Landdrag med båtar

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Yngwe » 23 oktober 2015, 23:06

Det känns knappast som Ledungen har med det att göra. Jag kan inte se något scenario där ett drag där skulle ge någon fördel. Det handlar snarast om en lokal anläggning för folk som vill slippa omvägen runt udden....

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Bäckahästen » 24 oktober 2015, 11:02

Yngwe skrev:Det känns knappast som Ledungen har med det att göra. Jag kan inte se något scenario där ett drag där skulle ge någon fördel. Det handlar snarast om en lokal anläggning för folk som vill slippa omvägen runt udden....
Men borde inte det samma gälla ledungsskeppen? De borde också vilja slippa omvägen runt udden. Att vara snabbast från punkt A till punkt B är av stor betydelse i krig.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Yngwe » 24 oktober 2015, 11:28

Det bygger ju på att Ledungen skulle ha en "bas" just där och det skulle ju vara bakvänt om det krävde omfattande arbeten för att fungera när det finn sså många alternativ som inte kräver det.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Bäckahästen » 25 oktober 2015, 11:00

Det är en sak jag har funderat på och inte förstår. Varför göra allt detta arbete och göra en dragränna om det går så bra att dra båtarna på lunnar? Jag förstår inte vad som motiverar allt detta arbete.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av anganatyr » 25 oktober 2015, 13:08

Bäckahästen skrev:Det är en sak jag har funderat på och inte förstår. Varför göra allt detta arbete och göra en dragränna om det går så bra att dra båtarna på lunnar? Jag förstår inte vad som motiverar allt detta arbete.
Om jag har förstått saken rätt så är tex dragrännorna vid Arlanda flygplats byggda för att det är en brant ås mellan de vatten som båtarna skall flyttas mellan. Det är alltså näst intill omöjligt att putta upp en båt på lunnar där. Dragrännorna slutar dessutom på var sida av självatoppen av åsen. Därför tror man att det funnits någon form av draganordning för att dra upp båtarna med hjälp av rep i toppen av åsen (kanske som ett ankarspel på senare tiders större skepp).
Vad det gäller den mycket djupare dragrännan vid Fållnäs så är höjdskillnaden endast 0,5 meter från ena änden till den andra. Rännan är dessutom mycket djupare och lite bredare. Här verkare man ha dragit större båtar (kanske även mindre skepp). Dragrännan gör då att båtens tyngdpunkt blir lägre och inte välter, samtidigt som rännan styr båten i den riktning man vill. Här har troligen oxar på var sida om rännan dragit större båtar med lasten kvar i båten och på så vis sparat tid och arbete. Allt är givetvis hypoteser och på detta område skulle verkligen fler praktiska experiment behöva göras för att utesluta vad som kan göras och vad som inte kan göras.

Som en fotnot kan jag lägga till en hypotes om dragrännan i Fållnäs som är mycket spekulativ (jag tror inte själv på denna hypotes). Det är att de drog upp båtarna i rännan med last, besättning och allt. Sedan hissade de segel som då drev båten framåt i rännan (som alltså är utan vatten men med stockar på båda sidor i ett V).

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Bäckahästen » 25 oktober 2015, 20:48

Rent spontant tycker jag att det ändå verkar vara väldigt mycket arbete att bygga en dragränna.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Yngwe » 25 oktober 2015, 21:41

Fållnäs ränna går ju i logisk riktning, mot bygdecentrum runt Sorunda. Den bör kunna förklaras i ett lokalt perspektiv alltså. Och grävande av rännan är ändå betydligt mindre arbete än att bygga och underhålla en riktig väg.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Bäckahästen » 26 oktober 2015, 05:46

Det har du i och för sig rätt i. Att bygga en väg där häst och vagn kan ta sig fram är ett oerhört projekt med alla stenar, stubbar, rötter mm som skall bort. Och vid åar och bäckar skall broar byggas och underhållas. Men ändå, varför en dragränna? Varför inte bara lägga ut lunnar att dra båtarna på? Jag förstår fortfarande inte fördelen med allt detta arbete vid Fållnäs. Är det för brant som de dragrännorna i närheten av Arlanda så förstår jag. Då finns det inget alternativ.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Yngwe » 26 oktober 2015, 07:50

I det kan jag inte annat än att hålla med...

En försiktig gissning är att kanske handlar det om en ränna som bildats genom slitage, som man sen hållit ren genom att gräva ur nerrasat material...

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Landdrag med båtar

Inlägg av Bäckahästen » 27 oktober 2015, 05:55

Men dragrännan var träskodd med stockar skrev Angantyr.

Skriv svar