Grottan på Mjältön

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Grottan på Mjältön

Inlägg av Starkodder » 18 oktober 2021, 07:13

Jag hade en konstig dröm i natt: jag var i en grotta på Mjältön, som är Sveriges högsta ö, och som ligger i Ångermanland. Det var en sorts arkeologisk utflykt, för grottan hade fungerat som kyrka under en viss tid, det framgick i drömmen. Inte mycket mer med det, men var tvungen att kolla ön, och minsann...det finns en grotta på ön. Ingenting jag visste om.

Jag har aldrig varit där, och har ingen relation till ön annat än att jag vet att den finns. Så frågan är om jag bakat ihop ön i drömmen med någon annan grotta som har fungerat som kyrka med gudstjänst under en period. Finns det någon sammanställning på sådana platser i Sverige?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Grottan på Mjältön

Inlägg av Yngwe » 18 oktober 2021, 12:28

Kul!

Visst har vi väl haft uppe det tidigare, att grottor ibland kallas just kyrka.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Grottan på Mjältön

Inlägg av Starkodder » 18 oktober 2021, 15:57

Yngwe skrev:
18 oktober 2021, 12:28
Kul!

Visst har vi väl haft uppe det tidigare, att grottor ibland kallas just kyrka.
Enda exemplet jag känner till är Trollkyrka i Tiveden. Återkommer när jag hittat nån bild på grottan på Mjältön.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Grottan på Mjältön

Inlägg av Jerrark » 18 oktober 2021, 16:18

Starkodder skrev:
18 oktober 2021, 07:13
Jag har aldrig varit där, och har ingen relation till ön annat än att jag vet att den finns. Så frågan är om jag bakat ihop ön i drömmen med någon annan grotta som har fungerat som kyrka med gudstjänst under en period. Finns det någon sammanställning på sådana platser i Sverige?
Det förekom möjligtvis inga får i din dröm? Enligt en gammal sägen skall en grupp rövare ha fört stulna får till Mjältön, men till slut angreps de (rövarna alltså) av uppretade bybor som dräpte dem allihop.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Grottan på Mjältön

Inlägg av Starkodder » 18 oktober 2021, 17:07

Jerrark skrev:
18 oktober 2021, 16:18
Starkodder skrev:
18 oktober 2021, 07:13
Jag har aldrig varit där, och har ingen relation till ön annat än att jag vet att den finns. Så frågan är om jag bakat ihop ön i drömmen med någon annan grotta som har fungerat som kyrka med gudstjänst under en period. Finns det någon sammanställning på sådana platser i Sverige?
Det förekom möjligtvis inga får i din dröm? Enligt en gammal sägen skall en grupp rövare ha fört stulna får till Mjältön, men till slut angreps de (rövarna alltså) av uppretade bybor som dräpte dem allihop.
Nej tyvärr. En grupp på besök i grottan som då sades ha varit en kyrka. Vad det nu innebär...

Har varit på Skuleberget en gång och där lär det också finnas en otillgänglig grotta, förmodligen helt utan kyrkliga ingredienser.

Skriv svar