När kom samerna till Skandinavien?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 1 januari 2018, 21:30

Jag har precis sett en intressant dokumentär på SVT om samerna. Är det någon person som vet när samerna kom till Skandinavien från Volgaområdet? :D

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Daler » 1 januari 2018, 21:55

I korthet.
Jägare-samlare drar norrut mot Skandinavien. Dessa blir förfäder/förmödrar till både samer och icke-samer (dvs. vi alla med djupa rötter i Sverige och dess grannländer). Skillnaden mellan samer och icke-samer har mycket med spridningen av agrikultur samt spridningen av språket att göra. De i södra Skandinavien beblandas med de inkommande bönderna och senare med de som kommer med indoeuropeiskan. Samernas förfäder/förmödrar beblandar sig inte med dessa i alla fall inte lika mycket men däremot beblandar man sig med östliga jägar-samlar-populationer under årens lopp.
Om detta nu kan stämma så är vi alla ättlingar till urpsrungsbefolkningen. Att samerna och få andra fått statusen urfolk är egentligen bara en politisk markering som förmodligen rimmar väldigt dåligt med nutida forskningsreslutat.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Opager » 1 januari 2018, 22:08

Mitt minne från Karin Bojs bok " Svenskarna och deras fäder - de senaste 11 000 åren" säger kring år 0.

Opager

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 1 januari 2018, 22:14

År 0 sa de i dokumentären också. :D Varför klassas de då som ursprungsbefolkning?

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av dersa » 1 januari 2018, 22:24

Det är väl FN som satt en definition på ursprungsbefolkning som Sverige följer??

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Daler » 2 januari 2018, 03:48

Opager skrev:Mitt minne från Karin Bojs bok " Svenskarna och deras fäder - de senaste 11 000 åren" säger kring år 0.Opager
Boken berör fädernet (Y-DNA) men som bekant behövs det ju också kvinnor för att det ska bli till en avkomma. En del av de nu levande samernas Y-DNA kan säkert ha kommit in österifrån för ett par tusen år sedan. Men alla andra grenar? Sätter mina fem ören på att de liksom vi andra härstammer till stor del från den tidiga jägar-samlar-kulturen.

Här en bild som har med hela DNA:t att göra. Studie från 2011 men då finska samer. Finns säkert en lång rad andra studier.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/core/lw/2. ... 0179f2.jpg
(Figur 2, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3062008/)

Jag kan ha fel men jag tolkar det bruna i bilden som jordbrukarrelaterat (Mellanöster, södra Europa), det gröna som jägar-samlar-relaterat (Europa), det orange som det östliga (Asien).

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Daler » 2 januari 2018, 04:23

En internetsida som hävdar att "Saami not descended from Swedish Hunter-Gathers". Se http://scienceblogs.com/gnxp/2009/09/24 ... m-swedi-1/

Kan det ändå vara så att samernas förfäder har flyttat in under senare tider?

Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Karl » 2 januari 2018, 06:23

Mattias Jakobsson (ATLAS) och Lars Gyllensten håller i tv-programmet fram en östlig migrationsvåg in i fennoskandien som sker för 2500 år sedan. Det verkar stämma tidsmässigt språkhistoriskt. Och sammanfaller också med nya kulturuttryck i det arkeologiska materialet: den samiska kåtaformen, samisk ornamentik, björnbegravningar mm.
Väldigt intressant dokumentär, på flera sätt:
https://urplay.se/program/203237-samern ... er-i-sapmi

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Bäckahästen » 3 januari 2018, 05:56

Karl skrev:Mattias Jakobsson (ATLAS) och Lars Gyllensten håller i tv-programmet fram en östlig migrationsvåg in i fennoskandien som sker för 2500 år sedan. Det verkar stämma tidsmässigt språkhistoriskt. Och sammanfaller också med nya kulturuttryck i det arkeologiska materialet: den samiska kåtaformen, samisk ornamentik, björnbegravningar mm.
Väldigt intressant dokumentär, på flera sätt:
https://urplay.se/program/203237-samern ... er-i-sapmi
Det är 500 år tidigare dvs 500 fKr som samerna anlände till Skandinavien. Då fanns det redan sedan länge jordbrukare här. Jag har inget emot samer eller samisk kultur, men jag tycker det är fel att de skall kallas urbefolkning när de inte är mer urbefolkning än någon annan är. :)

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: När kom samerna till Skandinavien?

Inlägg av Daler » 3 januari 2018, 06:23

Bäckahästen skrev:
Karl skrev:Mattias Jakobsson (ATLAS) och Lars Gyllensten håller i tv-programmet fram en östlig migrationsvåg in i fennoskandien som sker för 2500 år sedan. Det verkar stämma tidsmässigt språkhistoriskt. Och sammanfaller också med nya kulturuttryck i det arkeologiska materialet: den samiska kåtaformen, samisk ornamentik, björnbegravningar mm.
Väldigt intressant dokumentär, på flera sätt:
https://urplay.se/program/203237-samern ... er-i-sapmi
Det är 500 år tidigare dvs 500 fKr som samerna anlände till Skandinavien. Då fanns det redan sedan länge jordbrukare här. Jag har inget emot samer eller samisk kultur, men jag tycker det är fel att de skall kallas urbefolkning när de inte är mer urbefolkning än någon annan är. :)
Fast det var nog bara en del av samernas förfäder/förmödrar som kom då. Alla de som de parade sig med där uppe I norr och som bott eller vandrat runt där I tusentals år tidigare, ska inte dessa räknas in? Som jag ser det härstammar vi alla från den ursprungliga befolkningen, både samer och icke-samer. Att samerna kallas för urfolk är väl främst politik men kanske också pga av att man sett deras ekonomi som mer ursprunglig. Jag tycker heller inte om när lagar gör skillnad på folk och folk (ursprungsfolk, samers rättigheter, hets mot folkgrupp med mera). Vi ska väl alla vara lika för lagen. (Men visst det kunde ju ha sett bättre ut under historiens lopp och idag också. Många som farit illa och far illa).

Skriv svar