När började befolkningen krävas på skatt - och av vem

Carl Thomas
Inlägg: 2133
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: När började befolkningen krävas på skatt - och av vem

Inlägg av Carl Thomas » 27 februari 2016, 01:33

Då börjar en grov bild växa fram att olika punktskatter börjar införas under 1200 talet - och att det fanns ett begynnande skattesystem runt år1300 - som eventuellt använde kyrkans församlingar som hjälp för insamling av skatt (källa saknas) - samt att ett fullt utbyggt och fungerande skattesystem fanns under Gusav Vasas tid.

Kan vi hitta källor om att kyrkan användes, vilka som beskattades, och hur stor skatten var? :)

Thomas
Historia är färskvara.

sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: När började befolkningen krävas på skatt - och av vem

Inlägg av sweon » 27 februari 2016, 09:19

Carl Thomas skrev:Florenslistan är inte så enkel. Det skiljer bara 30 år mellan Flornslistan och Adam av Bremens skrift. De kan i stort sett betraktas som samtida.

Här är en länk som jämför Adams uppgifter med Florenslistan:

http://journals.lub.lu.se/index.php/sca ... d/1048/833

Thomas
På vilket sätt är det här relevant och varför refererar du till en artikel som du uppenbarligen inte har läst?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4403
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: När började befolkningen krävas på skatt - och av vem

Inlägg av Yngwe » 28 februari 2016, 09:58

Jag tycker nog materialet antyder att kunglig skatt var en realitet under 1200-talet. Sen är det givetvis svårt att se hur det var utformat.

Om man utgår från att det var en påtvingad och betungande skatt så blir det svårt att se hur kungen skulle lyckas driva in dessa. Men om skatten istället bygger på frivillighet blir det en annan sak. Kanske ingår det underförstått att när man tager en kung medföljer ett ansvar för att finansiera kungen, något man då ser en vinning i. Under de omständigheterna kan kunglig skatt ha funnits så länge som vi haft kungar.

Carl Thomas
Inlägg: 2133
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: När började befolkningen krävas på skatt - och av vem

Inlägg av Carl Thomas » 28 februari 2016, 15:07

Jag tror inte att skatter funnits före 1200 talet, varken frivilliga eller påtvingade. Med skatter menar jag då att gemene man betalade skatt. Orsaken till att jag inte tror på skatter före 1200 talet är att det inte fanns någon organisation eller administration för att hantera skatter - som vi känner till.

Jag ser alltså skatt som någonting som i princip infördes när vi blev ett Rike under 1 Kung.

Jag tror ju även på Landkungar före 1260. Detta innebär att Kungar hade mindre områden de styrde över. Det innebär, tror jag, att Kungen kände sitt Land och kanske Landets befolkning ganska bra. Det innebär också att vissa Land kan ha haft skatter före andra land. Det dinns en möjlihet att något Land kan ha haft skatt införd före 1200 talet. Jag ser alltså möjligheten - men källor saknas...

Vad vi vet är att Kungen fick en tredjedel av alla böter till sin försörjning + att vi vet att ett mystiskt Uppsala Öd fanns under en kort tid med totalt 14 kända gods och att dessa gods också var till för Kungarnas försörjning. Det behövs en rejäl forskning om UÖ eftesom UÖ är enormt romantiserat som begrepp.

Kanske var det så enkelt att när man valde Kung var förutsättningen för att komma ifråga att man var så rik att man försörjde sig själv på egen bekostnad?

Jag tror också att vi skall se det faktum att Kungen dömdes av tinget till sitt ämbete - och att tingen även gav Kungen en försörjning ekonomiskt med en tredjedel av alla böter. Tinget försörjde alltså Kungen ekonomiskt, helt eller delvis. Denna koppling skrivs det inte mycket om i vår historia. Kungen stod alltså under tinget, valdes av tinget och försörjdes av tinget ekonomiskt.

För att skatt för gemene man skall införas måste (?) alltså kungen stå över tinget. Jag misstänker att en Kung som ville att de som valde honom skulle betala skatt till honom - inte blev speciellt långlivad som Kung.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4403
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: När började befolkningen krävas på skatt - och av vem

Inlägg av Yngwe » 28 februari 2016, 17:13

Om man antar att kungen är utsedd av folket för att utföra n viss uppgift, så kan jag int se något problem med att man då samtidigt åtar sig att ge honom medel att göra det.

Sen är skatt i sig inte särskilt komplicerat- Det handlar om att gemensamt samla in medel som man sedan kan använda till vissa ändamål, och att göra det efter något slags regelverk. I sin enklaste form kan det vara en byskatt, där byns hushåll bidrar med en del av sin produktion för att bygga upp en gemensam buffert att använda om någon eller några råkar illa ut. Nästa steg är att låta bidragen försörja någon som utför en för byn viktig uppgift. Det handlar alltså inte om någon påtvingad ordning.

Skriv svar