Landdrag med båtar
Re: Landdrag med båtar
Båt mitt i forsen vid Kalix. I väglösa Norrland levde kunskapen kvar längre än i södra Sverige. Det gäller att kunna läsa vattnet.

Det är fina bilder av den franska fotografen. Jag hittade arkivet får några år sedan och ser dom som bevis på att min gamla hypotes var rätt. Sätt påståendet att Mörrum var ofarbar i relation till det bilderna visar.
I Kanada håller paddlare traditioner och gamla rutter vid liv. Se till exempel filmer från The Passionate Paddler särskilt serien The Portage Project
I Kanada håller paddlare traditioner och gamla rutter vid liv. Se till exempel filmer från The Passionate Paddler särskilt serien The Portage Project
Ja, det är verkligen ett intressant ämne.
Så här kan man också transportera en båt över land där det är svår och mjuk sand.

Här är en liten film om flottning där de visar rodd i fors och landdrag med båtarna förbi fall i älven. Verkligen roligt att det finns bevarat på film och allt med träbåtar.
Fantastisk film! Den båttyp som nämns i Äldre Västgötalagen kallas ”Tågbända”. Det finns stor möjlighet att dessa båtar liknade dem i filmen.
Man kan nog fundera över själva namnet, tågbända.. det låter ju onekligen som något man drar...
-
Carl Thomas
Tåg är ett gammalt namn för rep, hur gammalt ordet är vet jag inte. Någon som vet?
Bända har vi kvar som namn, vi bänder ju än idag.
En tanke kag haft länge är att anvönda en A-ram när man drar skepp. A-ramar både lyfter och drar, man bänder fram skeppet med hjälp av A-ramen - och rep/tåg.
A-ramens höjd bestämmer vikten man lyfter. Grundtanken är att det är betydligt lättare att flytta en A-ram än att flytta ett skepp.
Bända har vi kvar som namn, vi bänder ju än idag.
En tanke kag haft länge är att anvönda en A-ram när man drar skepp. A-ramar både lyfter och drar, man bänder fram skeppet med hjälp av A-ramen - och rep/tåg.
A-ramens höjd bestämmer vikten man lyfter. Grundtanken är att det är betydligt lättare att flytta en A-ram än att flytta ett skepp.
Historia är färskvara.
När man drar en båt med rep från stranden, så kallas det att "tåga". Bända, från band, ungefär att spänna eller böja eller kanske ta spjärn.
Tågbända passar alltså utmärkt på ett båtdrag!
Tågbända passar alltså utmärkt på ett båtdrag!