Religion på museum?

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Religion på museum?

Inlägg av karlfredrik » 23 februari 2019, 23:08

Gott kan auch in Museum lenen
Man kan även finna Gud på museum
hade tyska STERN som rubrik på 1970-talet, där vi såg folk knäböja framför ikonerna på Ateistmusedet i dåvarande Leningrad, nu ST Petersburg.

Som "munk" har jag fundrat på detta på jobbet. Eftersom frågan gäller 1100-tal menar jag att det är korrekt att återge hur kristna tänkte då, men inte diskutera religion i nutida kontex. I princip diskuterar jag aldrig religion, det är upp till var och en att tolka bibeltexterna.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Religion på museum?

Inlägg av Jerrark » 21 juni 2019, 10:43

Intressant ide med ett ateistmuseum. Kanske skulle vara en idé, ett forum där ateister kan framföra hur de ser på religion och därtill kopplade frågor. Också ateismens historia och dess olika varianter kunde belysas.

Ett sådant museum skulle ju vara okontroversiellt i Sverige, men i t ex USA kunde det nog väcka stor debatt.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Religion på museum?

Inlägg av Bäckahästen » 21 juni 2019, 19:40

Jerrark skrev:
21 juni 2019, 10:43
Intressant ide med ett ateistmuseum. Kanske skulle vara en idé, ett forum där ateister kan framföra hur de ser på religion och därtill kopplade frågor. Också ateismens historia och dess olika varianter kunde belysas.

Ett sådant museum skulle ju vara okontroversiellt i Sverige, men i t ex USA kunde det nog väcka stor debatt.
För att inte tala om de muslimska länderna. :D

Skriv svar