Moskébygge på svenskt slagfält upprör historiker

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Moskébygge på svenskt slagfält upprör historiker

Inlägg av anganatyr » 13 oktober 2017, 17:37

https://www.expressen.se/kvallsposten/m ... istoriker/
Det har blossat upp en debatt kring det planerade moskébygget vid Fyllinge, utanför Halmstad.

Historieprofessorn Dick Harrison, vid Lunds universitet, kritiserar nu kommunen hårt – och menar att de förstör en historiskt viktig plats för Sverige.

– Vår historielöshet gör att jag skäms lite över att bo i Sverige, säger Harrison till Hallandsposten.

Sedan en tid tillbaka finns planer på ett moskébygge på kommunal mark vid Fyllebro, Fyllinge. Något som gjort att historieprofessorn Dick Harrison riktar kraftig kritik mot Halmstads kommun.

Det var på Fyllebro som det skånska kriget, 1676, vände och där Sverige lyckades behålla de södra delarna av landet. Det berömda slaget avvärjde ett danskt hot mot Göteborg.

Vid de senaste utgrävningarna på platsen gjordes fynd som pistolkulor, artilleriprojektiler och en hästsko från det svenska kavalleriet. Det är några av anledningarna till att Dick Harrison, till vardags på Lunds universitet, nu har reagerat.

– Slaget vid Fyllebro var det som vände det skånska kriget, som gjorde att Sverige lyckades behålla de här delarna av landet. Att förstöra en sådan plats genom att vräka bort jorden och sabotera möjligheterna att göra slagfältsarkeologiska undersökningar är oförsvarbart ur ett historiskt perspektiv, säger Dick Harrison, som för svenskarna är känd som "På spåret"-vinnare två gånger, till Hallandsposten.

Harrison menar vidare att det kan finnas fler fynd nedgrävda i marken – något som man i framtiden kommer att kunna utreda.

– Jag inser att Fyllebro inte är tillräckligt känt för att locka krigsturism, som de platserna, men vår historielöshet gör att jag skäms lite över att bo i Sverige, säger Harrison vidare till tidningen.

I området har det sedan tidigare byggts en trafikled, bensinmack, biltvätt och livsmedelsbutik, enligt Hallandsposten. Något som Harrison menar är ett avskräckande exempel – "bygg inte mer", som han uttrycker det.

Harrison är dock noga med att han inte har något emot själva moskébygget i sig. Till Hallandsposten säger han att han inte vill vill bli slagträ i en islamofobisk debatt:

– Just därför är jag så noga med att påpeka att jag inte alls har något emot att det byggs en moské i Halmstad. Men det hade varit tjänstefel av mig att inte bli upprörd när kommunen förstör möjligheterna att få fram en massa spännande historisk information.

Slagfältet vid Fyllebro var enligt tidningen outforskat fram till 2011, innan Netto skulle bygga en butik vid Fyllinges infart. Kommunen får drygt 1,4 miljoner kronor när marken där moskén ska byggas säljs – och eftersom slagfält inte räknas som fornlämningar är det tillåtet för kommunen att sälja marken, något som Harrison menar att kommunen utnyttjar.

Samhällsbyggnadskontoret på Halmstad kommun säger till Kvällsposten att de utgrävningar som krävs – för att kunna gå vidare med exploateringen av slagfältet – har gjorts.

– Det finns en gammal detaljplan i botten som möjliggör byggnation på det här området, och då förutsatte man att det gjordes en arkeologisk utgrävning innan man avyttrade tomten för byggnation. Och den utgrävningen har gjorts, säger Torsten Rosenqvist.

Detaljplanen har godkänts av länsstyrelsen och således kommer man att fortskrida med planerna på en byggnation.

Harrison menar att det kan finnas mer att hitta vid framtida utgrävningar, hur ser ni på det?

– Vi måste utgå från de direktiv vi får från myndigheter, sedan kan det säkert finnas andra uppgifter givetvis, men som jag ser det står detta fast tills vidare. Vi har inga andra direktiv, fortsätter Rosenqvist.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Moskébygge på svenskt slagfält upprör historiker

Inlägg av Yngwe » 13 oktober 2017, 22:50

Kollade upp lite och är förvånad över att slagfält inte skyddas, tydligen är det fysiska konstriktioner som lagen avser att skydda, inte kunskap... Hade platsen haft en uppkastad jordvall som kunde kalla skans, vore den alltså en fornlämning, men om sådan saknas så är det inget....

Sen är det ändå rätt symptomatiskt, patetiskt och sorgligt at frågn väcks just när det byggs en moské. Man kan tycka att en sådan trots allt har högre värde än en bensinmack som fick byggas utan att etablissemanget engagerade sig...

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Moskébygge på svenskt slagfält upprör historiker

Inlägg av anganatyr » 13 oktober 2017, 22:57

Att de byggde en bensinmack stod det nog inget om i tidningarna och därför var det heller ingen med kunskap om platsens betydelse som reagerade. Om det byggs en moské står det i tidningen och det hela uppmärksammas. Det är som Dick skriver, debatten får inte gå över i att handla om islamofobi utan om hur vi skall skydda sådana här platser.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Moskébygge på svenskt slagfält upprör historiker

Inlägg av dersa » 14 oktober 2017, 08:45

Är det inte fortfarande så att när det byggs på ett område med fornfynd så ska det genomföras en utgrävning innan bygget fortsätter?? I så fall borde det vara bra när det byggs, eller tänker jag fel???

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Moskébygge på svenskt slagfält upprör historiker

Inlägg av jancro » 14 oktober 2017, 12:06

I dagens Hallandsposten ger hallandsarkeologerna svar på tal .

- " Vi har tagit med oss alla spår från slaget, inget finns kvar i marken där moske'n ska stå" försäkrar Stina Tegnhed på Kulturmiljö Halland.- (HP)

- Hon visar att professor Harrysson har fel när han i det här fallet pratar om kryphål och gråzon när det gäller
vad som betraktas som fasta fornlämningar. " Redan när vi hittade saker vid utgrävningen inför Nettobutiken registrerade vi området i Fornminnesregistret som slagfältslämning Snöstorp RAÄ 114. Det området utökar vi
nu ... " - (HP)

http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.4729943

Skriv svar