Sida 1 av 1

Fartygsspärr i Blekinge

Postat: 3 februari 2018, 07:56
av Micko
Hittade i våras en fartygsspärr från skelskiftet 1700-1800.
Att den funnits där någonstans var dokumenterat men ingen hade tidigare hittat platsen. Det största fartyget var fregatten Sprengtporten som faktiskt finns på frimärke eftersom det var hon som tog våra första nybyggare till vår enda koloni StBartolomeus. Sedan finns där två mindre vrak, ett är en bombkitz som heter Tordön. Det tredje vraket har jag ännu inget namn på. Någon här som är duktig?
I varje ände av spärren finns en stor stenkista.
Funderar ofta på hur dessa spärrar användes i praktiken, var dom i fredstid utmärkta så att man kunde passera mellan med fiskebåtar, vad tjände stenkistorna till - var dom under ytan eller stack det upp torn/bryggor för bemanning?

Re: Fartygsspärr i Blekinge

Postat: 4 februari 2018, 08:00
av anganatyr
Verkligen intressant det du hittat.
https://www.svd.se/vrakfynd-i-karlskronas-inlopp

Re: Fartygsspärr i Blekinge

Postat: 4 februari 2018, 08:02
av anganatyr
Det finns mycket skrivet om ditt fynd.
http://www.sydostran.se/karlskrona/har- ... ta-vraket/

Re: Fartygsspärr i Blekinge

Postat: 4 februari 2018, 08:04
av anganatyr
Riktigt bra att du anmäler allt till Länsstyrelsen. Det är det inte alla som gör.
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ ... 4860643.ab

Re: Fartygsspärr i Blekinge

Postat: 4 februari 2018, 08:09
av anganatyr
Länstyrelsens uppgifter om spärren.
http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/Sv ... ittad.aspx

Re: Fartygsspärr i Blekinge

Postat: 4 februari 2018, 13:39
av Micko
Tack!
Ja det var nog mitt bästa historiska fynd. Själva dykningen där är väl inte den bästa - mycket gyttja och mest ”massa plockepin”.
Mitt intresse är själva letandet, att vara på havet och att undersöka fynden genom dyk och arkiv och fundera på historien. Sedan är det kanon att få hjälp med fakta från de som kan detta.

Re: Fartygsspärr i Blekinge

Postat: 4 februari 2018, 16:14
av anganatyr
Micko skrev:Tack!
Ja det var nog mitt bästa historiska fynd. Själva dykningen där är väl inte den bästa - mycket gyttja och mest ”massa plockepin”.
Mitt intresse är själva letandet, att vara på havet och att undersöka fynden genom dyk och arkiv och fundera på historien. Sedan är det kanon att få hjälp med fakta från de som kan detta.
Men själva letandet är ju också en väldigt viktig del i processen, en del som det ofta varken finns tid eller pengar till. Därför tycker jag att det du gör är väldigt värdefullt och jag hoppas att du fortsätter med denna hobby.