Bengans historiasidor

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:30

"Bengans" sidor...
Svear äga konung att taga och så vräka · han skall med gisslan ovan fara och är rättslös i · Östergötland · då skall han sända sändemän till alla götars ting · då skall lagmannen gisslan skifta · två sunnan av landet och två nordan av landet · sedan skola fyra andra män av landet följa med dem · de skall alla mot Junabäck fara · östgötarna gisslan ska kungen följa och vittne bära att han är så inländsk som lagen deras säger · då skall alla götars ting igen honom nämna då han till ting kommer.
Här har "Bengan" helt missat att det i texten finns en text med annan färg och är tänkt att läsas för sig själv och som en rubrik till resten av texten. Detta framgår klart och tydligt om man använder sig av vanliga referensböcker. "Detta är rättlösa balken" står det i rött och ska inte tas med när resten av texten ska läsas.
En bättre bild där textfärgsskillnanderna verkligen framgår är http://www.kb.se/Bilder/Samlingarna/han ... r_stor.jpg
(det understrukna i "Bengans" text ska bort eller i alla fall förklaras).

Sedan följer:
Läser man översättningar till nusvenska av denna text så har man länge menat att 'ovan fara' skall läsas 'fara ner (från Uppland)', vilket förefaller vara en smula märkligt, något Uppsala, Mora stenar eller annan plats belägen Nordanskogs nämns inte. Diskussionerna bottnar i hur man skall tolka äldre tiders uppgifter om vilka som skulle räknas som svear - om alla nordost om Danmark var svear (svenskar), eller om man skiljde på svear och götar.

Det förefaller annars mer som att man här i denna västgötarnas lag beskriver hur man väljer kung i Västergötland, och att denne därpå hade att bege sig norrut, norr om Vättern där östgötarna möter upp. Den västgötska gisslan intygar att det är den valde kungen som anländer, varefter gisslan byts ut mot två östgötar från söder och två från norr vilka tillsammans med kungen från Västergötland beger sig till Junabäck (uinabäk) vid Jönköping. Där på tinget svär han för de östra götarna att han kommer att följa lagen, och är så kung över Västergötland och Östergötland. Denna kungsgata gick alltså medsols runt ett Göta rike, runt Vättern med kungarnas Visingsö. Notera att inte heller smålänningarna omnämns.
På samma sidor återfinns:
I Upplandslagen från 1296 och Södermannalagen från 1327 beskrivs färdvägen för eriksgatan för första gången: Från Uppsala rider man till Strängnäs där sörmlänningarna möter, sedan till Svintuna där östgötarna tar emot, ner till Holaved (ett skogsområde) och smålänningarna, därifrån till Junabäck och västgötarna som för det kungliga följet upp till Ramundeboda där närkingarna möter, därifrån till Oppboga bro och de väntande västmanlänningarna, sedan till Östensbro där upplänningarna står och väntar på att följa kungen tillbaka till Uppsala. Resan gick således medsols, och stod fastställd i den östgötske Magnus Erikssons allmänna landslag från 1335.
Förstår inte riktigt vilken version som "Bengan" vill lyfta fram eller ens tror på.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 09:31

Nio egna inlägg flyttade, klart slut.

Användarvisningsbild
Tinget
Inlägg: 62
Blev medlem: 3 augusti 2016, 14:46

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av Tinget » 29 augusti 2016, 11:14

Utmärkt!

Tar nu bort inlägg ur tråden Runor och översättning på 1500-talet

/Tinget

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av Kungsune » 29 augusti 2016, 11:30

MrB, Jag får säga att jag håller med om flera av bristerna som du framhåller.
Nu är det ju iofs ingen samhällsbärande institution som ligger bakom sidan utan en privatperson som dessutom presenterar sig med att säga att sidan innehåller hans privata tankegångar. Då får man kliva tillbaks lite. Samtidigt kan jag också känna att det är lite komiskt hur mycket dessa brister känns igen från andra historieförmedlare. Ex Lars Gahrns avhandling "Förhållandet mellan svear och götar”. Han bara råkade glömma flera centrala källor. Därför lever debatten än idag.
Man underlåter medvetet att presentera besvärande källor som motsäger den egna tesen. Man har en agenda. Kanske är det så att även sådana här enkelspåriga motviktsspår behövs för att man ska kunna balansera fram en mer objektiv forskning? Det vore orimligt att ensidigt skylla denna problematik på amatörer eller västgötaskola. Det är ett allmänt felande. På så vis kan man konstatera att även dina inlägg följer samma problematik. Man kan lätt jämföra Mac Keys Ubsola-Ledsjö med Mats G Larssons invasionsstyrkor på sveautposter i Västergötland. Man kan jämföra Holger Bengtssons "Svia Kind" konstruktion med Lars Gahrns latinöversättningar. Då ser man att skillnaderna är överdrivna. Ffa inser man att det finns ganska många lokalpatrioter i båda falangerna.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 11:53

Tinget skrev:Utmärkt!

Tar nu bort inlägg ur tråden Runor och översättning på 1500-talet

/Tinget
Jag försöker men får meddelandet "Du kan endast ta bort inlägg som inte har besvarats".
Kan Tinget hjälpa till och ta bort mina nio inlägg i runstenstråden eller berätta mer om hur jag kan göra det själv?

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 12:14

Kungsune skrev:MrB, Jag får säga att jag håller med om flera av bristerna som du framhåller.
Nu är det ju iofs ingen samhällsbärande institution som ligger bakom sidan utan en privatperson som dessutom presenterar sig med att säga att sidan innehåller hans privata tankegångar. Då får man kliva tillbaks lite. Samtidigt kan jag också känna att det är lite komiskt hur mycket dessa brister känns igen från andra historieförmedlare. Ex Lars Gahrns avhandling "Förhållandet mellan svear och götar”. Han bara råkade glömma flera centrala källor. Därför lever debatten än idag.
Man underlåter medvetet att presentera besvärande källor som motsäger den egna tesen. Man har en agenda. Kanske är det så att även sådana här enkelspåriga motviktsspår behövs för att man ska kunna balansera fram en mer objektiv forskning? Det vore orimligt att ensidigt skylla denna problematik på amatörer eller västgötaskola. Det är ett allmänt felande. På så vis kan man konstatera att även dina inlägg följer samma problematik. Man kan lätt jämföra Mac Keys Ubsola-Ledsjö med Mats G Larssons invasionsstyrkor på sveautposter i Västergötland. Man kan jämföra Holger Bengtssons "Svia Kind" konstruktion med Lars Gahrns latinöversättningar. Då ser man att skillnaderna är överdrivna. Ffa inser man att det finns ganska många lokalpatrioter i båda falangerna.
Ja det är en privatperson. Men en privatperson med en sida som når väldigt många. Då får man nog tåla kritik. Framför allt om man idag fortsätter med att lyfta fram teorier eller liknande som sedan länge är motbevisade eller som inte går att återfinna i vedertagen referenslitteratur.

Jag har inte riktigt nått fram till Lars Gahrns och Mats G Larssons böcker ännu. Jag har givetvis läst något i några böcker men inget mer djupdykande. Min spontana reaktion på det jag hittills läst blev nog ungefär som din att även de verkar vara ganska fokuserade på vissa spår/uppslag kanske och kanske inte alltid så öppna och ödmjuka när det gäller andra spår/uppslag.

Lars Gahrn, lokalpatriot?
Jag skulle nog inte kalla en person född i Götaland och verksam i Götaland för en lokalpatriot. Snarare en "västergöt" som tröttnat på alla "stolligheter" inom den så kallade "Västgötaskolan" och kanske just därigenom tagit i extra mycket i sin kritik och eventuellt samtidigt bortsett ifrån alla "matnyttigheter" kommande ifrån samma skola.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av Kungsune » 29 augusti 2016, 12:37

Han kanske är född i Göteborg men varifrån hade hans föräldrar nyligen flyttat? Jo, Uppland.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av Carl Thomas » 29 augusti 2016, 12:49

MrB,

Jqg tror nog att om du, som Wadbring har gjort, skriver ett antal hundra sidor om den syn du har på Sveriges historia så kommer det att finnas en hel del saker som folk kommer att slå ned på.

Thomas
Historia är färskvara.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 19:57

Carl Thomas skrev:MrB,

Jqg tror nog att om du, som Wadbring har gjort, skriver ett antal hundra sidor om den syn du har på Sveriges historia så kommer det att finnas en hel del saker som folk kommer att slå ned på.

Thomas
Kvantitet före kvalitet med andra ord. Inte så lyckat alla gånger. Hellre ett mindre material med få faktafel än ett omfattande material med alltför många faktafel.
Efter alltför många sidor kan det nog vara svårt för att inte säga tråkigt att gå tillbaka och rätta till eller snygga till saker och ting.

Om jag själv hade varit lika produktiv som Wadebring.

Då kan jag bara tro och hoppas att jag hade undvikit alltför många rena rama faktafel (målet är väl exakt noll faktafel men detta kan nog vara svårt utan en oberoende granskare).

Då kan jag bara tro och hoppas att jag hade gjort mycket för att redovisa varje mening med en not eller referens (kanske längst ner på sidan så att inte texten blir så sönderhackad).

Då kan jag bara tro och hoppas att jag hade gjort mycket för att inte fastna i fällan att gång på gång på gång försöka förminska eller förlöjliga betydelsen av ett område bara i syfte att då automatiskt förhöja eller förhärliga betydelsen av ett annat område.
Varje område och dess betydelse kan väl få stå på egna ben!
(Kanske detta är svårt med tanke på hur hetsig olika debatter har varit och fortarande är).

Vad jag definitivt inte alls under några omständigheter skulle göra är att förflytta en ort i ett landskap till ett annat landskap.
Att ägna sig åt historieförfalskning eller liknande genom att till exempelvis förflytta hela Skara eller Varnhem till Uppland varför skulle jag göra detta?
Återigen, låt platserna ligga kvar där de ligger när de är uppenbart var de ligger eller låg.
(Det finns dock fortfarande platser som definitivt kan diskuteras var de verkligen låg, men observera ordet "diskuteras").

Avslutningsvis, det går väl bra att använda nästan vilken uppgift som helst ur nästan vilken bok (eller liknande) som helst men inte utan någon tydlig "förvarning"/"markering" om materialets status eller någon slags egen öppen diskussion.
(Detta skulle nog vara väldigt svårt i vissa fall men blir det för svårt för man väl strunta i att ta in materialet).

Men att det är en konst och en utmaning att skriva därom råder ingen tvekan.

Jag önskar att jag hade förmågan men har lite svårt att behålla både intresse och fokus under allt för lång tid. :(

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Bengans historiasidor

Inlägg av MrB » 29 augusti 2016, 20:19

Kungsune skrev:Han kanske är född i Göteborg men varifrån hade hans föräldrar nyligen flyttat? Jo, Uppland.
Där ser man. Skulle ju kunna vara en delförklaring. Jag kan i och för sig bara hoppas att det är främst andra mer intellektuella faktorer som spelar roll för hans partsinlagor men jag måste nog läsa flera av hans böcker mer i detalj först.

Skriv svar