Nya Fornsök

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Användarvisningsbild
Jan Owe
Inlägg: 29
Blev medlem: 1 maj 2015, 19:14

Nya Fornsök

Inlägg av Jan Owe » 3 april 2019, 08:44

Tänkte att man kunde diskutera Nya Fornsök här på forumet.
En kommentar jag har är länken: varför kan jag inte bara skriva in något i stil med "fornsok.raa.se" i webbläsaren? Nej, länken är inte intuitiv: https://app.raa.se/open/fornsok/

En annan kommentar är att jag väldigt mycket saknar möjligheten att markera att område på kartan med musen och zooma i det.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Nya Fornsök

Inlägg av Yngwe » 3 april 2019, 08:53

Jag saknar verkligen möjligheten att exportera ett sökresultat till t.ex. Google...

Användarvisningsbild
Jan Owe
Inlägg: 29
Blev medlem: 1 maj 2015, 19:14

Re: Nya Fornsök

Inlägg av Jan Owe » 6 april 2019, 23:19

Utöver några, antagligen tillfälliga, brister i funktionaliteten så är det allvarligaste med nya Fornsök att Raä-numren utgår.
Inga nya fornlämningar får nu Raä-nummer vilket påverkar alla nu pågående forskningsprojekt där Raä-nummer används och framtida hänvisningar till fornlämningar. Vill man hänvisa till rapporter/artiklar/avhandlingar m.m. där fornlämningar nämns - eller varför inte skylten vid fornlämningen - måste man i sitt nya arbete ange Raä-numret - annars känner man ju inte igen lämningen när man letar i det som redan är publicerat. Men så måste man ju också ange det nya lämningsnumret - det är ju det som är det officiella id:t framöver. Varför i all sin dar kan inte Raä-numren fortsätta finnas? Och varför ska socknarna därigenom tas bort från numren?
Alla som just nu håller på att skriva uppsatser och avhandlingar - eller bedriver längre forskningsprojekt - där fornlämningar är med som en del i materialet måste alltså nu lägga till lämningsnumret i sina tabeller, figurtexter, databaser etc.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Nya Fornsök

Inlägg av Bäckahästen » 9 april 2019, 21:53

De gamla raä-numren och socknarna ska försvinna eftersom de har med kristendomen att göra. Kristendomen som vi haft i 1000 år i detta land ska till varje pris utplånas. Kosta vad det kostar vill. Det är väl ingen nyhet. Det det kostar stora summor av våra skattepengar som kunde användas bättre inom arkeologin spelar ingen roll. Inte heller alla problem som de ändrade numren kommer att ställa till i framtida forskning spelar någon roll. Bara kristendomen och det kristna arvet suddas ut för gott. Det är skillnad på hur de fem världsreligionerna behandlas av svenska staten. :(

Användarvisningsbild
Jan Owe
Inlägg: 29
Blev medlem: 1 maj 2015, 19:14

Re: Nya Fornsök

Inlägg av Jan Owe » 17 april 2019, 16:11

Jag tror inte på en sådan konspiratorisk(?) teori. Utan jag tror att man
a) Ville ha ett unikt sätt att identifiera lämningar på, till sjöss och till lands, och socknarna var inte namnunika samt funkade inte till havs och ute i Vättern+Vänern
b) Missade att göra en konsekvensanalys

Att den nya identiteten innehåller kolon komplicerar det kanske en del i datorsammanhang - bättre hade antagligen varit "-", men det kanske fungerar.

Antag att man gjorde en konsekvensanalys, den vore intressant att studera eftersom jag inte kan förstå hur man kunde bortse från de stora kostnader det medför att byta sätt att identifiera fornlämningar på. En sak är att ha den nya identiteten i databaser, men att samtidigt ta bort "Raä-numren" det kostar ju för alla - inklusive för Raä själva. Att fortsätta (mer eller mindre) automatiskt tilldela alla "nya" fornlämningar ett Raä-nummer borde vara möjligt - och skulle oerhört underlätta för oss användare av fornlämningsinformation.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Nya Fornsök

Inlägg av Bäckahästen » 18 april 2019, 05:42

Jan Owe skrev:
17 april 2019, 16:11
Jag tror inte på en sådan konspiratorisk(?) teori. Utan jag tror att man
a) Ville ha ett unikt sätt att identifiera lämningar på, till sjöss och till lands, och socknarna var inte namnunika samt funkade inte till havs och ute i Vättern+Vänern
b) Missade att göra en konsekvensanalys

Att den nya identiteten innehåller kolon komplicerar det kanske en del i datorsammanhang - bättre hade antagligen varit "-", men det kanske fungerar.

Antag att man gjorde en konsekvensanalys, den vore intressant att studera eftersom jag inte kan förstå hur man kunde bortse från de stora kostnader det medför att byta sätt att identifiera fornlämningar på. En sak är att ha den nya identiteten i databaser, men att samtidigt ta bort "Raä-numren" det kostar ju för alla - inklusive för Raä själva. Att fortsätta (mer eller mindre) automatiskt tilldela alla "nya" fornlämningar ett Raä-nummer borde vara möjligt - och skulle oerhört underlätta för oss användare av fornlämningsinformation.
Konspiratorisk? Vad är det som är konspiratoriskt? Det var likadant för några år sedan när flera inom arkeologin och då framför allt några knutna till högskolan på Gotland, ville ändra e.Kr till e.v.t eftersom det inte ska innehålla något kristet eftersom svenska kyrkan idag är skild från staten och räknas som vilken kyrka som helst. Det går inte att sudda ut tusen år så lätt. Hela Sverige och vår kultur är påverkad av kristendomen och kristna värderingar som blivit bland annat lagar i Sverige. Månggifte är förbjudet till exempel. Det är fult att ljuga kommer från de tio budorden. Så visst finns det många som vill radera ut det kristna arvet utan att tänka på hur mycket av våra värderingar som kommer från kristendom. :|

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Nya Fornsök

Inlägg av dersa » 19 april 2019, 08:38

Bäckahästen, är det din egen teori eller har du läst detta någonstans??

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Nya Fornsök

Inlägg av Bäckahästen » 19 april 2019, 08:53

dersa skrev:
19 april 2019, 08:38
Bäckahästen, är det din egen teori eller har du läst detta någonstans??
Det ställe som jag först kommer att tänka på är en tidningsartikel av Lars Adaktusson, men detta finns omskrivet på flera ställen om det kristna arvet.
https://www.gp.se/debatt/våra-värdering ... -1.3640474

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Nya Fornsök

Inlägg av Bäckahästen » 19 april 2019, 09:07

När vi kommer till e.v.t så har jag följt debatten i flera böcker, men hittar tyvärr bara en wiki-artikel om det på nätet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vår_tideräkning

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Nya Fornsök

Inlägg av dersa » 19 april 2019, 20:17

Bäckahästen, ingenstans i artikeln framgår det att Adaktusson diskuterar raä-numren, så gissar att det hela är din egna tolkning. Finns det någon som kan länka till en sida som förklarar varför ändringen genomförs???

Skriv svar