Fartygsspärr i Blekinge
Postat: 3 februari 2018, 07:56
Hittade i våras en fartygsspärr från skelskiftet 1700-1800.
Att den funnits där någonstans var dokumenterat men ingen hade tidigare hittat platsen. Det största fartyget var fregatten Sprengtporten som faktiskt finns på frimärke eftersom det var hon som tog våra första nybyggare till vår enda koloni StBartolomeus. Sedan finns där två mindre vrak, ett är en bombkitz som heter Tordön. Det tredje vraket har jag ännu inget namn på. Någon här som är duktig?
I varje ände av spärren finns en stor stenkista.
Funderar ofta på hur dessa spärrar användes i praktiken, var dom i fredstid utmärkta så att man kunde passera mellan med fiskebåtar, vad tjände stenkistorna till - var dom under ytan eller stack det upp torn/bryggor för bemanning?
Att den funnits där någonstans var dokumenterat men ingen hade tidigare hittat platsen. Det största fartyget var fregatten Sprengtporten som faktiskt finns på frimärke eftersom det var hon som tog våra första nybyggare till vår enda koloni StBartolomeus. Sedan finns där två mindre vrak, ett är en bombkitz som heter Tordön. Det tredje vraket har jag ännu inget namn på. Någon här som är duktig?
I varje ände av spärren finns en stor stenkista.
Funderar ofta på hur dessa spärrar användes i praktiken, var dom i fredstid utmärkta så att man kunde passera mellan med fiskebåtar, vad tjände stenkistorna till - var dom under ytan eller stack det upp torn/bryggor för bemanning?