimligt att misstänka att okända lämningar skadas i stor omfattning utan att det kommer till myndigheternas kännedom. Där kan man argumentera för nyttan i att upptäcka nya lämningar för att förebygga detta.

Detta är dock två helt olika diskussioner som bör hållas separat. Situationen för fornsakerna ute på åkrarna förefaller vara långt mer akut. Där har vi även en omrörd kontext som erbjuder utmärkta möjligheter för en seriös detektorhobby att bidra, utan att kontextuell eller stratigrafisk information riskerar att gå förlorad.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Opager » 31 maj 2015, 18:01

Bra kommentar Olle.

Jag har missat förstörelsen av fornminnen från skogsbruket.

Opager

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Bäckahästen » 6 september 2015, 12:19

Ni som är utbildade arkeologer här på forumet, när anser ni att hobbydetektorister kan hjälpa den professionella arkeologin och vara en tillgång?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Carl Thomas » 8 november 2015, 18:39

Hittade denna annons om en metalldetektor som ser ut som en promenadkäpp och som kopplas till en Iphone...

http://www.okmmetaldetectors.com/produc ... cwod3OEG3g

Thomas
Historia är färskvara.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 8 november 2015, 19:19

Carl Thomas skrev:Hittade denna annons om en metalldetektor som ser ut som en promenadkäpp och som kopplas till en Iphone...

http://www.okmmetaldetectors.com/produc ... cwod3OEG3g

Thomas
En bluff som för tankarna till Majvor Östergrens Electroscope. Trollolo?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Carl Thomas » 8 november 2015, 21:25

Varför är det en bluff?

Thomas
Historia är färskvara.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige?

Inlägg av Olle » 8 november 2015, 21:44

Carl Thomas skrev:Varför är det en bluff?

Thomas
Hur menar du? Om du inte enbart förlitar dig på tillverkarens egna broschyrer borde det vara uppenbart att företaget livnär sig på bedrägerier. Samma upplägg och affärsidé som tillverkaren av den elektroniska slagrutan, som bevisligen lyckades lura inflytelserika svenska arkeologer (Se Rundkvist 2008 för skrämmande läsning).
"Året innan, 1990, prövade de annars mycket sansade forskarna Majvor Östergren och Jonas Ström instrumentet Electroscope för Riksantikvarieämbetets räkning. De konstaterade att instrumentet var uppbyggt efter slagruteprincipen men bedömde ändå att det kan praktiskt lokalisera ädelmetall på större avstånd, d v s flera hundra m (Östergren 1991). Östergren sammanfatta de att Electroscope i dess dåvarande utförande var svårarbetat och vindkänsligt, men att det med tiden skulle kunna utvecklas och bli utomordentligt farligt för vårt fornlämningsbestånd. Så blev det inte. Electro-scope är i själva verket metallsökarvärldens motsvarighet till magnet armband och foliehattar. Instrumenttypen kallas LRL, long range locators, och de är verkligen slagrutor: fullständigt verkningslösa. Det finns ingen fungerande slagruteprincip (Jerkert 2005)."

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige

Inlägg av Carl Thomas » 8 november 2015, 23:06

Olle, jag vet ingenting om metallsökare, jag har aldrig använt en bärbar sådan. Därav min fråga.

Vad jag såg på bilderna var en käppliknande sak som, enligt tillverkaren, kunde hitta metall under markytan. Det tycker jag är lite skrämmande eftersom det som ser ut som en promenerande person i verkligheten kan vara en lyckosökare som letar efter fornfynd.

Du skriver att det är bluff. Jag respekterar naturligtvis din uppfattning - men jag vill gärna veta varför det är en bluff. Är det tekniskt omöjligt - eller är företaget känt för att bluffa sina kunder?

Thomas
Historia är färskvara.

Olle
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 maj 2015, 09:35

Re: Bör vi ändra lagen om metalldetektering i Sverige

Inlägg av Olle » 8 november 2015, 23:56

Carl Thomas skrev:Olle, jag vet ingenting om metallsökare, jag har aldrig använt en bärbar sådan. Därav min fråga.

Vad jag såg på bilderna var en käppliknande sak som, enligt tillverkaren, kunde hitta metall under markytan. Det tycker jag är lite skrämmande eftersom det som ser ut som en promenerande person i verkligheten kan vara en lyckosökare som letar efter fornfynd.

Du skriver att det är bluff. Jag respekterar naturligtvis din uppfattning - men jag vill gärna veta varför det är en bluff. Är det tekniskt omöjligt - eller är företaget känt för att bluffa sina kunder?

Thomas
Ok, drog slutsatsen att du trollade eftersom konceptet är så absurt. Ja, det är både tekniskt och praktiskt omöjligt att denna pryl kan hjälpa dina befarade lyckosökare. Att företaget även säjer "long range"-detektorer är allt vi behöver veta för att bedöma företagets trovärdighet. Det finns även skor och radiostyrda bilar med inbyggda metalldetektorer, men inte heller det är något skäl till oro. Stealth-konceptet faller platt när du inser att det finns metall inom ~varje kvadratmeter, och att dessa indikationer måste kontrolleras genom grävning.

Om du är genuint intresserad av ämnet föreslår jag att du sätter dig in i metalldetekteringens möjligheter och begränsningar. De enstaka fulsökarna i vårt land är nog (tyvärr) tillräckligt smarta för att använda fungerande teknik.

Skriv svar