Landdrag med båtar

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av anganatyr » 15 februari 2023, 21:26

Båt mitt i forsen vid Kalix. I väglösa Norrland levde kunskapen kvar längre än i södra Sverige. Det gäller att kunna läsa vattnet.
Bild

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4941
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Yngwe » 15 februari 2023, 21:33

Det är fina bilder av den franska fotografen. Jag hittade arkivet får några år sedan och ser dom som bevis på att min gamla hypotes var rätt. Sätt påståendet att Mörrum var ofarbar i relation till det bilderna visar.


I Kanada håller paddlare traditioner och gamla rutter vid liv. Se till exempel filmer från The Passionate Paddler särskilt serien The Portage Project

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av anganatyr » 15 februari 2023, 21:37

Ja, det är verkligen ett intressant ämne.

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av anganatyr » 15 februari 2023, 21:39

Så här kan man också transportera en båt över land där det är svår och mjuk sand.
Bild

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av anganatyr » 17 februari 2023, 12:39

Här är en liten film om flottning där de visar rodd i fors och landdrag med båtarna förbi fall i älven. Verkligen roligt att det finns bevarat på film och allt med träbåtar.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Valdemar » 17 februari 2023, 13:53

Fantastisk film! Den båttyp som nämns i Äldre Västgötalagen kallas ”Tågbända”. Det finns stor möjlighet att dessa båtar liknade dem i filmen.

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av anganatyr » 17 februari 2023, 17:57

Valdemar skrev:
17 februari 2023, 13:53
Fantastisk film! Den båttyp som nämns i Äldre Västgötalagen kallas ”Tågbända”. Det finns stor möjlighet att dessa båtar liknade dem i filmen.
Tack för informationen Valdemar.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4941
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Yngwe » 18 februari 2023, 10:15

Man kan nog fundera över själva namnet, tågbända.. det låter ju onekligen som något man drar...

Carl Thomas
Inlägg: 2159
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Carl Thomas » 2 mars 2023, 23:24

Tåg är ett gammalt namn för rep, hur gammalt ordet är vet jag inte. Någon som vet?

Bända har vi kvar som namn, vi bänder ju än idag.

En tanke kag haft länge är att anvönda en A-ram när man drar skepp. A-ramar både lyfter och drar, man bänder fram skeppet med hjälp av A-ramen - och rep/tåg.

A-ramens höjd bestämmer vikten man lyfter. Grundtanken är att det är betydligt lättare att flytta en A-ram än att flytta ett skepp.
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4941
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Yngwe » 3 mars 2023, 19:32

När man drar en båt med rep från stranden, så kallas det att "tåga". Bända, från band, ungefär att spänna eller böja eller kanske ta spjärn.

Tågbända passar alltså utmärkt på ett båtdrag!

Skriv svar